Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lav ladefart i3 2018

Startet av Pierreax, onsdag 21. februar 2018, klokken 15:35

« forrige - neste »

Pierreax

Hei,
Har i3 94Ah model 2018 som gått 40km. Den lader veldig sakte på kommunen sine AC ladere. Det tar 2h 25min for å lade 90% - 100%. Dvs mindre enn 5% per time. Er dette forventet?

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Sitat fra: Pierre Axelsson på onsdag 21. februar 2018, klokken 15:35
Hei,
Har i3 94Ah model 2018 som gått 40km. Den lader veldig sakte på kommunen sine AC ladere. Det tar 2h 25min for å lade 90% - 100%. Dvs mindre enn 5% per time. Er dette forventet?
Det er umulig å svare på dette uten å vite hva slags ladepunkt og instillinger du benytter. Du kan stille inn hastigheten i bilen til lav, middels eller hurtig. Lager du med medfølgende ladekabel med schuko kontakt og har bilen innstilt på lav ladefart (6A ?), så er vel dette du kan forvente av hastighet.

Pierreax

Sitat fra: TM på torsdag 22. februar 2018, klokken 19:25
Sitat fra: Pierre Axelsson på onsdag 21. februar 2018, klokken 15:35
Hei,
Har i3 94Ah model 2018 som gått 40km. Den lader veldig sakte på kommunen sine AC ladere. Det tar 2h 25min for å lade 90% - 100%. Dvs mindre enn 5% per time. Er dette forventet?
Det er umulig å svare på dette uten å vite hva slags ladepunkt og instillinger du benytter. Du kan stille inn hastigheten i bilen til lav, middels eller hurtig. Lager du med medfølgende ladekabel med schuko kontakt og har bilen innstilt på lav ladefart (6A ?), så er vel dette du kan forvente av hastighet.

Er på Maksimal så tolker det som en feil da. Kan hende det er fordi det er kaldt ute eventuellt..

Trond.m

Den vil jo alltid lade noe langsommere på slutten og en del av  «ladetiden» brukes til å balansere cellespenning før den når 100 %. Forsøk å lade fra 80 % så tipper jeg du får høyere verdier.

Pierreax

Sitat fra: TM på fredag 23. februar 2018, klokken 18:27
Den vil jo alltid lade noe langsommere på slutten og en del av  «ladetiden» brukes til å balansere cellespenning før den når 100 %. Forsøk å lade fra 80 % så tipper jeg du får høyere verdier.

Fikk samme resultat idag fra 45%. Ca 5% enheter per time.

Orbit

Er dette på type-2 stolpe (blå kabel) eller ladekabel med "kladd" (gul kabel)?

På sistnevnte kan hastigheten være stilt ned også på selve kladden. Når den er koblet til strøm, kan du justere dette ved å trykke ned 0+1 samtidig i et par sekunder, til det lyser orange imellom disse. Trykk så på 1 til du har maksimalt antall orange lamper (tror det er fem). Da skal du få 10A, eller ca 6-7% prosent per time. Dersom da ikke BMW har gjort som en del andre, og nå leverer kladder som bare gir max 8A (som ville stemme bra med dine 5%).

Med type-2 kabel (blå) skal du få ca 10% per time (16A) på de kommunale stolpene i Oslo.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA