Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017.50.3.f3425a1 - auto sensing wipers!

Startet av M@rtin, mandag 01. januar 2018, klokken 15:22

« forrige - neste »

Larsebass

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 06. januar 2018, klokken 10:25
En ting som er genialt med Tesla/Mercedes er hvordan viskerhendelen er utformet. På andre biler jeg har hatt måtte man ut av auto for å få ett visk, mens på Tesla kan man trykke for ett visk og bilen holder seg i auto
Tesla X75D.

geear

På BMW går det også fint ja, men på mange av de fra de siste 15 årene så må man aktivere regnsensor hver gang tenningen har vær av. Ufattelig irriterende.

VW husker (siden de bruker intervallposisjonen), men går av ved enkeltvisk om man ikke setter spaken tilbake i samme posisjon, noe som stort sett går på autopilot..

sylwester

Er det noe sjanse for at dette også vil komme på TM3?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

CaZpaH

Har versjon 50.3 og fikk nå tilbud om software update. (Den står forøvrig hos Tesla nå i forbindelse med lakkering og service).

Finner ingen ny software (foruten 50.10 til TM3) i Firmware-trackeren. Spennende. Om jeg får bilen i dag så skal jeg teste å legge den inn i kveld.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Veggen

Det er helt vanlig at man får slike meldinger når bilen er på verksted.
Det virker som det er endel av rutinen ved mange operasjoner å kjøre en oppdatering uansett om ikke det er en ny versjon man får.

CaZpaH

#35
Sitat fra: Veggen på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:13
Det er helt vanlig at man får slike meldinger når bilen er på verksted.
Det virker som det er endel av rutinen ved mange operasjoner å kjøre en oppdatering uansett om ikke det er en ny versjon man får.

Ok. Da har jeg lært det og. Har vært innom der 5 ganger nå og aldri opplevd det samme :-p (riktignok 3 av gangene har vært over lengre tid).

EDIT:
Fikk melding om at Software Update Failed. Så er vel noe de gjør der ja.

EDIT 2:
Fikk til slutt update complete. Samme versjon inne så det var bare en test på servicesenter. Og nå har jeg fått bilen. Godt å kjøre model x ja. Skoda var ikke akkurat det samme...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Har fått testa autoviskerne litt nå, både i regn og sludd, og foreløpig har de gjort jobben veldig bra.  :+1:

o.b.lix

Slår seg for sjelden på - også på trinn to. Må ofte slå på manuelt i tillegg. Er noe bedre i dagslys enn i mørke, men ikke god nok.

Og i enkelte tunneler blir den lurt av belysningen, og går konstant.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TeslaModelX

Venter fortsatt på denne oppdateringen, dette drøyde!  :-1:

Jeronan

I finally received the update a little over a week ago and I am quite impressed so far, that they even managed to get it to work with the fisheye camera at all.

It actually works quite well, better than most rain sensors on cars I have used in the past.

I do have it on Sensitivity 2 by default in current weather conditions.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Syns den (ofte) fungerer greit, men syns ikke den er i nærheten av de vanlige med sensor i ruta. Jeg kjører vanligvis regnsensorer på trinn 1-2 av 4, men det første her er bare å glemme, og selv i trinn 2 (av 2) er den ofte veldig treg med å ta første wipe. Akkurat som man må "vekke den" litt.

olavxxx

Jeg synes også den er for treg, håper den lærer av input på knappen.

Tesley

Fikk 2018.2 i dag.

Etter hva jeg kan se så er det bare justeringer av forrige versjon. Nå skal visst ikke automatiske viskere aktiveres før en setter bilen i drive.
S75D - bekreftet 20. august

geear

Hver gang jeg kjører inn i undergangen ved huset her og viskerne setter i gang som rene helvetet fordi de ser spøkelser i tunnelen (skygger??), så tenker jeg at HVORFOR KUNNE DE IKKE BARE GÅ FOR DEN FORBANNA REGNSENSOREN TIL FEMTEN KRONER OG LATT DET VÆRE MED DET?

Det har fungert perfekt for meg i mange år på mange forskjellige biler, og det er faktisk ikke alt som må forbedres. Håper det kommer en versjon hvor det bare fungerer strøkent og irritasjonen over at de skulle fjerne den sensoren forsvinner. ;D

Jeronan

Sitat fra: gr på tirsdag 23. januar 2018, klokken 22:29
Hver gang jeg kjører inn i undergangen ved huset her og viskerne setter i gang som rene helvetet fordi de ser spøkelser i tunnelen (skygger??), så tenker jeg at HVORFOR KUNNE DE IKKE BARE GÅ FOR DEN FORBANNA REGNSENSOREN TIL FEMTEN KRONER OG LATT DET VÆRE MED DET?

Det har fungert perfekt for meg i mange år på mange forskjellige biler, og det er faktisk ikke alt som må forbedres. Håper det kommer en versjon hvor det bare fungerer strøkent og irritasjonen over at de skulle fjerne den sensoren forsvinner. ;D

I think you highly overrate the rain sensor! Sure they work, but aren't perfect either! All my previous cars and our current BMW i3 has/had a rain sensor and it's always a bit hit and miss depending weather conditions. In some conditions (easy ones) it works perfectly, but in difficult conditions it doesn't work great at all and you still have to override it manually constantly!

The Fisheye Auto wiper Tesla is working on now and we just received the beta version has the potential to be much better, since the camera monitors are larger surface area!

The rain sensor on all cars just sits at the top of the windshield, monitoring just a tiny space on the window. Don't forget that.
The smaller the area, the less accurate the rain sensing will be.

So far, my experience with the Auto sensing wipers in our Tesla Model S has been pretty much just as good as the cars we have/had with a standard rain sensor. I have now driven through snow and rain in both daytime and night time and it worked great!
There are just very few occasions, where it went a little haywire, but those are just bugs that can be easlily ironed out and fixed through OTA update!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA