Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona eller Kia Niro

Startet av Cral, tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50

« forrige - neste »

Cral

Jeg *antar* disse blir ganske like teknisk.

Så, pris er jo spennende, men Konaen ser ikke så mye billigere enn Niro, om ser man på andre modeller fra Kia og Hyundai, så er prisene for Plugin vesentlig høyere enn for tilsvarende elbil og bensinbil.
Kia Soul var f.eks 200k mot 260k i 2014 (elbil\bensin)
Hyundai Ioniq er 240k mot 290k nå. (elbil\plugin)

Kona starter på 250, og Niro (plugin) på 290.

en større batteripakke vil muligens spise opp en del av differansen, men en Niro Plugin starter på 290.... En Leaf 40kwt starter på 250, så den lille pakken til Niro og Kona kan ikke starte mye over det, heller under? Så er spørsmålet hvor mye dyrere den store pakken blir.

Men, tilbake til tittelemnet.

Kona eller Niro?

Hvorfor velge Kona? Er det noen som har tenkt gjennom dette, og kommet frem til et smart valg?

Jeg står i kø på begge, med plass under 200 på Niro og under 400 for Kona

Kona kommer vel først. (Det er så mange ordspill på det bil navnet :D) Og den har et mer spenstig design. For spenstig?

Niro blir større, med ca 15 cm.

Hvem får tilhengerfeste? (eller får jeg ikke lov å spørre om det?)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Zuexi

Sitat fra: Cral på tirsdag 02. januar 2018, klokken 11:50
Jeg *antar* disse blir ganske like teknisk.

Så, pris er jo spennende, men Konaen ser ikke så mye billigere enn Niro, om ser man på andre modeller fra Kia og Hyundai, så er prisene for Plugin vesentlig høyere enn for tilsvarende elbil og bensinbil.
Kia Soul var f.eks 200k mot 260k i 2014 (elbil\bensin)
Hyundai Ioniq er 240k mot 290k nå. (elbil\plugin)

Kona starter på 250, og Niro (plugin) på 290.

en større batteripakke vil muligens spise opp en del av differansen, men en Niro Plugin starter på 290.... En Leaf 40kwt starter på 250, så den lille pakken til Niro og Kona kan ikke starte mye over det, heller under? Så er spørsmålet hvor mye dyrere den store pakken blir.

Men, tilbake til tittelemnet.

Kona eller Niro?

Hvorfor velge Kona? Er det noen som har tenkt gjennom dette, og kommet frem til et smart valg?

Jeg står i kø på begge, med plass under 200 på Niro og under 400 for Kona

Kona kommer vel først. (Det er så mange ordspill på det bil navnet :D) Og den har et mer spenstig design. For spenstig?

Niro blir større, med ca 15 cm.

Hvem får tilhengerfeste? (eller får jeg ikke lov å spørre om det?)
Er jo sluppet veldig lite teknisk info om elbil varianten av disse to bilene, så strengt tatt blir det meste spekulasjoner om hva slags muligheter disse bilene har av utstyr.

Kona er en mindre bil størrelsesmessig, men den får du trolig til sommeren allerede fremfor Niro, som du kanskje må vente ca 9-12 mnd på.
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Garantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.

geear

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Fra infomail vedr. reservasjon av Kia Niro EV:

"Tusen takk for at du har vist interesse for Niro Electric. Vi har nå en reservasjonsløsning klar som kan sikre deg en tidlig plass i køen for å være blant de første til å få bil når den lanseres i desember 2018 (tidspunkt for lansering kan bli endret). Niro Electric er en tøff elbil med masse utsyr som vil bli lansert med to batteristørrelser; 40kwh og 64kwh. Vi har ikke fått bekreftet endelig rekkevidde, men forventer at den blir ca. 300 km og 500 km."

Zuexi

Var kanskje litt upresis i formuleringen.

Hvilke størrelse det er på batteripakkene vet vi, men ikke hvilke av de som leveres når.
Snakket med forhandler for en tid tilbake som mente begge batteristørrelser ville være tilgjengelig for Kona ved bestilling og levering fra sommeren 2018 (for de som har tidlig kønummer). Ser andre har inne som har skrevet den siste tiden at det forventes at stort batteri først leveres ved Desember pga. forsinkelser fra batteriprodusenten LG.

Er vel de som skal levere samme batterier nye Leaf+, Ampera-e/Bolt, Kona, Niro + helt sikkert noen flere.

Rolf Gjerdsjø

Leste på FB at Niro EV er bekreftet med hengerfeste, men verken bekreftelse eller avkreftelse har så langt kommet for Kona. Men med den begrensede informasjonen hittil fremstår rent objektivt Niro som et klart bedre kjøp, med mindre du først og fremst trenger en parkeringsmaskin. Men ingen av dem er på markedet ennå, så det kan jo selvsagt endre seg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Cral

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:01Er jo sluppet veldig lite teknisk info om elbil varianten av disse to bilene, så strengt tatt blir det meste spekulasjoner om hva slags muligheter disse bilene har av utstyr.

Kona er en mindre bil størrelsesmessig, men den får du trolig til sommeren allerede fremfor Niro, som du kanskje må vente ca 9-12 mnd på.
Så gjenstår det å se hvilke batteripakker bilene leveres med (og hva du selv har bruk for).
Garantier er vel bedre på Kia enn Hyundai, mener jeg har fått med meg i forbifarten her inne.

Så da utvider fordelene med at den kommer 6 mnd før.
Kia Niro er sagt til Desember '18

Når det gjelder batteripakkene, har ryktebørsen så langt konkludert med at det nok blir samme i Hyundai og Kia. Koster penger å utvikle, og kan man bruke det på to modeller i samme konsern, så gjør man gjerne det.

Og jeg blir overrasket om noen av dem kommer med mindre teknikk enn bensin\plug-in hybrid utgavene, så jeg mener det gir en pekepinn på hva som kommer, og både Kona bensin og Niro plug-in hybridhar en del av det man forventer. Jeg forventer vel også at utstyret til Ioniq og Soul blir videreført.

Men ja, mye er gjetting. Men det står mange tusen på venteliste på Kona, og siste tallet i ventelistetråden på Niro er under 300, så har du plass 12123 på Kona, kan det være at det blir kortere ventetid på en Niro... Og du får da en større bil, (med et mer anonymt - kjedelig? design) til samme tid.

Kjørelengde er viktig for garanti det også ...

Hyundai har vel 5år ubegrenset (og 8år/200k på batteri) mens Kia har 7 år 150k (og 7år / 150k)
Jeg kjører 50k i året (med e-golf), og da lønner det seg faktisk med Hyundai sin garanti...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Cral

Igjen - når man ser på hva som finnes i de utgavene som er til salgs av disse to bilene

SCC (Smart Cruise Control) finnes på Niro Hybrid, men ikke på Kona Bensin. (Men Ioniq har den, så ... )
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

ProsjektX

Niro skal være bygd på samme plattform som Ioniq, og skal visst ha mye til felles med den, mens Kona er bygd annerledes. Kona sin batteripakke skal ligge i gulvet, mens på Niro skal det være som Ioniq, under baksete + over bakaksel. Så batteripakkene kan ikke være helt like. Bagasjeromsgulvet i Niro vil vel være som Ioniq, mens Kona vil få et ganske dypt rom, og også mulig å senke ned gulvet, som på bensinversjonen.

Men uansett, har også landet på Niro over Kona, hvis ikke M3 begynner å blande seg inn her også.

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

DCool

Største ulempen til Niro er bagasjerommet. I verste fall snakker vi om 324 liter som phev'en til Niro. Dvs mindre enn zoe, vesentlig mindre enn ampera og trolig mindre enn kona  (som i beste fall får 361l). Jeg satser på å gjøre noen fysiske målinger snart hvor jeg sammenligner kona bensin, Niro phev og Niro hev når det gjelder baksete og bagasjeromsforskjeller, så får jeg en indikasjon på mulighetsrommet til de to...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Knut Røe

#9
Målte liter er uansett bare opp til vinduslinja, og Niro bør ha mer å gå på dersom man laster over det. Må kanskje ha gitter da, men uansett er jo ikke rommet så lite, men gulvet og lasteterskelen er noe høy.


Fant et bilde: Syns bagasjerommet ser veldig Golf ut. Kanskje Kona ikke får særlig mindre bagasjerom likevel? Kona ser ut til å ha plass under platen, mens Niro mest sannsynlig ikke har det.







Kona:



navyelsen

Jeg gledet meg tidligere til Kona, men etter å ha sett bensinutgaven var den uaktuell. Altfor liten bakseteplass, umulig for en voksen å sitte komfortabelt. Niro var i en annen klasse mtp. baksetene.

Spionbildene av Niro og Kona på tur sammen viser også Niro med takrails, noe Kona mangler. Med mulighet for takboks (og kanskje også henger?) er den mye mer allsidig enn Kona.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

svingen

Hva er grunnen til att niro ikke kan ha like stor plass som bensinutgava? Er det ikke plass til batteri andre steder? Litt rart og lage en ny "modell" og bruke så mye av bagasjeromet..... blir jo nesten som ford sin løsning. Uansett thule sin "boks" på kroken og takstativ bør jo holde får de fleste :)
Siden niro har mulighet (skrue hul) til hengerfeste bør ikke sykkelstativ/boks være noe problem. Noe som snakker veldig postivt får niro.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Knut Røe

Niro bygger på Ioniq. Studer oppbygnignen på Ioniq så skjønner du dette. Både Ioniq og Niro er bygget som tre-i-en løsninger: EV, HEV, PHEV. Dermed må oppbygningen nødvendigvis være omtrent slik, med batterier under baksete for HEV og PHEV, og under baksete og bagasjerom på EV.
Dette viser bakenden på Ioniq:



geear

Er det bekreftet noe sted at den bygger på Ioniq?

Ioniq er en grei "pakke", men jeg syns batteriplasseringen er skikkelig jalla, og gjør vondt i racinggenene mine.  8)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:19
Er det bekreftet noe sted at den bygger på Ioniq?

Ioniq er en grei "pakke", men jeg syns batteriplasseringen er skikkelig jalla, og gjør vondt i racinggenene mine.  8)
Diverse linker som underbygger at Niro er bygget på samme plattform som Ioniq:
https://www.caranddriver.com/reviews/2017-kia-niro-hybrid-first-drive-review
http://www.worldautoevolution.com/2016-kia-niro-review-first-drive/
https://www.autoblog.com/2016/02/11/kia-niro-hyundai-ioniq-electric-vehicle/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA