Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og strømforbruk/regning

Startet av May-kristin Hagen, mandag 01. januar 2018, klokken 03:23

« forrige - neste »

May-kristin Hagen

Et spørsmål ang hva folk faktisk betaler i strøm for å lade hjemme! Fikk min første regning etter at vi fikk innstalert blå industrikontakt i heimen (20A og 240V) har en 2014 bmw i3 og en 2014 tesla P85+ som eneste biler! Må si jeg ble litt overrasket over hvor mye høyere strømregninga faktisk ble :O begge lades annenhver gang fra ca 40% til 80% nesten hver dag....forbruket har gått fra 800 kwh i mnd til nå 1900kwh på en mnd...og da har lading hjemme kun foregått i 2 uker (fikk ikke hjemmelading før 14 desember) stemmer dette?! Da vil jo neste mnd forbruk være ENNÅ høyere for en hel mnd med hjemmelading pluss vanlig strømforbruk på bolig..... regner man på strøm og nettleie kom denne regninga ca 1000 kroner høyere enn vanlig (uten hjemmelasing) og sikkert rundt 2000 kr extra i strøm kun for hjemmelading neste hele mnd :/ litt skuffa da jeg har fått et bilde av at folk ikke betaler så himla mye extra i strøm pr mnd

Trond.m

#1
Spørsmålet er ikke teit, men kanskje et litt uvanlig spørsmål å stille på nyttårsaften  ;)
Jeg tror ikke at du har klart å lade elbilene med 1100 kwh på 14 dager, med mindre du har kjørt over 600 mil i samme periode og bare ladet hjemme. Med 20A vil kunne trekke ca 4,4 kwh pr. time, så teoretisk vil du kunne bruke over 100 kwh / døgn. Men da får du jo ikke noe tid til å kjøre, så regnestykket går ikke opp.  At det er noe feil med kontakten er lite sannsynlig. Hvis det har vært en kald periode er det kanskje mest sannsynlig at det meste av økningen i forbruk har gått til oppvarming av huset. For å sjekke om det er noe feil med anlegget ditt kan det være en ide å slå av all strøm mens du lader og kontrollere målerstanden etter 1 time. Da vil du få vite hvor mye strøm du trekker fra kontakten og om det kan være en «strømtyv» i anlegget ditt.

May-kristin Hagen

Kjører ikke over 200 mil i mnd...og lader ikke hjemme hver dag engang

Ingeniøren

#3
Ny strømmåler ?

Noen som går fra gammel analog måler kan oppleve stort hopp i forbruk. Strømselskapene sier de nye måler riktig og gliser, men hva er riktig ? Har i alle fall ikke hørt om noen som har fått redusert forbruk....

En 2014 i3 har vel et 22 kwh batteri og om du tar i og dekker inn alt kan du vel regne 1 kr pr kwh eller 22 kr fra 0 til 100%. Om du sier du lader fra 50% til 100% daglig koster det deg maks 330 kr eller kwh i mnd i virkeligheten en god del mindre da 1 kr kwh er meget konservativt.

https://blogg.fortum.no/stromregning-elbil
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PionerThink

Er vel litt nyansert dette med forbruk i vinterhalvåret kontra sommerhalvåret også?
Ikke bare må man bruke en del mer strøm for å holde samme varmen inne, men man forvarmer jo gjerne elbilen opptil flere ganger til dagen hvis det er kuldegrader(vi bruker denne funksjonen flittig og opptil 3 ganger pr dag :D)
Nå snakker vi jo om nyanser her mtp økning, men "mange drinker små gjør det vanskelig å gå" :)
P.S Noterte forbruket i går i.f.m avlesning av strømmåleren og forbruket lå på 2470 KWh i desember. Når jeg sjekket grafene for tidligere måneder i høst har det for siste måned vært lavere enn i 2016 og for november høyere enn i 2016, så temperatursvingningene har litt å si også ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Trond.m

Jo, det stemmer nok at forbruket blir en del høyere om vinteren, men jeg tror nok mesteparten av ditt forbruk på 2470 kwh i desember omfatter mye mer enn elbil-lading.

Uansett, i dette tilfellet snakker vi om et «påstått» elbil-forbruk som tilsvarer full kapasitet til 20A 1-fas, 24 timer i døgnet ? Det må da bety at bilen står kontant med lading og / eller forvarming av kupé og batteri, men det er vel lite sannsynlig  ;)

Amigakongen

Jeg hadde vært strålende fornøyd med ett forbruk på bare 2470kwh i desember. :)
2937kwh her i desember.

Er det noen mulighet å få målt forbruk på en kurs? Hadde vært moro å se hva forbruket på laderen er.
2015 BMW I3 - 11800km

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 06. januar 2018, klokken 15:52
Jeg hadde vært strålende fornøyd med ett forbruk på bare 2470kwh i desember. :)
2937kwh her i desember.

Er det noen mulighet å få målt forbruk på en kurs? Hadde vært moro å se hva forbruket på laderen er.

Du kan jo evt. montere en slik:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/26-strommalere

Krever selvsagt elektriker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Har montert lignende undermåler siden firma betaler strøm til firmabil. I 2017 brukte jeg 5700kwh  til elbil lading hjemme. Kjører 40000km pr år. Lader også litt på hurtigladere på lengre turer.
Gjennomsnitt forbruk på min i3 på et år er 15kwh /100km. Plusser jeg på 10% ladetap og 5% for varming blir snitt forbruket 17,3kwh/100km X kr 1.- pr kwh = kr 17,3 pr 100km = kr 1,73 pr mil.
Dette tilsvarer ca 20% av drivstoff kostnad til tilsvarende fosil bil :-)
Forbruk på avbildet måler er siden montert 2år og 3mnd.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Bowers

Jeg har en 2017 modell som nå er nøyaktig et år gammel. (+/- noen dager)
Denne er kun ladet på dedikert ladekurs med en ladeboks fra Ladespesialisten. Kursen har dedikert måler i skapet (så den inkluderer ladetap) og er aldri benyttet til noe annet.
Bilen er hurtigladet ca 30 kwh i sin levetid, ellers kun ladet på denne dedikerte kursen hjemme.
Når bilen lades hjemme så lades den på 8A med noen veldig få unntak iløpet av året.

Totalregnskap:
Kjørt:    8400km
Ladet:   2510kwh


Totalt forbruk i bilens levetid (ink ladetap og "normal" bruk av forvarming på dager med minusgrader):
2,9 kwh pr mil.



VELDIG mange tror at bilen bruker "Ei krone mila", men realiteten er en helt annen når man inkluderer tap i den innebygde laderen i bilen, kabler, forvarming osv osv...


Amatøren

Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:02
VELDIG mange tror at bilen bruker "Ei krone mila"

Uansett er 2,50 - 3,00 kroner pr mil mye bedre enn det jeg ser for meg for fossilbiler.

Selv om en e-tron skulle komme opp i 5,00 kroner milen med forvarming er det betraktelig bedre enn fossilbilen min med bruk av enten Websto eller Defa varmeren om vinteren
.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bowers

Sitat fra: Amatøren på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:18
Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:02
VELDIG mange tror at bilen bruker "Ei krone mila"

Uansett er 2,50 - 3,00 kroner pr mil mye bedre enn det jeg ser for meg for fossilbiler.

Selv om en e-tron skulle komme opp i 5,00 kroner milen med forvarming er det betraktelig bedre enn fossilbilen min med bruk av enten Websto eller Defa varmeren om vinteren
.

Utvilsomt!
Å kjøre en diesel/bensin bil noe særlig under 10kr pr mil realistisk på vinterstid skal mye til...

Det skal også legges til at jeg kjører i3'en som en hvilken som helst annen bil. Null fokus på effektiv kjøring, 24c i kupeen hele vinteren uansett og skal jeg handle i 10 min i en butikk så står kupevarmen på imens jeg er i butikken ;)

Husk også at denne måleren har fulgt bilen gjennom et helt år, så forbruket på vinteren er nok rundt 4kr mila, mens det på sommeren sikkert er nærmere 2 kr mila.


jkirkebo

Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:02
Jeg har en 2017 modell som nå er nøyaktig et år gammel. (+/- noen dager)
Denne er kun ladet på dedikert ladekurs med en ladeboks fra Ladespesialisten. Kursen har dedikert måler i skapet (så den inkluderer ladetap) og er aldri benyttet til noe annet.
Bilen er hurtigladet ca 30 kwh i sin levetid, ellers kun ladet på denne dedikerte kursen hjemme.
Når bilen lades hjemme så lades den på 8A med noen veldig få unntak iløpet av året.

VELDIG mange tror at bilen bruker "Ei krone mila", men realiteten er en helt annen når man inkluderer tap i den innebygde laderen i bilen, kabler, forvarming osv osv...

Noen av "problemet" ditt er nok at 8A lading ikke er veldig effektivt. Du vil nok måle et lavere forbruk om du kan stille opp til f.eks 16A. Jo høyere ladeeffekt, jo mindre tap faktisk. Litt motsatt av hva man skulle tro, men det er pga. at det er en del forbruk igang når bilen lader samt at laderne i seg selv ikke alltid er så effektive på veldig lav belastning. Renault Zoe er skrekkeksempelet her, den bruker MYE mer energi ved saktelading enn ved 22kW semihurtiglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bowers

Really?   Jeg installerte motstander i boksen for 8A nettopp for å kunne lade på lavere effekt for lavere tap ;)

Du mener at boksen fortrinnsvis bør stå fast på 32A for å lade mest mulig effektivt på i3'en?

Takk :)

Egil Fonn

Sitat fra: Bowers på lørdag 06. januar 2018, klokken 19:02
Totalregnskap:
Kjørt:    8400km
Ladet:   2510kwh


Totalt forbruk i bilens levetid (ink ladetap og "normal" bruk av forvarming på dager med minusgrader):
2,9 kwh pr mil.



VELDIG mange tror at bilen bruker "Ei krone mila", men realiteten er en helt annen når man inkluderer tap i den innebygde laderen i bilen, kabler, forvarming osv osv...

Forvarming og lite km pr tur betyr høyt forbruk pr kjørt km. Dette gjelder i høyeste grad også for fosilbiler.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA