Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona eller Kia Niro

Startet av Cral, tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

MrStorm


Cral

Sitat fra: PionerThink på mandag 15. januar 2018, klokken 11:54
Hadde vært supert med tilbakemelding om størrelsen på bagasjerom på begge da dette også var tema for Niro i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37554.15
Er jo ikke lett dette med volum hvis noen produsenter regner med hulrom under luke mens andre ikke gjør det ???
Bilder sier også mer enn tusen ord ;)


Men også umulig å svare på da PHEV har batteriene over bakaksel, mens conseptvideoen viser den under gulvet.
Et annet bildet jeg så viste også at 12V batteriet var flyttet vekk fra bagasjerommet, men så ikke noe svar på hvor bildet var hentet fra.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

PionerThink

Er enig i at det kanskje blir litt feil å sammenligne ladbar Niro med batteriene under baggasjerommet, mot Niro EV :o
Det mest "riktige" er vel derfor å vurdere den vanlige hybriden som ikke har noe under gulvet i baggasjerommet?
Legger ved bildene jeg fant etter et raskt søk, og det ene er nok litt grunnere enn det andre kan det se ut som, men ikke den helt store forskjellen ved første øyekast? Hvis de har regnet med hulrom under gulvet på volumet for Niro Hybrid, så blir jo forskjellen enda mindre til Niro PHEV slik jeg kan se?
Etter min mening er det derfor en uting å ta med hulrommene under da de ikke er direkte brukbare til kofferter og bagger som man vanligvis pakker ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 15. januar 2018, klokken 07:04
Jeg husker ikke nøyaktig hva bildet i den tråden var, men var det noe med en intensjonskontrakt om kjøp, hvor tilhenger feste var spesifisert som ekstrautstyr? (alt av bilder forsvant vist med en oppdatering). Prisen kan være satt med utgangspunkt i PHEV, og under forrursetning at det også blir tilgjengelig på EV. Jeg har sett omtaler av rare stunt fra BOS her inne, men vi kan jo håpe at det er begrunnet i noe mer enn løse antagelser ut fra det de vet om PHEV.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Det e bilde fra Facebook-siden til Kia der importøren besvarer bekreftende på at det kommer. Man vet aldri helt sikkert før den er her, men det bør være en rimelig stor grad av sikkerhet for at det kommer. Men i mitt tilfelle, kommer Kona med det står den vel så høyt på listen som Niro. Baksetet brukes av små barn i vårt tilfelle, og hyttetur etc tar uansett Teslaen seg av.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Ove

I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

lirekassa

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 16. januar 2018, klokken 04:27
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Det e bilde fra Facebook-siden til Kia der importøren besvarer bekreftende på at det kommer. Man vet aldri helt sikkert før den er her, men det bør være en rimelig stor grad av sikkerhet for at det kommer. Men i mitt tilfelle, kommer Kona med det står den vel så høyt på listen som Niro. Baksetet brukes av små barn i vårt tilfelle, og hyttetur etc tar uansett Teslaen seg av.

Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Olemann

Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  Om du fikk sjekket dette da.


Sitat fra: Ove på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:23
I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.
Se på Audi som er en rimelig profesjonell organisasjon.
Der går direktøren for elbil ut og avkrefter hengerfeste og så kommer den norske PR ansvarlige og sier at dette ikke stemmer.
Og dette gjøres via pressemeldinger og korrekturleste intervju.

Det går ikke å stole på en enkelt kilde som gir avvikende opplysninger.
Sånn det er nå så vet ikke jeg om hverken E-tron eller Niro får hengerfeste.

Ove

Sitat fra: Olemann på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:29
Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  Om du fikk sjekket dette da.

Sitat fra: Ove på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:23
I dag har jeg vært å sett på Nye Leaf samt Kona og Niro for å få en ide om hva det kan bli. Klarte ikke å finne noen god sittestilling i Leafen. Ikke justerbart ratt i lengderetningen samt alt for myke seter. Skinnseter er kanskje bedre på Leafen, så jeg får prøve disse når de kommer i butikken. Konaen er mye mindre i virkeligheten enn på bilder, men jeg satt mye bedre i den enn i Leafen. Konaen var den jeg likte best av disse 3. Skal bli spennende å se hva prisene havner på . Niroen får vistnok prisliste i mai.
Nei, ikke noen grundig undersøkelse. Opplevde den som jevnt over større. Høyaktuell som elbil nr. 2 for meg om prisen er innafor.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

lirekassa

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:54
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:47
Øh, nå drar du vel importørens utsagn litt vel langt? Det var et utklipp fra en FB-samtale der en av selgerne hos importør bekreftet at ønske om hengerfeste ville bli spilt inn videre til utvikler. Ganske langt fra en bekreftelse etter min mening.

Gjør jeg det? Les en gang til. De svarer bekreftende på at hengerfeste kommer, men at de ikke vet maksimal hengervekt. Svarer du på vegne av importøren, så forventes du å vite hva du svarer på, og spørsmålet var stilt rimelig krystallklart.

Om det viser seg å ikke stemme, har Bertel O. Steen en betydelig jobb å gjøre med sine folk. Dette er ikke en random forhandler, dette er importøren.

Den bildefila har vært utilgjengelig en stund, jeg antok at du snakket om infoen som ligger åpent ute litt lenger ned i den tråden.

Uansett, jeg tviler på at de gjør annet enn å komme med noen hvite løgner om hengerfeste for å beholde interessenter lengst mulig og så krysse fingrene for at det kommer som mulig tilvalg.

Ut i fra størrelse og hva andre modeller har av utstyr, så vil jeg si det er usannsynlig med feste både på Niro og Kona.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Olemann på torsdag 08. februar 2018, klokken 19:29
Niro er større ja, men hvor er det tatt ut vs. Kona?  Foran, benplass bak, sitteputer, bagasjerom?  ...
Primært benplass bak.

Mazzbot

Hvilken vil passe best mtp barn og barnevogn ? Niro er en større bil og større bagasjerom ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

lirekassa

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 08. februar 2018, klokken 23:35
Hvilken vil passe best mtp barn og barnevogn ? Niro er en større bil og større bagasjerom ?

Her er hentet fra navyelsen sitt innlegg i annen tråd:






Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bedre å sjekke bilene i virkeligheten; selv med samme ytre mål vil de oppleves ganske forskjellig.
Tippe Niro vil passe bedre med barnevogn enn Kona; ikke pga at bagasjerommet opp til seteryggen er noe større i VDA liter, men det er mer langstrakt og bedre å utnytte i høyden (Kona bagasjerommet blir mer høyreist).
(Soul'en har uansett lite bagasjerom hvis man ikke bruker trikset med å fjerne de ulike lagene og bruke egenlagt plate). Soulæ'en gir også bedre beinplass i baksetet enn Kona'en selv om ytre mål ikke tyder på det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA