Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona eller Kia Niro

Startet av Cral, tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

ethoring

Er det kjent om ene eller andre modellen blir tilgjengelig med firehjulstrekk?

Amatøren

Sente spørsmål om Hyundai Kona og fikk nei om 4WD og usikkert om hengerfeste.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rolf Gjerdsjø

Angående hengerfeste så har det ikke blitt bekreftet (eller avkreftet) på Kona, men er bekreftet på Niro av BOS. Men i og med at det kommer på Niro, ville det vært interessant å vite om det da også kommer på Ioniq, som Niro deler plattform med.

I Kona sitt tilfelle er antakelig ikke konstruksjonen i seg selv et hinder, men det er usikkert hva Hyundai gjør rent strategisk.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 13. januar 2018, klokken 02:46
men er bekreftet på Niro av BOS.
Jeg har ikke sett noe, hverken offisielt eller uoffisielt. Så lenge det ikke er avkreftet, men besvart med et mulig håp, er det verdt å sett 7777,- på "en konto med 0% rente", mens vi venter på offisiell lansering. Jeg håper begge lanseres så parallelt at jeg får mulighet å vurdere de mot hverandre med hensyn på pris og utstyr (hengerfeste er obligatorisk og trumfer mye, men ikke ACC)

arthur

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 13. januar 2018, klokken 02:46
Angående hengerfeste så har det ikke blitt bekreftet (eller avkreftet) på Kona, men er bekreftet på Niro av BOS. Men i og med at det kommer på Niro, ville det vært interessant å vite om det da også kommer på Ioniq, som Niro deler plattform med.

I Kona sitt tilfelle er antakelig ikke konstruksjonen i seg selv et hinder, men det er usikkert hva Hyundai gjør rent strategisk.

En forhandler har fortalt meg at siden Niro er bygget på Ionic så vil det ikke bli mulig med hengerfeste siden plasseringen av batteriet (helt bak) var/er problemet. En annen forhandler fortalte meg i går at han tvilte på om det ville komme mulighet for hengerfeste på Niro siden hengerfeste er forbudt i Korea.
Siden usikkerheten er så stor så valgte jeg allikevel å betale in 7777,- for å få en kølapp på Niro.
Forventet levering av første bil ble hevdet å være i januar og deretter 200 biler i måneden hvilket for min del vil bety april.
For Kona snakkes det om gode muligheter for hengerfeste siden batteriene er plassert riktig i forhold til vekt. Med mitt nummer totusensyvhundre og noe så er høsten beste anslaget for levering.

Alt nevnt ovenfor står helt og holdent for forhandlernes uttalelser, men blir spennende å se fremover!

Og kanskje kjøper jeg den ene, kanskje den andre, kanskje ingen eller kanskje begge to? Time will tell!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rolf Gjerdsjø

Hengerfeste på Niro er bekreftet her (husk at Niro allerede i dag leveres med hengerfeste for inntil 1300 kg vekt på hybridene, i motsetning til Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Selv har jeg lavt reservasjonsnr på Kona, men har ikke tatt meg bryet med å se på den ennå. Men får den hengerfeste er den et klart alternativ som plan B når neste bil må bestilles/kjøpes.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

EspenM3

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 14. januar 2018, klokken 03:31
Hengerfeste på Niro er bekreftet her (husk at Niro allerede i dag leveres med hengerfeste for inntil 1300 kg vekt på hybridene, i motsetning til Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Selv har jeg lavt reservasjonsnr på Kona, men har ikke tatt meg bryet med å se på den ennå. Men får den hengerfeste er den et klart alternativ som plan B når neste bil må bestilles/kjøpes.

Både Ioniq hybrid og plug-in leveres med mulighet for montering av hengerfeste.

Thorbjørn Hellehaven

VW Golf (ICE) og Golf GTE (PHEV), Kia Soul (ICE), For Focus (ICE) kan ha tilhenger. VW e-Golf (BEV), Kia Soul EV, og Ford Focus Electric kan ikke ha tilhenger.
Selv om det ICE og/eller PHEV er det ikke noen garanti for at produsenten bruker resurser på typegodkjenning av EV.

Hva norske forhandlere måtte gjette/håpe/tro tar jeg med en stor klype salt, men så lenge det ikke er noe offisielt som avkrefter, så beholder jeg en liten optimisme (og plassen i køen).

Det er ikke noe som tyder på at Tesla Model 3 kan få tilhengerfeste med det første, til tross for at Elon Musk twitret et løfte om det. Jeg tror produsentene er redde for: ekstra kostnad med typegodkjenning; at folk ikke skal forstå redusert rekkevidde med tilhenger; økt belastning med slitasje og skader innenfor garantien; for stor etterspørsel i forhold til produksjonskapasiteten.

Tesla har åpnet litt med Model X (som koster i overkant for mange), noen produsenter har åpnet litt med "sykkelkule" (=tilhengerfeste mindre enn 500 kg). Så fort en produsent kommer med tilhengerfeste 750-1000kg eller mer, på en bil til ca 300.000, så tror jeg at de andre må komme etter relativt fort.

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: EspenM3 på søndag 14. januar 2018, klokken 14:33
Både Ioniq hybrid og plug-in leveres med mulighet for montering av hengerfeste.

Skulle du ha sett, den har gått meg hus forbi. Men ser den har bare 750 kg der Niro har 1300 - kan det være noe i konstruksjonen der som gjør at Niro EV er aktuell med mens Ioniq ikke får?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på søndag 14. januar 2018, klokken 20:11
Hva norske forhandlere måtte gjette/håpe/tro tar jeg med en stor klype salt, men så lenge det ikke er noe offisielt som avkrefter, så beholder jeg en liten optimisme (og plassen i køen).

Nå er det ikke «norsk forhandler som gjetter/håper/tror» som bekrefter i den linken jeg sendte deg, men importøren. Jeg håper (og tror) at BOS som er organisasjon er proffe nok til å ha dette avklart med Kia før de forteller om det.

Ellers fremstår mangelen på hf som en ren sabotasjeaksjon fra mange av produsentene som helst vil at EV ikke skal overta for ICE på veldig lenge. Håper bare Kia (og gjerne Hyundai) har baller nok til å sette en standard her nå, sånn at de andre føler seg tvunget til å komme etter.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Thorbjørn Hellehaven

Jeg husker ikke nøyaktig hva bildet i den tråden var, men var det noe med en intensjonskontrakt om kjøp, hvor tilhenger feste var spesifisert som ekstrautstyr? (alt av bilder forsvant vist med en oppdatering). Prisen kan være satt med utgangspunkt i PHEV, og under forrursetning at det også blir tilgjengelig på EV. Jeg har sett omtaler av rare stunt fra BOS her inne, men vi kan jo håpe at det er begrunnet i noe mer enn løse antagelser ut fra det de vet om PHEV.

Uavhengig av hvilket nivå i det norske forhandlernettverket det kommer fra, så har jeg ikke sett noe som er ofisielt. Man bør kunne sette mer lit til importør enn en tilfeldig selger på provisjon, men de drives uansett av profitt, og optimistiske løfter kan lett beklages senere. Så lenge det ikke er lansert offisielle spesifikasjoner, så forholder jeg meg avventende. Så lenge ting ikke er avkreftet, men besvares med optimisme, er jeg tilbøyelig til å være optimist.

tuono

Veldig bra resonnert! Selv om forhandlere/bilselgere er dedikerte over for hva de holder på med, så er hovedinntrykket at de som er interessert i å kjøpe én spesifikk modell bedre informert enn selgere/forhandlere.

Kanskje ikke så rart siden noen av oss finkjemmer allverdens obskure nettsider for info om én spesifikk modell, imens de fleste forhandlere (og selgere) forholder seg til en haug med modeller og merker. Nerdenivået på én spesifikk modell (som enda ikke er i salg) begrenser seg nok selv.

MrStorm

Nå har vi ordnet slik at vi skal prøvekjøre både Kona og Niro et par dager nå til helgen. Vi skal ha begge bilene samtidig, og laste litt bagasje og slikt.
Vi har tidligere prøvekjørt begge, men bare en liten halvtime. Når får vi tid til både langtur og mer omfattende testing.
For oss er det disse to bilene det står mellom. Niro leder foreløpig, på grunn av innvendig plass.

PionerThink

Hadde vært supert med tilbakemelding om størrelsen på bagasjerom på begge da dette også var tema for Niro i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37554.15
Er jo ikke lett dette med volum hvis noen produsenter regner med hulrom under luke mens andre ikke gjør det ???
Bilder sier også mer enn tusen ord ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA