Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla wall connector med 1 fase 25 apmere sikring

Startet av biffa88, tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:43

« forrige - neste »

biffa88

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg en brukt TMS 60 fra 2014 og må få montert en hjemmelader. Jeg ser på Tesla wall connector og med enfase 25 ampere så skal den gi 28 km i timen. (dette står i installasjonsguiden til wall connector). Men er dette riktig ut fra min tesla modell? Er det noe annet som må gjøres for å oppnå denne hastigheten, leser på et annet emne her at det måtte ettermonteres noe form for relle også.

Helt grønn på dette, så takk for svar :)


sjokomelk

Det høres helt riktig ut.
Du tenker kanskje på jordfeilbryter? Bare si til elektriker som skal gjøre jobben at ladestasjonen ikke har innebygd "jordfeilbryter type B", og at du trenger dette i sikringskapet ditt, så vet han alt hva som skal gjøres ellers.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

e-tron 2018

Ut i frå denne oversikten så skal du få ca. 28 km i timen.

Griffel

#3
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2018, klokken 18:10
Det høres helt riktig ut.
Du tenker kanskje på jordfeilbryter?
Det er vel trolig at Ts mener det releet som sørger for at tesla med enketlader kan lades med mer enn 16A på enfase.
Dette er en oppgradering av bilens lader som Tesla utfører.
Om Ts har dobbeltlader eller om dette releet allerede er på plass vites ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

biffa88

bilen har ikke dobbeltlader nei. Så hvis jeg kontakter Tesla så vil de montere dette releet gratis? (lest i en annen tråd). Og da vil jeg kunne få den hastigheten? For sånn som bilen er nå så vil jeg ikke kunne få den hastigheten som jeg har skjønt til nå

Griffel

Ja, har bilen enkeltlader og mangler dette releet vil begrensningen være 16A på standard ladestasjoner over 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vhagar

For egen del har jeg model X utlevert i forrige måned. Og har lurt litt på nytten av en slik vegglader fra Tesla. Jeg har bare 1-fase 230V så da vil den vel kun gi maks 7.4kW på 32A kurs, det samme som jeg får ved å bruke det blå adapteret. Prismessig kommer jeg vel best ut ved å fortsatt bruke et blått adapter og "mobilladeren" som følger med bilen? Det handler bare om komfort å ha en fastmontert kabel (slippe å drasse ut mobilladeren fra bilen hele tiden) eller er det noe annet jeg overser?

Med tid og stunder er det muligheter for at det (i nytt hus) blir 3-fase 400V. Vil det da med min nye X være mulig å få ut 22kW med en slik vegglader?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Knut Røe


alda

Har en 2016 facelift med enkeltlader. Kan den uppgraderas av Tesla? Någon som vet vad det kostar?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

Sitat fra: Vhagar på torsdag 04. januar 2018, klokken 21:16
For egen del har jeg model X utlevert i forrige måned. Og har lurt litt på nytten av en slik vegglader fra Tesla. Jeg har bare 1-fase 230V så da vil den vel kun gi maks 7.4kW på 32A kurs, det samme som jeg får ved å bruke det blå adapteret. Prismessig kommer jeg vel best ut ved å fortsatt bruke et blått adapter og "mobilladeren" som følger med bilen? Det handler bare om komfort å ha en fastmontert kabel (slippe å drasse ut mobilladeren fra bilen hele tiden) eller er det noe annet jeg overser?
Det du overser må eventuelt være at for å ha lovlig ladeløsning med kladd og blå adapter så må du få installert type B jordfeilvern på kursen du lader fra, og at det ikke skal være andre forbrukere på kursen.

For meg er det uaktuelt å pakke opp og ned ladekabelen hver gang jeg skal lade, så den eneste måten jeg kunne levd med en ladekladd-løsning var om jeg hadde en ekstra som kunne henge klar. Vi brukte lenge kun ladekladd på e-Golfen, og selv om vi alltid hadde den hengende klar og ikke koblet den ned og tok den med i bilen, så syns jeg det var behagelig å gå over på ladeboks med kabel hengende klar i holderen sin, både komfort og godfølelse i forhold til trygghet (kanskje falsk) og at vi har alt ladeutstyret som behøves alltid liggende klar i posene sine i bilene.

Vhagar

Og når kravene til kurs/opplegg for blått adapter er såpass så er det like greit å gå for boksen som da gir mindre bry med å drasse ut ladeklatten skjønner jeg. Tross litt økte kostnader for veggladeren.

Vil veggboksen takle 32A på 3-fase 230V for nyere X? Eller stopper det der på 25A?
Og ved 3x400V, stopper den på 16A, 20A eller 25A?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Griffel

#11
Nyere = 16,5kW lader
Sitat fra: Vhagar på fredag 19. januar 2018, klokken 21:09
Vil veggboksen takle 32A på 3-fase 230V for nyere X?
Ja 7,3kW enfase eller 8,5kW tofase (230V 3fase uten N)
Sitat fra: Vhagar på fredag 19. januar 2018, klokken 21:09
Og ved 3x400V, stopper den på 16A, 20A eller 25A?
24A = 16,5kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA