Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd Elbil? Tesla 2014 mod eller Opel Ampera 2017 mod. Eller vente på en Kona?

Startet av AnfieldRoad, fredag 29. desember 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

geear

Det har vært vanlig med brems på 750kg hengere i veldig mange år. Ingen problem å få tak i. Men uansett så er jo nå reglene endret (ser ut som de ble innført i 2013 selv om de er datert 2011), så nå er det tydeligvis aktuell vekt som gjelder så lenge man holder tillatt totalvekt på bil og henger under 3500kg, og aktuell vekt under tillatt hengervekt og tillatt vogntogvekt.

Øystein16

Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 19:29
(Jeg dro godt og vel 2 tonn henger med e-Golfen i dag (skulle bare flytte den litt og gadd ikke sette kroken på X-en), og den er så sterk fra bunn, og ingen clutch eller converter som skal slure i gang, at igangsetting garantert ikke er noe problem. Handler vel kun om kjøling dette her, og dermed vilje fra produsentene.)
Det handlar nok både om girkasse og kjøling, som den hybride Golfen har. Eg kan dra 1,5 tonn meir med den enn med e-Golfen me har i familien.

Cral

Sitat fra: Joar Øverland på tirsdag 16. januar 2018, klokken 16:12

Hvis bil har maks henger vekt på 750 kg har du ikke lov å kjøre en henger som kan ta mer enn 750kg totalvekt om den så er helt tom uten BE lappen.

Det eksempelet ditt er noe helt annet og stemmer på en prikk. Men er helt feil som eksempel for å kunne kjøre med en 800kg henger med ipace. Skal du gjøre det må du ha BE.

På B lappen er det tillatt totalvekt som teller ikke gjeldende vekt. Dette er viktig å ta hensyn til.

Nå er jeg usikker på hva totalvekta på i-pace er, men om den er under 2700kg, så har du lov å trekke en henger med 800kg tillatt totalvekt. Er det 2701kg har du ikke lov.

Jeg er klar over reglene for B, og at det er tillatt totalvekt på bil + henger som gjelder.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Joltus

Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 22:54
Det har vært vanlig med brems på 750kg hengere i veldig mange år. Ingen problem å få tak i. Men uansett så er jo nå reglene endret (ser ut som de ble innført i 2013 selv om de er datert 2011), så nå er det tydeligvis aktuell vekt som gjelder så lenge man holder tillatt totalvekt på bil og henger under 3500kg, og aktuell vekt under tillatt hengervekt og tillatt vogntogvekt.
Kun for BE aktuell vekt er den som bestemmer. For B er det fortsatt tillatt totalvekt dom bestemmer.

Tok denne lappen i 2016, var slik da.

Joltus

Sitat fra: Cral på onsdag 17. januar 2018, klokken 07:53
Nå er jeg usikker på hva totalvekta på i-pace er, men om den er under 2700kg, så har du lov å trekke en henger med 800kg tillatt totalvekt. Er det 2701kg har du ikke lov.

Jeg er klar over reglene for B, og at det er tillatt totalvekt på bil + henger som gjelder.
Mener du at hvis bilen har tillatt henger vekt 900kg,du har B lappen og egenvekt til bil er eks 2000kg så har du lov å dra en henger med tillat totalvekt på 1500kg?

Når ble det slik? Var ikke slik når eg tok lappen.

Men det er på tide at det ble slik.

geear

Sitat fra: Joar Øverland på onsdag 17. januar 2018, klokken 08:31
Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 22:54
Det har vært vanlig med brems på 750kg hengere i veldig mange år. Ingen problem å få tak i. Men uansett så er jo nå reglene endret (ser ut som de ble innført i 2013 selv om de er datert 2011), så nå er det tydeligvis aktuell vekt som gjelder så lenge man holder tillatt totalvekt på bil og henger under 3500kg, og aktuell vekt under tillatt hengervekt og tillatt vogntogvekt.
Kun for BE aktuell vekt er den som bestemmer. For B er det fortsatt tillatt totalvekt dom bestemmer.

Tok denne lappen i 2016, var slik da.
Det var det jeg også mente, men bare sjekk skjermbildet som ble lagt inn, så lenge tillatt totalvekt ikke overstiger 3500kg så er det tydeligvis aktuell vekt som gjelder. Før 2013 kunne ikke tillatt totalvekt være over egenvekta på bilen.

Joltus

Ja. Det der lærte eg ikke når eg tok den lappen gitt.

Men som sagt er det kjempebra. Helt latterlig at man ikke kunne kjøre en tom henger engang fordi den var godkjent for tyngre last.

Men fortsatt en merkelig ting i at det tilsynelatende er tillatt totalvekt som gjelder også. Hvis man ser på poloen har man ikke lov å trekke en tom henger med mer tillatt totalvekt enn 2100kg. På naboens toyota er dette 1845. Egenvekten til bilen er større. Men da er det plutselig ikke aktuell som gjelder. Snodig.

Burde da holde å si maks aktuell 800kg....

geear

De burde fjernet tillatt totalvekt og begrensningen på 3500kg, og bare latt det være aktuell vekt som bestemte. I-Pace får nok såpass høy tillatt totalvekt at det neppe kan trekkes en 2T henger (selv tom) bak den med førerkort kl. B, mens samme henger kan trekkes lovlig bak en liten drittbil.

Jaja, vi har begge BE for å slippe å tenke på det.

Joltus

Ja, som mye annet i forbindelse med kjøretillatelser så er det en gavepakke til lobbyistene i kjøreskolene våre, samt biltilsynet og deres administrasjon!

Cral

Nei, det er fortsatt tillatt totalvekt som gjelder, men den gamle "campingvogn" regelen gjelder fortsatt, riktignok modifisert til at man har lov å trekke henger med en tillatt totalvekt over det bilens tillatte totalvekt (så lenge man holder aktuell vekt på henger og vogntog innenfor oppgitte vekter.)

Med fare for å gjenta meg selv;

SitatB:
Maks tillatte totalvekt (fra vognkortet) på vogntoget (trekkvogn + henger) er 3500kg. Unntaket er trekkvogner med tillatt totalvekt på over 2750kg, som har lov å trekke henger opp til 750kg, selv om dette skulle få tillatt totalvekt på vognkortet til å gå over 3500kg.

Har du en liten bil, f.eks poloen, kan du dra en "kjempestor" henger, men du har ikke lov å laste den noe særlig.
Har du en stor bil, f.eks en Land Cruiser, kan du kun dra en bitteliten henger, men den har du til gjengjeld lov å fullaste etter hva vognkortet til hengeren tillater.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

AnfieldRoad

Da har jeg endelig prøvd Tesla75 D. På langtur samt en rundtur med familie.

Flott bil. Men jeg er ikke suoer imponert. Men jeg er heller ikke spesielt bil interessert.


Setene slet jeg med men fant god sittestilling etterhvert. Men synes at setene er korte. Det er lite eller ingen støtte til lår.

Men dersom det blir Elbil nå med min kjøring er dette eneste alternativ.


Kristian O

Sitat fra: AnfieldRoad på søndag 28. januar 2018, klokken 00:48
Setene slet jeg med men fant god sittestilling etterhvert. Men synes at setene er korte. Det er lite eller ingen støtte til lår.

Men dersom det blir Elbil nå med min kjøring er dette eneste alternativ.
Det kom nye seter i 2014 eller 2015. Har du prøvd en bil med dei gamle seta. Det er fleire som foretrekker dei gamle seta.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: AnfieldRoad på søndag 28. januar 2018, klokken 00:48
...
Setene slet jeg med men fant god sittestilling etterhvert. Men synes at setene er korte. Det er lite eller ingen støtte til lår.
......

Prøvde du å vinkle hele sittestillingen bakover?
Senk setet i bakkant, hev setet i forkant, vinkle ryggen til passende vinkel.
Jeg fikk veldig sittestilling i Tesla'en på den måten, spesielt på langtur ;)

AnfieldRoad

Ja på vei opp til Trysil slet jeg. Ble jævla støl. Men på vei ned... da gikk det meget bra. Største wow faktor var å kjøre forbi esso på Elverum og se Diesel til over 15 kr pr liter. For så å ta en 25 min pause og lade bilen gratis... lol

AnfieldRoad

Da har jeg bestilt denne bilen!

Kona insisterte på skinnseter... jeg ville helst ikke. Men mulig lettere å selge igjen senere....:)

Takker for alle innspill og råd.

og de av dere som har oppgitt referalkode.

Jeg har brukt referalkode til en i familie. Hans sønn for da en Mini Tesla...:)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA