Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny i3s - veldig lav ladefart

Startet av Plenklipper, tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47

« forrige - neste »

Plenklipper

Hei,

Fikk levert min nye i3s rett før jul, og legger merke til at ladefarten på denne ikke er helt som den burde være.

Etter 14 måneder og nesten 40.000 km med min forrige i3 94Ah, merker jeg at noe er som det ikke skal være på den nye. Med den medfølgende "ladekladden" ligger ladingen på ca 1,4KW, mot godt over 2KW på den forrige. Den nye bilen har fått ny type lader, uten innstillings-muligheter på selve kladden, men både den gamle og den nye er merket 10A (mao. ca 2,2-2,3KW). Alle innstillinger i bilens menyer er selvfølgelig sjekket og satt korrekt.
Det har vært noe kaldt her i julehelga, men bilen står i oppvarmet garasje som holder konstant 15 grader, så jeg tror ikke dette skal ha noe å si. Uansett var dette aldri noe problem på min forrige i3.

Jeg testet den også på et par 50KW hurtigladere fra Fortum, på forskjellige ladenivå, bl.a. på langtur der jeg ladet fra ca 40% til ca 80% med varm bil, og der fikk jeg ca levert ca 20KW. Til sammenlikning opplevde jeg sjelden å være langt fra 50KW på den gamle, sett bort fra topping av batteri etc.

Hva tror dere kan være problemet her? Min tanke går til batteripakken, siden den både har problemer på AC og DC lading. Er det andre som har erfaringer med dette?

Jeg ble heller ikke videre imponert når jeg kontaktet verkstedet der jeg kjøpte bilen. Først forsøkte de å idiotforklare meg som kunde, deretter gikk de motvillig med på å ta bilen inn på diagnose, men har ikke kapasitet før i uke 3. Det setter meg litt i en knipe, siden jeg omtrent akkurat klarer meg tur-retur jobb om jeg lader hele resten av døgnet.
(Joda, jeg skal absolutt skaffe meg hjemmeladestasjon slik at jeg kan lade med mer enn 10A, det har bare ikke vært mulig før nå å få den installert.)

DieselVegard

20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

SveinJ

Her om dagen kjørte jeg fra Asker til Kjellstad og måtte lade der siden det ikke er gratis lademulighet i Asker P-hus. Kjørte litt aktivt for å få opp batteritemperturen.

Men det vr ikke mye fart i ladingen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

...så kjørte jeg videre til Kongsberg, måtte lade der igjen, siden det ikke ble nok på Kjellstad. Det går oppover fra Hokksund og nedover fra Basserudåsen til Kongsberg. Utetemperatur -3.
Ladet så på Kiwi Moane og det gikk utrolig treigt.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Panduck

Sitat fra: Plenklipper på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47
Jeg testet den også på et par 50KW hurtigladere fra Fortum, på forskjellige ladenivå, bl.a. på langtur der jeg ladet fra ca 40% til ca 80% med varm bil, og der fikk jeg ca levert ca 20KW. Til sammenlikning opplevde jeg sjelden å være langt fra 50KW på den gamle, sett bort fra topping av batteri etc.

Da har du på de andre turene kjørt batteriet godt og varmt før du ladet. Hvor varm bilen er betyr ikke så mye. Å få ladefart på rundt 20kW er ikke uvanlig med vanlig i3 heller, vil du unngå dette bør du skaffe deg ioniq eller soulev som vel har en annen batterikjemi som gjør at man oftere før høyere fart. Jeg har fått ned i 17kW ladefart med min 94Ah i3.

SveinJ

Dere som DC-laderuten problemer, får dere opp dette symbolet på displayet?

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

tessy

20Kw, var ikke mye å skryte av..

Ser jeg ligger på 20-30kw på min i3-60Ah

og håper min nye i3s vil få opp farten...

Testet på gøy idag hurtiglading på min 2018 Outlander PHEV, den fikk snitt på ca 17Kw på Chademo.
Men den var jo ferdig på 20min til 80%.

Panduck

Sitat fra: tessy på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:22
20Kw, var ikke mye å skryte av..

Ser jeg ligger på 20-30kw på min i3-60Ah

Jeg får opp til 44kW på min 94Ah i3 til langt over 80%, tror det er rundt 92% at det bikker under 40kW, og det lades med god fart opp til 95%. Det er med varmt batteri. Med kaldt batteri kan det fort bli under 20kW

SveinJ

Hva er varmt batteri? Eller varmt nok for hurtig DC-lading?
I dag ville jeg sjekke hvor varmt batteriet blir ved vanlig kjøring, jeg kjørte 80 km hjem fra jobben.
Lader vanlig 10A via ladekladden, starter uten forvarming. Etter noen km logger jeg meg inn på meny 14.05 hvor batteri temp vises. Jeg starter på +7 og etter 80 km ender temperatur på +11. Utetemperatur +0,5 til +2C. Høydeforskjell er 200m fra start til ankomst, men en topp på 470m sånn omtrent midtveis. Der steg temperaturen 1 grad!
Må man gjøre mange krumspring for å bringe temperaturen enda høyere for å få 50kWh DC-ladehastiget? Sånn kan det vel ikke være?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Sitat fra: SveinJ på onsdag 14. februar 2018, klokken 20:11
Hva er varmt batteri? Eller varmt nok for hurtig DC-lading?
+20 grader eller mer på batteri.

Sitat fra: SveinJ på onsdag 14. februar 2018, klokken 20:11
Jeg starter på +7 og etter 80 km ender temperatur på +11. Utetemperatur +0,5 til +2C. Høydeforskjell er 200m fra start til ankomst, men en topp på 470m sånn omtrent midtveis. Der steg temperaturen 1 grad! Må man gjøre mange krumspring for å bringe temperaturen enda høyere for å få 50kWh DC-ladehastiget?  Sånn kan det vel ikke være?
Desverre kreves det litt ekstra innsats for å på full hastighet på DC-lading i kaldt vær.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Agmuns

Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Det fungerer ikke bra nok hvis alle fra tante Olga på 94 til råner Jonny på 18 skal kjøre som Petter Solberg de siste par milene før man ankommer hurtigladeren.

Panduck

Sitat fra: Agmuns på torsdag 15. februar 2018, klokken 00:04
Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Dette varierer vel fra bil til bil. SoulEV / Ioniq takler tydligvis lave tempraturer bedre enn andre biler. Vi kan håpe at nye elbiler får betydlig bedre hastighet om vinteren.

På en "kald dag" klarte jeg alikevel å kjøre batteriet varmt nok på i3 (mye oppover og nedoverbakker frem til første ladestasjon) til å få 38kW ved første lading. Resten av ladingene på turen ble over 40kW

Setter man avreisetid på i3en og har den koblet i lader, skal den også forvarme batteri. Normal "start forvarming 15 minutter i forveien" hjelper ikke.

Egil Fonn

Forvarme batteriet om mulig.(+10c er max ved forvarming og da oppnås typisk 20-25kw/h lading)
I 10-15 minus og kaldere blir batteriet ikke særlig videre oppvarmet ved fin landeveis kjøring. 60ah modellen viser seg mye lettere og få opp batteritemp ved kjøring.
På lang kjøring med flere hurtigladinger oppnås 20c+ batteri temp, det blir da full hastighet på hurtiglading.(40-45kw/h)
Ved langkjøring i ekstrem kulde lønner det seg å lade ofte slik at batteri temp holder seg høyest mulig.
Er batteriet kaldere en 0 grader (50-60% e-power) lønner det seg å koble til 11kw ac lading den første 1/2 timen.
Akselerasjon - retardasjon  kjøring for og oppnå høyere batteri temp. anbefales ikke. Dette medfører ekstra slitasje på dekk, drivverk og batteri.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

SveinJ

Sitat fra: Agmuns på torsdag 15. februar 2018, klokken 00:04
Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Det fungerer ikke bra nok hvis alle fra tante Olga på 94 til råner Jonny på 18 skal kjøre som Petter Solberg de siste par milene før man ankommer hurtigladeren.

helt enig. Tror ikke BMW har konstruert et et høyvoltsbatteri som kun kan oppnå topp ladehastighet 2 mnd i året! Og når kan man kjøre som Petter Solberg på norske veier?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

startet i dag morges med +8 etter forhåndsoppvarming. Ankom jobben med +11, ute var det +2.
Etter 8 timer saktelading var temperaturen fortsatt 11 og etter 80 km pendling, hele +12! -2 på hjemturen og lavere hastighet (noen er redd for snø, de lå foran meg).

Så får jeg høre hva de sier i morgen om DC-lading. Ingen her i forumet har kommentert om de har DC-lade symbolet i displayet når de hurtiglader, så da har sikkert ingen det da?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA