Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona eller Kia Niro

Startet av Cral, tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Om det så er latterlig lite ala Auris på 350ish så er det betydelig bedre enn ikke noe da man kan dra de minste hengerne for å kjøre søppel på dynga eller hekte på en sykkel eller 2 uten problemer :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thorbjørn Hellehaven

I tilfelle jeg var i modus for å bytte bil, så kunne 350kg vært interessant og trekke betydelig opp sammenlignet med andre biler. Det er ikke nok alene til å bli en showstarter, selv om jeg savner tilhengerfeste i dag.
Rundt 500kg begynner å blir interessant, og alt over 750-1000kg kan bli en definitiv showstarter for meg.

AppleKnocker

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01arantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.

Akkurat dette med garanti er en interessant forskjell.
KIA har 7 år/150 000 km
Hyundai har 5 år/ubegrenset

For meg vil KIA garantien løpe ut i løpet av 3 år fordi jeg kjører 40-50 000km/år. Da blir Hyundai garanti lysår bedre. For andre vil KIA garantien være gull verdt. Vi snakker vel uansett om den beste og nest beste garantien i det norske markedet :+1:

Jeg har nå reservert en Niro. Men det jeg egentlig ønsker meg, er en Ionic med 64kw batteri. [Og tilhengerfeste, app og litt bedre LKA...] Jeg kommer til å sove i kø utenfor forhandleren når sistnevnte lanseres :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Nilsern

#78
Jeg prøvekjørte Niro PHEV her en dag. På de fleste måter en veldig bra bil, men med et par irritasjonsmomenter; lite bagasjerom og dekkstøy.

Vi har ei Babyjogger city elite barnevogn som går rett inn i bagasjerommet i den gamle Leafen min, med plass til litt annet i tillegg. I Niro'en måtte jeg fjerne ett hjul for å få plass; det gikk hverken stående eller på høykant. Nesten litt komisk med bil med så god plass i kupeen og så lite bagasjerom (det gjelder for så vidt flere PHEV)... Får håpe at EV versjonen får litt større bagasjerom.

I en test av Motor så er det trukket for dekkstøy i Niro, mens Ionic får godkjent. Jeg testet bilen på sommerdekk (16'' Michelin) og merket meg dekkstøy som negativt. Jeg tok en veldig omtrentlig test med "Sound Meter" på mobilen min og sammenlignet med Leafen (2013 mod) (også på 16'' Michelin sommerdekk) og det virket på meg som om Niroen lå 2-3 dB høyere på samme sted (og hastighet), noe som samsvarer med min subjektive oppfatning.

Er det noen som har sammenlighet dekkstøy i Kona og Niro? (helst med sommerdekk)

Ellers så sa også selgeren "min" at hengerfeste på Niro var sansynlig, men at forhandlingene med fabrikken ikke var ferdig. Man kan videre spekulere i om at mulighet for hengerfeste betyr at batteriet ikke er plassert direkte under bagasjerom og at dette dermed kan være større på EV enn PHEV?
Redigerer meg selv: PHEV har mulighet for hengerfeste og batteri "i" bagasjerommet, så argumentet holder ikke... Ser at noen har spekulert i disse tingene tidligere i denne tråden.

andy99

Nå prøver de fleste selgere å ikke stenge døra for mulighet for hengerfeste på elbilene som kommer, pga det er så stor interesse i Norge for hengerfeste. Men 99% sannsynlig at både kia/hyundai gir beng i sette noe hengerfeste på noen elbil med det første.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Elektro12

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 12. februar 2018, klokken 12:00
I tilfelle jeg var i modus for å bytte bil, så kunne 350kg vært interessant og trekke betydelig opp sammenlignet med andre biler. Det er ikke nok alene til å bli en showstarter, selv om jeg savner tilhengerfeste i dag.
Rundt 500kg begynner å blir interessant, og alt over 750-1000kg kan bli en definitiv showstarter for meg.

1200 kg eller mer begynner å bli brukbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA