Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenoppliving av Trondheim Thinkers

Startet av Arnie, onsdag 08. juni 2011, klokken 21:53

« forrige - neste »

Arnie

I en annen tråd diskuteres det begredilge faktum at det ikke lenger finnes verksted i Trondheim som påtar seg batteriservice og reparasjoner av Think Classic.

Det legger opp til at det er på tide å gjenopplive foreningen vi hadde først på dette tusenåret, og som desverre visnet hen da formannen flyttet sørover. Jeg har luftet ideen med en del Think-kolleger, og det virker som interessen er stor. Sammen så besitter vi en god del ekspertise - kanskje til og med mer enn Kverneland - så vi skal nok klare det meste. Per Magnar (Lynet) og Håkon er for eksempel svært så kunnskapsrike karer. Og bilene våre er jo alt for gode til å kasseres - de kan brukes i minst ti år til...

Diagnoseutstyr er viktig, og jeg var innom Kverneland i dag og snakket med dem om det. Servicemarkedsjef Bjørn Terje Ingvaldsen har hatt mange forespørsler om det etter at det ble kjent at de slutter, men har ikke kvittet seg med utstyret foreløpig. Han ville ta en liten sjekkerunde med Vinje og Melhus Bil først, men han syntes det var en meget god idé at det havnet hos et nydannet Trondheim Thinkers. - Jeg synes det er best at ustyret blir her i Trondheim, sa mannen som har hatt ivrige kjøpere fra flere kanter av landet på tråden.

Som eksempel på det de har kan nevnes diagnoseinstrumentet (Acta), en diagnose PC (går bare på Windows 98), vannfilter og to delebiler.

Herved inviteres de som er interessert i å bli med på en Trondheim Thinkers revival om å melde seg her på forumet eller direkte til undertegnede. Et "faglig" første møte kan f.eks. være å demonstrere en batteriservice.

Arne Asphjell, mobil 918 97 598 epost arne.asphjell(krøllalfa)ntnu.no
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Ken

Gratutlerer med foreningen og mange timers ubetalt slit ;)

Vi i Kristiansand fikk kjøpt den  siste Actia FR2000 pga vi var en forening. Det har fungert bra med oss som spleiselag.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Datman

dette hørtes meget bra ut ja! jeg er med!

datman

Baltor

Gratulerer fra Rogaland Elbilforening.
Har dere vurdert å kalle dere for eksempel Trøndelag Elbilforening og prøve å bli et fylkeslag i Norsk Elbilforening?
Da vil dere få med flere medlemmer, og kanskje mer oppfølging fra sentralt hold.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

RoadRunner

Sitat fra: Arnie på onsdag 08. juni 2011, klokken 21:53
I en annen tråd diskuteres det begredilge faktum at det ikke lenger finnes verksted i Trondheim som påtar seg batteriservice og reparasjoner av Think Classic.

Det legger opp til at det er på tide å gjenopplive foreningen vi hadde først på dette tusenåret
Dette høres ut som en god ide  :).

Jeg ser imidlertid at hvis fokus er Think Classic, så begrenser man antallet relativt mye.
Men hvis man følger Baltors anbefaling, så er det jo plass til medlemmer som har Kewet, Buddy og "ny-Think" - og da er det plass til meg som medlem også  ;D.
For ikke å snakke om eiere av Misubishi, Nissan, Saxo og hva nå alle de andre typer el-kjøretøy heter.....

Men dette blir vel en helt annen type forening enn hva du initielt tenker, Arne?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lars C. Krogenæs

Elbilmiljøet er nok ikke større enn at alle elbiler burde samles i samme miljø. Utover service på bilene har man jo de samme problemer med parkering, kollektivfelt osv. uansett hvor hvaslags bil man har. Da er det greit å samle lokale resurser. Rogalendingene og Sørlendingene har greid dette på en flott måte, sett utenifra ihvertfall.

Jeg tror nok heller ikke Arne ønsker å ekskludere noen typer elbiler, bare i første omgang å få løst et akutt problem for Thinkene. Rådet blir vel likevel å Think BIG allerede nå! lag et lokallag for alle elbiler!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

PC'en med Windows 98 og software er gull verd.

Prøv å kopiere harddisken, eller i alle fall softwaren på den, og del gjerne med oss andre som trenger en måte å nulstille airbaggen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Yeyeye

Som Think classic eier er jeg med uansett, men mener nok at et felles miljø på tvers av bilmodell/type er mest fornuftig :)

Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Arnie

#8
Takk for gode tilbakemeldinger og interessante innspill. Mange av oss elbilister i Trøndelag er medlemmer av Norstart, og det kan sikkert være aktuelt å etablere Trøndelag Elbilforening som en lokalavdeling av Norstart.

Men initiativet som ble tatt her var mer akutt og rettet mot Think Classic for å etablere en kunnskapspool og sikre teknisk utstyr som kan hjelpe oss å holde bilene i drift. Derfor er det kortsiktige siktemålet å gjenopplive Trondheim Thinkers, som kanskje senere kan bli en "special interest group" i Trøndelag Elbilforening.

Den utløsende faktor for min del var at jeg ble kontaktet av Svenn Arne Larsen, Ranheim, som var med i Trondheim Thinkers først på 2000-tallet. Han hadde fått avslag på sitt ønske om vedlikeholdslading hos Kverneland, og tok kontakt med meg fordi han visste at jeg utførte dette selv. Jeg kjøpte diagnoseinstrumentet samtidig med at jeg kjøpte Thinken for ti år siden. En investering jeg ikke har angret!

Svenn Arne fikk sin Think Classic i mai 2000 som en av de første privatleverte Thinker i Trondheim, og han kjører fortsatt på det samme batteriet (80.000 +) - ingen batteriblokker byttet.

Jeg vil gjerne hjelpe Think-venner i nød, men har ingen planer om å bli Kverneland II, og ser det derfor som viktig å sikre tilgang til utstyr på en bredere basis, dvs klubb. Siden det også kan være aktuelt å skyte inn litt kapital for å sikre utstyret, er det best at vi i denne omgang holder initiativet innen Think Classic-kretsen.

Svenn Arne har skrevet til Think om sin frustrasjon over manglende verkstedstøtte, og fått svar. Med Svenn Arnes tillatelse gjengis korrespondansen her:

From: Svenn Arne Larsen [mailto:svenn.arne.larsen@c2i.net]
Sent: 7. juni 2011 10:12
To: THINK
Cc: Press
Subject: Kverneland Bil AS i Trondheim svikter sine trofaste THINKkunder

Kverneland Bil AS i Trondheim vil ikke lenger ta batteriservice på THINK City 2000-2002 modeller!

De begrunner dette med at de har "mistet kompetansen" på området, og at "det er ikke penger å tjene på dette".
Dette setter mange trofaste THINK-kunder i Trondheimsområdet i en lei knipe.

En telefonrunde til el-bilforhandlerne i Trondheim,-bl.a. til Thinkforhandleren Melhus Bil AS, viser at ingen av disse har utstyr/kompetanse/vilje til å utføre batterivedlikehold på "gamle Thinker".

Undertegnede har eid og kjørt EL 10229 siden mai 2000, og vært fast kunde hos Kverneland Bil (tidl. Gaden og Larsen AS) hele tiden.
EL10229 er i daglig bruk og i original stand, og med den originale batteripakken i "svært god form". Jeg vet at det fortsatt er mange 2000-2002- modeller i drift i distriktet.

På vegne av de mange eierne av THINK City i distriktet her, ber jeg hermed om at dere hos THINK vurderer hvordan dere kan bidra til at Melhus Bil AS (eller andre i Trondheim?) motiveres til/settes i stand til å videreføre servicefunksjonene også på de første THINK-modellene som kom til disktriktet og som fortsatt er i drift?

Vær klar over at eierne av de første THINK-modellene i meget stor grad har "markedsført Thinken" på en entusiastisk og positiv måte her i byen gjennom de siste 10-11 årene!
Dette er sannsynligvis en vesentlig årsak til at Trondheim i dag har en stor "flåte" av nettopp THINKer!

Det må vel være av stor betydning for THINKs framtidige rennome at det opprettholdes et serviceapparat som omfatter også de først leverte modellene?
Dette med særlig med tanke på at lang teknisk levetid er et sterkt argument for nettopp å velge THINK, og at lang levetid i seg selv er en kvalitet av ikke liten miljømessig betydning?

Jeg ser med forventning fram til å høre hvordan dere hos THINK vil ta tak i dette, og vet at de fleste eierne av THINK City her i byen deler mine forventninger!

mvh

Svenn Arne Larsen



From: Ulf Dambo
Sent: Thursday, June 09, 2011 9:47 AM
To: svenn.arne.larsen@c2i.net
Cc: THINK
Subject: FW: Kverneland Bil AS i Trondheim svikter sine trofaste THINKkunder _FORSLAG TIL SVAR

Hei og takk for mail.

THINK City modell A266 ("gamle modellen") som ble produsert an Think Nordic AS fram til 2002 er et produkt som støttes av Ford Motor Company via Ford Motor Norge AS og deres partner Automotive Services AS i Oslo. Det nåværende selskapet som produserer den nye modellen av THINK City - THINK Global AS - har verken teknisk- eller reservedelssuppport for den gamle bilen og kan verken praktisk eller juridisk gå inn i forretningsmessige forhold som gjelder dette produktet.

Det er selvsagt viktig for dere som kjører THINK av denne modellen i Trondheim at dere kan holde bilene i drift, og det er imponerende hvor bra din bil har fungert over så lang tid.

Jeg har snakket med Kverneland Bil AS i Trondheim og kan informere om at de tar initiativ til at andre kan overta utstyr og bidra til å holde bilene i drift.

Generelt kan jeg informere om at alle  bilprodusenter har et krav på seg til å gi support til et produkt i 10 år etter at produksjonen opphørte. For THINK av den gamle modellen betyr dette ut 2012.

Vennlig hilsen

Ulf Dambo
Servicesjef
Mob.: 908 20 695
ulf.dambo@thinkev.com

THINK GLOBAL AS
Rolfsbuktveien 4F
1364 Fornebu
Fax: 21 61 02 01
www.thinkev.com
www.twitter.com/think_ev
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Datman

Det er gode nyheter, håper at de får fortgang på dette. Jeg ønsker fortsatt å bli med på Trondheim Thinkers!

Yeyeye

Ford/kverneland bør vel være meget fordelaktie i forhold til å ta seg betalt for utstyret sitt iom at de fortsatt plikter til å gi support i minst 1 år til ;)
Uansett er det vel kansje enkelte som kan kreve support av de da kansje?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

el-think

Dette høres ut som et godt initiativ. Jeg blir gjerne med i en slik lokal forening.
2020 E-Tron 55
2015 E-Golf, solgt 2019
Grå Think classic, avskiltet aug 2015
Blå Think classic 120000km, vraket des. 2011, Grå Think classic, avskiltet aug 2015

Datman

Er det noen som vet om det er avklart hvem som tar over for Kverneland?

datman

elektrolux

I følge denne annonsen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29507044&WT.synd_type=agent

fra Kverneland Bil i Trondheim kan det tyde på at de har snudd og tar ansvar igjen.

I alle fall skal en tro bildet i annonsen....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Datman

var på service med bilen torsdagen 7. juli. De opplyser at de vil forsatt ha service på Th!nk et år til, reperasjoner osv. vannservice vil de forsette også etter neste år.

Datman

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA