Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona eller Kia Niro

Startet av Cral, tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

Gnilre

Det er godt mulig at Niro bygger på Ioniq, men jeg skjønner ikke at batteripakken på 64 kWh kan få plass helt bak i Niro og heller ikke i Kona. Jeg tror denne batteripakken på 64kWh og motoren er eksakt det samme som står i Opel Ampera-e, i begge tilfeller er batteri og drivlinje fra LG. Opel bruker nettoytelse og sier det er 60 kWh, mens 64 kWh er bruttoytelsen. I Opel er batteripakken utformet slik at den ligger under baksetet og under gulvet i bilen slik som vist på bildet her:http://www.tv2.no/a/8791084/

Niro og Kona vil få dårlige kjøreegenskaper dersom batteriet på 430 kg blir plassert i bagasjerommet på bilen, så jeg håper inderlig at det blir samme løsning som i GM/Chevy/Opel med mye av batterivekten i gulvet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Counterpointer


ProsjektX

Tviler på at Hyundai / Kia vil bruke samme batteri som Bolt/Ampera-E. Det er vel ganske sikkert at de vil bruke neste generasjon batterier som LG NCM 811, som vil ha rundt 30% større energitetthet, og omtrent tilsvarende lavere vekt? Og billigere..

Litt mer f.eks her:
http://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem-prepares-produce-ncm-811-battery-cells/
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

EspenM3

Niro er bygget på samme plattform som Ioniq, det er korrekt. Av den grunn undrer jeg på om Niro faktisk vil komme med mulighet for hengerfeste, da batteriplasseringen gjør vektfordelingen en smule ugunstig. Det er nemlig det som gjør at hengerfeste ikke er tilgjengelig på Ioniq.
Kona benytter en ny og annen plattform, og her vil batteripakken ligge i dørken og under baksetene. Om det derimot gjør at den kommer med mulighet for hengerfeste er vel fortsatt uvisst.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg har litt høyt nummer på Kona, så kan bli lang leveringstid.
Har mye lavere nummer på Niro, så jeg kan kanskje få den tidligere.

Tilhengerfeste (som enkelte ikke vil høre snakk om), er avgjørende for om jeg i det hele tatt skal ha noen av de. Kan fortette å kjøre 1.gen. eGolf (desverre uten hengerfeste), til noe kan ha det til fornuftig pris.

Hvis Kona kan ha "det unevnelige", kommer jeg neppe til å vente på spesifikasjoner for Niro, hvis fristen for å bruke kønummer til Kona går ut.
Egentlig vanskelig å velge før spesifikasjonene og pris er lansert.

daktari

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:07
Absolutt enig med Gnilre
PushEV har skrevet klart om at enkeltcellene fra LG finne med forskjellig kapasitet. Hvis de velger høyeste kapasitet på cellene vil pakkens utforming bli lik men kapasiteten høyere.
Blir som for Leaf 24 vs 30, Zoe,  i3 og Golf. Golf kunne hatt 50 kWh, men de oppgraderte bare ett kapasitetsnivå opp på cellene, ikke 2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann


Hva med størrelse på bagasjerom og plass i baksete?   

Har nå en Ampera_e og superfornøyd med plassen til langbeinte passasjerer bak som er i en klasse for seg, men derimot er bagasjeplassen litt kort - ideelt hadde vært å hatt flyttbar bakseterygg.

Teknisk spec ser så lik ut Ampera'n at det virker som de shopper hele drivlinja hos LG og bare bygger "skallet" rundt dette. Men, det er jo intet problem.

Niro blir vel endel lengre enn Kona, noen som vet hvordan dette tas ut?  Bagasje eller baksete eller foran?

Og er sjansene for hengerfeste like for disse 2?

ProsjektX

Akselavstanden er 10cm lenger på Niro, og det merkes på bakseteplass. Ellers er det vel ca 20cm dypere bagasjerom hvis jeg husker riktig. Sammen med finere interiør, ihvertfall på bensinversjonene så dropper jeg Kona ihvertfall
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Jakal

Kanskje lurt å vente litt med vurdering av Kona El til bilen foreligger. Iflg info fra forhandler forventes det betydelige endringer i interiøret, med mere moderne instrument-oppsett og opplevd kvalitet (dog antagelig en god del hardplast) samt en ny midtkonsoll. Også hekken, som i hvert fall jeg synes er lite vellykket, blir endret. ACC er bankers, tvilsomt med hengerfeste.

tuono

Jeg synes veldig mange bare skal trekke seg nå, og heller hoppe over på Niro!  ;)

Cral

Jeg synes Niroen virker som en fornuftigere bil, men om jeg har regnet rett, så kan jeg få Konaen 6 mnd før Niroen... Og ingen av disse er biler som kommer til å falle mye i pris de første månedene. Kanskje ta ut Kona mens jeg venter på Niro?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Jakal

Cral, kjøper du en el-bil med lang rekkevidde (Kona med største batteri) vil det uansett være en god investering hvis du tenker videresalg i overskuelig fremtid. Jeg er mer usikker på el-biler med middels rekkevidde. Som eksempel: Etter hva jeg forstår kan en brukt Ioniq i dag selges for mer enn nybil-pris (pga ventekø). I 2019 forventes det et større batteri også på Ioniq, hvor populær blir da Ioniq med dagens batteri?
Når det gjelder Kona forventes det et ubetydelig salg av minste batteri-versjon (10 %...), og jeg undrer meg på hvor populær Golf El (overpriset ?) blir hvis det ikke kommer en betydelig oppgradering også her.

Dilemmaet er også til stede ved valg av utstyrspakker. Forventer markedet eks head up-display og skinnseter på fremtidens el-biler? Forhandler vil nok fortelle at det lønner seg å velge maks utstyr...

Forøvrig, hvis jeg forstår det riktig, fjernes omregistreringsavgiften for el-biler i 2018. 

Cral

Sitat fra: Jakal på fredag 12. januar 2018, klokken 10:31
Cral, kjøper du en el-bil med lang rekkevidde (Kona med største batteri) vil det uansett være en god investering hvis du tenker videresalg i overskuelig fremtid.

Forøvrig, hvis jeg forstår det riktig, fjernes omregistreringsavgiften for el-biler i 2018. 

Det var det jeg tenkte også, så jeg regner med at jeg bestiller en Kona, uansett hvilken jeg ender opp med å eie.

Omregistreringsavgiften er fjernet - men i en overgangsperiode må du betale, så får du den tilbake. Datasystemet taklet visst ikke det...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

bno


Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 04. januar 2018, klokken 12:30
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:07
Absolutt enig med Gnilre
PushEV har skrevet klart om at enkeltcellene fra LG finne med forskjellig kapasitet. Hvis de velger høyeste kapasitet på cellene vil pakkens utforming bli lik men kapasiteten høyere.
Blir som for Leaf 24 vs 30, Zoe,  i3 og Golf. Golf kunne hatt 50 kWh, men de oppgraderte bare ett kapasitetsnivå opp på cellene, ikke 2.
Har hørt dette. Og det er jo teknisk mulig. Men tipper at det er et økonomispørsmål. Enn så lenge så tror jeg det er snakk om samme celler. Produsentene er sene til å oppdatere teknologi, spesielt når det koster penger.

Hvis du har en kilde innenfor LG evt bilfabrikant så ville det vært overbevisende. Vet at de kan men ikke at de har gjort dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA