Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og strømforbruk/regning

Startet av May-kristin Hagen, mandag 01. januar 2018, klokken 03:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:53
Really?   Jeg installerte motstander i boksen for 8A nettopp for å kunne lade på lavere effekt for lavere tap ;)

Du mener at boksen fortrinnsvis bør stå fast på 32A for å lade mest mulig effektivt på i3'en?

Takk :)

Ja. Jeg har testet og målt lading på Leaf og Tesla, begge de lader mest effektivt på maks. Andre har testet på Zoe og andre elbiler med samme resultat, tviler sterkt på at i3 avviker på noen som helst måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bowers


Kanon


[/quote]

Ja. Jeg har testet og målt lading på Leaf og Tesla, begge de lader mest effektivt på maks. Andre har testet på Zoe og andre elbiler med samme resultat, tviler sterkt på at i3 avviker på noen som helst måte.
[/quote]

Interessant.  Kunne du utdype hvor stor forskjellen er?

Ferry

Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:02
Totalregnskap:
Kjørt:    8400km
Ladet:   2510kwh

Totalt forbruk i bilens levetid (ink ladetap og "normal" bruk av forvarming på dager med minusgrader):
2,9 kwh pr mil.

Jeg syns tallene dine var høye, så jeg testet litt på min egen i3 i dag.
20 min. forvarming brukte 0,93 kWh.
Deretter kjørte jeg opp på en ås og gikk tur en drøy time, 8,1 km unna. Ca. 5 kuldegrader i dag.
Deretter hjem og noterte forbruk og startet lading.

Totalt gikk det med 7,77 kWh før bilen var full igjen. Delt på 16,3 km gir det 4,77 kWh/mil (!)
Om jeg trekker fra forvarming blir det 4,2 kWh/mil.
Om forvarming skal regnes med eller ikke kan sikkert diskuteres, men uten så ville antagelig forbruket under kjøring blitt høyere, da bilen uansett skal varmes opp.
Bilen rapporterte 2,71 kWh/mil, og snittfart på 35 km/h.
Jeg skal notere meg forbruk og km.stand i dagene framover. Noterte mye da bilen var ny, men har senket skuldrene etterhvert. Den bruker det den bruker, ikke så mye å gjøre med den saken.

Theppan

Det praktiske med El-bil er at du enkelt kommer ut til varm bil og ja, det "koster".

Men husk samtidig: Skal du oppnå det samme med en dieselbil så må du regne:
motorvarmer: 0,5 KW * 2 timer = 1 KW
Kupevarmer:  1.0 KW * 2 timer = 2 KW
Minimum 3 KW.

Blir derfor feil å regne med oppvarming  som en del av kjøreforbruket på El-bil.
Men nå starter sikker den stor argumentasjonsrekkefølgen  for og imot :-)
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Ulle

Sitat fra: Kanon på søndag 07. januar 2018, klokken 09:08


Ja. Jeg har testet og målt lading på Leaf og Tesla, begge de lader mest effektivt på maks. Andre har testet på Zoe og andre elbiler med samme resultat, tviler sterkt på at i3 avviker på noen som helst måte.
[/quote]

Interessant.  Kunne du utdype hvor stor forskjellen er?
[/quote]

Enig; det hadde vært gøy å se noen tall på dette. Jeg hadde egentlig planer om å få montert en 11kw ladeboks (evt 22kw om jeg får plass i trekkerøret når jeg først er i gang), men har lagt det på is i påvente av innføring av effekttariff/maks-effekttariff på høye strømuttak etter innføring av AMS.

Er det store forskjeller i effektivitet og lavere tap i effektivitet ved raskere lading kan det tilsi at det vil lønne seg å trekke minst tilsvarende daglig maksuttak på natterstid (ved ellers lavt forbruk) dersom det blir en maks-effekttariff ala det de vel har hatt i Fredrikstadområdet - evt. et annet equilibrium mellom effektavgiftssats målt på feks timebasis og synkende effektivitetstap ved lading på høyere effekt.

En annen sak er jo at om man uansett har litt varme på i garasjen, så går strengt tatt ikke effektivtetstapet til spille, men reduserer energibehov til annen oppvarmingskilde.

2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

PionerThink

Diskuterte batterikapasitet med en kollega på jobb som har E-Up og syntes det ikke var så lang rekkevidde denne vinteren som tidligere. Han hadde snakket med Møller om dette på forrige service men bare fått til svar noe av det samme som denne personen hadde fått: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36230.0
Han prøvde derfor å lade opp bilen fra mer eller mindre tomt batteri da han har måler i garasjen pga borettslag.
Sjokket var derfor stort når han sjekket måler dagen etter og kunne konstatere at det hadde gått 24 KW inn på en bil med 16 KW batteri :o
Jeg spurte ham om hvilken strømstyrke han ladet på, og da kunne han bekrefte at dette nok var på rundt 8 Amp. grunnet gammelt ledningsnett osv som gjorde at de ikke turde å ta ut mer ;)
Slik det kan tolkes fra innlegg her i tråden så er jo moralen at man helst bør lade på så høy strømstyrke som mulig? Noe som virkelig begunstiger ladestasjon som kan brukes opp til 16A hvis man har jordfeilbryter i kursen? Stemmer dette?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Har logget forbruk den siste uka. Kun småkjøring, en del snøfall og saltslaps på veiene, 2 - 12 kuldegrader, mye forvarming og parkeringsvarme brukt. Ladet med originalkladd som gir ca. 11,5 A.
Det er gått med 82,94 kWh på 252 km, -> 32,91 kWh/100 km.

Laveste SOC har vært 39 %. Det gikk med 13,28 kWh for å toppe opp batteriet. Det tilsier en virkningsgrad på 84,6 %, hvis vi regner utnyttbar kapasitet til 18,8 kWh.
En annen lading fra 84,5 % til 98 % ga virkningsgrad på 70,7 %.
Og en fra 70,5 % til 78,5 % ga virkningsgrad på 84 %.

Påstanden om lavere virkningsgrad ved lav ladestrøm ser ut til å holde mål. (Ladestrømmen avtar når batteriet nærmer seg fullt) Det er for få datapunkter og ulike forhold til å si noe sikkert, men det er en trend. Skulle helst ha lest av energiforbruk og SOC flere ganger fra tomt batteri. Og gjerne flere ganger i ulike temperaturer og ulike ladehastigheter.

Om virkningsgraden er lav ved høy SOC, så må den være tilsvarende høy ved lav SOC. Dvs. bedre enn 84,6 %. Ifølge http://batteryuniversity.com/learn/article/comparing_the_battery_with_other_power_sources er "charge effiency" for litiumbatterier 99%. Virkningsgrad på kraftelektronikk på kun 84,6 % er ikke mye å skrive hjem om. Det bør være et stykke over 90%, og gjerne en del bedre på det beste utstyret.

Burger

Raskere lading kan være mer skånsomt for batteriet. På 24kwt Leaf ble det diskutert frem på Leaf delen av forumet at 7.2 kw lading var det beste.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SveinJ

Dette minner meg på diskusjoner om olje på BMW MC i det svenske BMW MC forum
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

Gammel tråd, men har i alle fall et rimelig nøyatig datapunkt her nå: Lading på 11kW med maxSoc på 29.52 kWh (lav pga kulde) fra 7.5 til 70.5%, dvs 63% * 29.52 kWh = 18.598 kWh lagret inn på batteri. Laderen viste at den hadde levert 18.984 kWh, altså en effektivitet på 98% ut fra disse tallene. Så gjenstår det å finne ut om det er større tap på 3-fas med <16A, og/eller 1-fase lading 6-32A.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pallesnekkern

Jeg driver også å måler litt på dette om dagen. Har ca 8 datapunkter foreløpig og det viser at 10A og 16A 1-fase har omtrent samme ladetap på ca 15%, mens lading med 6A har et ladetap på ca 25%.

Årsaken er nok effektiviteten i AC-DC konverteren. Disse fungerer dårlig ved lav belastning.


Torodd Stangeland

Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Orbit

Det spiller nok også noe rolle i hvilket SOC-område en lader. I mitt tilfelle stoppet jeg på 70.5%, men når en nærmer deg 100% vil både effekten gå ned (med sannsynligvis også redusert effektivitet i lader); samt at en del effekt brennes av i bleeding under rebalansering av celler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA