Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighetssensor, permanent feil og brent lukt :(

Startet av Grumle, tirsdag 02. januar 2018, klokken 20:22

« forrige - neste »

Grumle

Da ble det full stopp på E6. La meg på rødfeltet da jeg skulle forbi en traktor. Etter 15 secunder så rykker bilen ett par ganger og så er det null pådrag etter det. Fikk trillet av E6 å inn på en busslomme. Prøver å restarte motoren men da kommer elfeil lampen på. Søker så opp feilkode via Checkelec og da står det Hastighetssensor og permanent feil. Lukter litt svidd en liten periode..  Er det ikke det ene så er det det andre ser det ut til :/ Noen som har noe tips til hva det kan være ? Er det greit å taue Berlingoen 1 mil hjem i Neutral ? Batteripakken var på 70% så tror ikke det er noe feil med dem.

Grumle

Når jeg setter på tenningen så virker alt normalt helt til jeg setter den i D og tråker på gasspedalen.  Da skjer det ingenting og elfeil lampen lyser så fort jeg prøver å bevege gasspedalen.

elektrolux

Er nok defekt motorstyring.

Har brukte til 4000 kr, men du må se om det er motoren sin feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Oki. Hvordan sjekker jeg om det er feil ved motoren ? Har komplett motor og sagemboks fra en p106, men dem passer kanskje ikke om hverandre ?


Elmo

Sitat fra: Grumle på tirsdag 02. januar 2018, klokken 20:22
Er det greit å taue Berlingoen 1 mil hjem i Neutral ?

JA, ingen problem å taue PSA classic med tenning på (= i neutral). 
Biler uten problemer kan til og med tauses "i gear" hvis man ønsker; regenerering vil da gi hurtiglading ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Grumle på tirsdag 02. januar 2018, klokken 21:25
Oki. Hvordan sjekker jeg om det er feil ved motoren ? Har komplett motor og sagemboks fra en p106, men dem passer kanskje ikke om hverandre ?

De går fint om hverandre, men bruk lader og DC-DC fra Berlingoen.

Åpne deksel under motoren og se inn. Ser det bra ut kan den være OK, men masse olje og støv og brent kommutator er dårlig nyheter.

Har også motor.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

P.S.

Kan også være 11er kassen sin venstre sikringsholder som er gåen.

Disse korroderer og kan ryke helt av ved slik last som du hadde.

Prøv å skru ut sikringsholderen fra utsiden av kassen. Henger den fast i skinnen er den OK. Kommer den løs er strømskinnen korrodert av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:35
Kan også være 11er kassen sin venstre sikringsholder som er gåen.

Sant nok, men det gir vel ikke elektrisk-feil indikasjon, og lukter heller ikke svidd ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Når bruddet skjer på denne måten forvirrer det motorstyring og CPU så mye at alle mulige feilmeldinger blir lagret.

Uansett vel verd å undersøke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:44
Uansett vel verd å undersøke.

Enig :+1:  Den bilen som du (vi) først oppdaget det problemet på var det jo mange som ikke forstod hvor problemet lå ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Takker for gode tilbakemeldinger! Taue turen gikk greit, men luktet svidd elektronikk når vi kom frem. Dette ga seg så fort tenningen ble skrudd av. Sniffet rundt i motorrommet :p Men fant ikke noen plass hvor lukten var sterkere så fult mulig det er under bilen ja, sikringsholder skal sjekkes! Men om det er noe tull med en av kassene så ville vel ikke % meteret stabillt vist 70% ?

Elmo

Sitat fra: Grumle på onsdag 03. januar 2018, klokken 06:15
Men om det er noe tull med en av kassene så ville vel ikke % meteret stabillt vist 70% ?

Joda. SOC meteret på PSA-classic er bare en "dum" ampere-time teller.  Den har ingen idé om det er problemer med batteriene, rent bortsett fra at om det ikke går noe strøm så teller heller ikke SOC-metere ned (eller opp). 

Du kunne jo forsøkt å lade?  Hvis det er brudd i 11'er kassa så vil det heller ikke gå ladestrøm.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Aha, da skjønner jeg litt mere om hvorfor målt spenning og soc meteret ikke stemmer overens til tider :)

Men var ute å testet med checkelec nå og den viste 177v så da tipper jeg batteriene er i orden. Bilen står litt vanskelig til nå mtp lading. Skal ta en runde med mekking etter jobb på Fredag. Bare greit å finne ut litt mere om hvordan og hva som kan/bør sjekkes før jeg prøver :)

Lite info om disse bilene på nettet utenom dere guruer her på forumet :) Stor takk for alle svar! uten dere ville det vært nermest umulig å holdt en bil som dette i livet veldig lenge!

Synes faktisk det er lærerikt og spennende, bare det ikke skjer på E6 etter 4 timer med shopping kl 8 på kvelden med 3 unger i baksetet som skal på skolen dagen etter :p

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:49
Du kunne jo forsøkt å lade?  Hvis det er brudd i 11'er kassa så vil det heller ikke gå ladestrøm.

Elementært! Hvorfor tenkte ikke jeg på den?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Grumle på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:05
Men var ute å testet med checkelec nå og den viste 177v så da tipper jeg batteriene er i orden.

Er dessverre ikke godt nok å måle spenning uten belastning hvis årsaken ligger i kobberskinnene i 11'kassa. Først ved belastning at det problemet blir synlig.

Som jeg antydet tidl. så var det mange som ikke forstod noen ting på en sånn bil som Elektrolux endte opp med å kjøpe - og fant årsaken først ved demontering.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA