Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer fungerer ikke?

Startet av Bennigullfot, søndag 31. desember 2017, klokken 01:12

« forrige - neste »

Egil Fonn

Ja det er litt mye trykking. Opplåsnings kode må brukes hver gang. Selv brukte jeg batteri temp for å bli kjent med bilen hvordan dette påvirket  epower og lading mm. Nå har jeg lært bilen å kjenne og bruker sjelden batteri temp. Epower gir en god pekepinn på lav batteri temp.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PionerThink

Mulig jeg er blind 8), men hvordan ser du at 40% Epower er tilgjengelig på det bildet du la ut?
Jeg ser jo at skalaen er litt "belyst" på høyre side, men at det tilsvarer 40% ???
Er dette bildet du har under oppstart før du setter bilen i D og skal kjøre?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Egil Fonn

#17
Tenkte at 4 opplyste av 10 mulige Epower bokser =40% tilgjengelig Epower.
Ser nå at det faktisk er 11 bokser mulig. I såfall blir det 100/11x4=36%.
Det Øverste bildet er tatt med bilen i park, klar for å settes i D.
Nederste bildet er tatt i servicemeny uten at motor/sytsem er startet opp. (Start uten trykk på bremsen.)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

SveinJ

Har ikke helt skjønt dette med tilgjengelig ePower og hva det egentlig betyr. Etter å ha lest ditt bidrag Egil fulgte jeg med i dag under kjøring og lading fra -10 til -20C. Og ePower tilgjengelig endret seg hele tiden?!?

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Egil Fonn

Høyt effektuttak/inntak er skadelig for et kaldt batteri. Derfor reduserer bilens software epower når batteriet er kaldt. Det hindrer deg i å få brukt alle de 170HK. Regenerering og lading er også redusert. Derfor treg hurtiglading på kaldt batteri. På bildet du har lagt ut SveinJ er 3 av 10 bokser skyggelagt. Det tilsvarer ca 70% epower tilgjengelig. (=ca 120hk av 170hk) Lav batteri % (Soc) vil også føre til reduksjon i epower.
Her er en tråd om emnet: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=30701.0
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

SveinJ

Tja, om mn blir klokere underveis vet jeg ikke. Hjem fra jobben i dag, -9 til +1, ePower lå på ca 70%. Startet med kaldt batteri. Km lengden økte mens jeg regnererte nedoverbakke. Stoppet på butikken etter 70km, samme ePower, tross oppover og nedoverpila gjennomsnitt på 70km/h.
Etter 10 min i butikken, var ePowerpå 100%. SOC på 25%.
Hmmm.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Egil Fonn

SveinJ. Har registrert det samme. Epower har en tendens til å henge på oppstart verdien. Etter å ha kjørt noen mil, så stopp med restart av bil så kalibreres epower verdien til høyere nivå.
Om en kjører uten restart går det lang tid før epower kryper oppover.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA