Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

think classic restaurering/batteribytte

Startet av Powerranger, søndag 31. desember 2017, klokken 01:16

« forrige - neste »

Powerranger

hei! ny her:)

nettop kjøpt en rød think classic av caspar her på forumet. denne skal i første omgang gjøres kjørbar med org batteri og deretter bygges om til lithium.

så langt har jeg boostet pakka fra 0V til 115, så nå klarer den å lade på egenhånd. står faktisk på 100%

ikke vært borti elbil tidligere, kun batteriene da jeg jobber med batterier til daglig.

fått lånt ett sett prøveskilter, så tatt en VELDIG kort tur.  kjørte ca 1km, så forsvant all power. haltet seg hjem.
(regner med det er grunnet vannpumpa ikke går. hørte vifta startet ca samtidig som den ble slapp)

er også usikker på om dc-dc fungerer, da jeg fikk målt 12.30V før tur og 11.47V da jeg parkerte.

forutenom å bytte vannpumpe, må jeg ta en vannservice. har sannsynligvis utstyr til dette på jobben.

kom gjerne med tips/link til tråder som kan være til hjelp:)




Skydive

Sitat fra: Powerranger på søndag 31. desember 2017, klokken 01:16
hei! ny her:)

nettop kjøpt en rød think classic av caspar her på forumet. denne skal i første omgang gjøres kjørbar med org batteri og deretter bygges om til lithium.

så langt har jeg boostet pakka fra 0V til 115, så nå klarer den å lade på egenhånd. står faktisk på 100%

ikke vært borti elbil tidligere, kun batteriene da jeg jobber med batterier til daglig.

fått lånt ett sett prøveskilter, så tatt en VELDIG kort tur.  kjørte ca 1km, så forsvant all power. haltet seg hjem.
(regner med det er grunnet vannpumpa ikke går. hørte vifta startet ca samtidig som den ble slapp)

er også usikker på om dc-dc fungerer, da jeg fikk målt 12.30V før tur og 11.47V da jeg parkerte.

forutenom å bytte vannpumpe, må jeg ta en vannservice. har sannsynligvis utstyr til dette på jobben.

kom gjerne med tips/link til tråder som kan være til hjelp:)

Hvis du jobber med batterier så vet du at når en bly/syre batteribank har blitt tappet ned under et gitt nivå så er banken degenerert for alltid. Hvis den har vært nesten i 0 så er den defekt.


Sent from my iPad using Tapatalk

Caspar

#2
Nå gjelder at vi gamlinger med Think Classic kjenner vår besøkelsestid. Dette er noe så sjeldent som en ung mann som har kjøpt en Classic og ønsker å holde den på veien. Det betyr et vi gamlinger må gjøre hva vi kan for at han skal lykkes med dette, hvis ikke så dør disse bilene ut sammen med oss. Han har selvsagt ikke kjørt batteriene til 0 Volt, men blander sikkert med null på energimeteret. Batteriet hadde for lav spenning til at laderen ville lade og det har han nå løst ved å tvangslade gjennom  Varmeapparatinngangen. Det er få biler igjen av disse, jeg har «lurt» 2 lærere på bilfaglinjen til å kjøpe seg Classic, og de bidrar til å utvikle kunnskaper om disse bilene. Jeg utfordrer derfor alle «ekspertene» her på forumet til å hjelpe denne gutten til å få sansen for Classic og glede av bilen sin. Tar dere utfordringen?

PS. Uheldig å komme med besserwisserinfo om å drepe batterier, bilen har ikke bly/syre, men nikel/kadmium og de tåler fint å tappes helt ned.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Sjekk om DC/DC konverteren virker. Sett på tenningen og mål 12 voltsspenningen. Når du starter opp bilen så du får grønn bil i innstrumentet så skal ladespenningen øke til 13,8-14 volt tilsvarende som en bil med dynamo. Hvis du har fungerende vannpumpe så vil du høre at turtallet på den øker. Høres jo ut som du er avhengig av et voltmeter.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Velkommen til forumet Powerranger

Du har antakelig "reddet" en av 200-300 gjenværende Think Classic. En bil som med rette kan betegnes som verdens beste bil.

- Null verdi. ( Men stigende ) ( Avetares i utlandet for godt over 10000 Euro )
- Rustfri og bulkefri. Vel, så godt som. Vask likevel rent i kanalene og saus inn med litt voks når du likevel har batterikassen nede.
- "Evigvarende" Siemens teknikk. Bygget for å vare.
- Genial Auto seile og Auto regen teknikk. ( Dessverre patantert derfor forsøker andre produsenter seg på at  enpedal kjøring er tingen ) ( Vi som har kjørt Classic vet bedre )

Selvfølgelig var selv ikke denne bilen helt perfekt, og de som programmerte batteristyringen burde lyttet mer på batteriprodusenten SAFT. Det gjorde de ikke, og SAFT sine NiCd blokker lider av en bil som kan kjøre blokkene for langt ned og som indikerer behov for vannfylling halvparten så ofte som den burde.

Når Casper får godkjent Litium i disse bilene løses dette, samtidig som bilen kan programmeres til moderne prestasjoner både på rekkevidde og ytelse.

Som Caspar sier tåler NiCd 0V, og til og med litt reversering. Får du pakken oppladet bør den likevel klare 50-70 km rekkevidde.

DC-DC lider av brukne nippler og påfølgende vanninntrengning. Brukte DC-DC er lett tilgjengelige om din er skadet.

Les deg gjerne opp på Classic trådene og elbilwiki.

Vannservice er opplading etter programmering av vannservice lading, og påfølgende vannfylling. Lån utstyr av Caspar, eller noen andre nær deg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein-O

Her «lukter» det havari av en batteriblokk. Får du Charging Fault også ?

Helt enig !  Frikoplingen er fantastisk !
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

Rav4_EV

"Lukter" ikke havari av en batteriblokk, men "stinker" defekt DC/DC.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Powerranger

godt nyttår! 8)

takker for svar :+1:

blir spennende å se hva jeg får ut av prosjektet her! :)

merket at den suger tomt fulladet 70ah batteri på 2 dager om det står uten noen form for lading.

pløyer gjennom det jeg fant av skjema's på elbilwiki, så får vi se. er dcdc død, så ere frem med testutstyr.

la merke til at den blinka lenge etter 100% på målern, så koblet ut.(regner med det er en shunt som måler strøm begge veier?) blir å måle spenning på topplada batterie gjennom varmeapparatet i løpet av uka.
 
prøver meg på litt feilsøking så fort det blir litt varmere vær. (uisolert garasje)


Powerranger

noen som vet om det finnes 3d tegning tilgjenglig av hele bilen?

elektrolux

Sitat fra: Powerranger på tirsdag 02. januar 2018, klokken 18:38
merket at den suger tomt fulladet 70ah batteri på 2 dager om det står uten noen form for lading.

Høres ut som defekt 12V batteri. Kanskje DC-DC er OK.

Prøv med nytt 12V batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerranger

12v er god den. Har dcdc noen andre funksjoner enn å lade 12v batteriet? Om ikke kan jeg jo bruke en mppt dcdc

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:38
Høres ut som defekt 12V batteri. Kanskje DC-DC er OK.
JA, hvis DCDC hadde vært defekt så hadde den vel ikke tappet hovedbatteriet ??!

Sitat fra: Powerranger på onsdag 03. januar 2018, klokken 15:00
Har dcdc noen andre funksjoner enn å lade 12v batteriet?
Forsåvidt ikke, men den gir 12V til alle 12V-forbrukere under kjøring så den må være relativt kraftig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Powerranger

Er bare 12v batteriet som blir tappet. Skal måle etter signaler i helgen, så får vi se 8)

Caspar

Hvis det er DC/DC som er defekt så har det skjedd litt på DC/DC fronten siden bilen din ble bygget. Kombinasjonen med tvungen kjøling uansett utetemperatur og lite 12V batteri er jo ikke spesielt smart. Når 12V spenningen kommer under et visst nivå så starter DC/DC for å fylle på og da starter også vannpumpen og belaster 12V batteriet. Det finnes fine luftkjølte DC/DC som fint leverer 1000W uten en lyd. Uansett så er det mye hjelp i å bytte til et større 12V batteri. Spesielt om du skal ha inn en Webasto.

http://www.elconchargers.com/catalog/item/7348675/10317723.htm

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Powerranger

da funker dcdc:) var noe så enkelt som en dårlig kontakt fra 100A sikring til + på 12v batteri.
vannpumpe next!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA