Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd Elbil? Tesla 2014 mod eller Opel Ampera 2017 mod. Eller vente på en Kona?

Startet av AnfieldRoad, fredag 29. desember 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

AnfieldRoad

Hei som nevnt tidligere i forum her så kommer jeg til å kjøre 30 -40 000 i ny jobb.

Da ser jeg at en elbil helt klart vil være en fordel med tanke på statens satser samt drivstoff vs elbil.
Faktisk 40-50 000 kroner i favør til Elbil.

Jeg står på vente liste på Hyundai Kona. Men følger også med på bruktmarkedet på Elbiler.

Jeg finner 2014 modeller Tesla s80 med km på 30 000-70 000 til ca 450 000.
Jeg finner 2017 mod Ampera til ca kr 420 000
Samtidig er det mulighet for Hyundai Kona til 350 000 til høsten.

Jeg ser at dersom jeg kjøper Kona eller Ampera får jeg kun "jobb" bil. tror ikke det er plass til 3 barn i disse.
En Tesla S80 er det plass til 3 barn.

Noen som kan komme med gode råd her?

Det jeg tygger veldig på er hvordan er verdifallet til en TESLA s80? hva kan jeg forvente om 3 år når jeg har kjørt 120 000 km på den. ( + det som var km stand ved kjøp)

NB: jeg har overhodet ikke noe interresse for bil. NULL! driter i om det er det ene eller andre merket.  Jeg tenker nesten utelukkende på økonomien her. Men også bruksverdi for familie.


TIPS OG RÅD?

Stormstein

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 29. desember 2017, klokken 21:31
Hei som nevnt tidligere i forum her så kommer jeg til å kjøre 30 -40 000 i ny jobb.

Da ser jeg at en elbil helt klart vil være en fordel med tanke på statens satser samt drivstoff vs elbil.
Faktisk 40-50 000 kroner i favør til Elbil.

Jeg står på vente liste på Hyundai Kona. Men følger også med på bruktmarkedet på Elbiler.

Jeg finner 2014 modeller Tesla s80 med km på 30 000-70 000 til ca 450 000.
Jeg finner 2017 mod Ampera til ca kr 420 000
Samtidig er det mulighet for Hyundai Kona til 350 000 til høsten.

Jeg ser at dersom jeg kjøper Kona eller Ampera får jeg kun "jobb" bil. tror ikke det er plass til 3 barn i disse.
En Tesla S80 er det plass til 3 barn.

Noen som kan komme med gode råd her?

Det jeg tygger veldig på er hvordan er verdifallet til en TESLA s80? hva kan jeg forvente om 3 år når jeg har kjørt 120 000 km på den. ( + det som var km stand ved kjøp)

NB: jeg har overhodet ikke noe interresse for bil. NULL! driter i om det er det ene eller andre merket.  Jeg tenker nesten utelukkende på økonomien her. Men også bruksverdi for familie.


TIPS OG RÅD?
Ampera har plass til 3 pers i baksetet - overraskende god plass og veldig praktisk for innstigning hvor man sitter relativt høyt. Tesla har mye høyere kjørekomfort men man sitter en del lavere. Om du kjører maks 30 mil om dagen ville jeg valgt Ampera. Kjører du lenger og passerer en Supercharger på veien ville jeg valgt Tesla. Og i begge tilfeller hadde jeg valgt en bil som du ikke vil passere 100.000 km i ditt eie. Uansett så hadde jeg kjøpt elbil i dag og solgt den når Kona kommer.

AnfieldRoad

Det lengste strekket vil være 35 mil. Ofte er det under 20 mil også.
Har mulighet for Tesla supercharger i distriktet. Elverum.

Det som er interessant er restverdi av en Tesla om 1-2 år. Om den idag kostet meg rundt 450 000 hva vil jeg få igjen.

Har kønr 9000 og noe på Hyundai Kona... tror ventetiden blir lang.


arthur

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på lørdag 30. desember 2017, klokken 00:14
Har kønr 9000 og noe på Hyundai Kona... tror ventetiden blir lang.

Skulle ikke forbause meg om man kan få kjøpt et lavt kønummer, men aner ikke hva prisen vil bli. Har selv kølapp 2700 og noe, men min er ikke til salgs og regner med å få bilen til høsten. Da blir Miev'n solgt og fossilbilen får leve videre med hengerfeste og "er ikke så farlig med den"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AnfieldRoad

Kona vil være 350 000 til 400 000 med størst batteri og utstyrspakke.

Sett en Ampera Live idag.... huff litt liten.

Er ussikker på Tesla S pga restverdi.

450 000 i dag? Hva et den verdt om 2 år. Nedbetaling og gjeld må gå i takt.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)


Trekkoppbil

Når det gjelder barn, så er det gjerne barneseter som tar plass. Setene kan ta plass i sideretning, så det kan bli vanskelig å få plass til 3 barn i enkelte biler. I lengderetning avhenger det mye av beinlengda på den som sitter i forsetet. Rådet mitt er å prøve bilene.
Kona er vel en liten bil?

Hvis man vil unngå høyt verdifall, er ofte trikset å importere brukt, og gjerne fra USA. Men det kan være skummelt å importere en el-bil som det ikke er vanlig å importere.

Hva med en Chevrolet Bolt Premier med ekstrautstyr som hurtigladeport og setevarmere?
Bolt Premier annonseres fra ca 33000usd på Autotrader.
Premier ser ut til å ha noe takbøyle, så jeg tipper man kan sette på en takboks. Så kan du prøve å få en trikker til å bytte til europisk ladeport.

AnfieldRoad

Bruker kunn 1 bakovervendt sete. Resterende er pute og en pute med rygg.
Har en peugout 5008 som fam bil der. God plass.

Skal nok prøve en Tesla S. Jeg er 187 høy så jeg tror desverre at Kona pg Ampera er litt for små.
De er ikke en bil familen kommer til å bruke. Men det er Tesla.

chriso89


Stormstein

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på lørdag 30. desember 2017, klokken 13:50
Kona vil være 350 000 til 400 000 med størst batteri og utstyrspakke.

Sett en Ampera Live idag.... huff litt liten.

Er ussikker på Tesla S pga restverdi.

450 000 i dag? Hva et den verdt om 2 år. Nedbetaling og gjeld må gå i takt.
Amepera-e er overraskende stor innvendig. Må oppleves, Tesla er ikke større innvendig, samt litt jobbete å sette inn unger i barnesete bak i bilen

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Rune Østli Tønseth på lørdag 30. desember 2017, klokken 13:50Er ussikker på Tesla S pga restverdi.

450 000 i dag? Hva et den verdt om 2 år. Nedbetaling og gjeld må gå i takt.
Jeg ville vært litt forsiktig og antatt 300k i verdi om 2 år og 80.000 km. Da må du nedbetale 6250 kr/mnd for å holde tritt med verdifallet. Pluss renter, så klart.

Mest trolig vil verdifallet være lavere, men det er vanskelig å si helt sikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AnfieldRoad

Ved 40 000 km pr år + fast godtgjelse gir dette ca 14000 pr mnd. Med lån + driftkost et dette ca 10 000 pr mnd.
Det er da mulig å betale større avdrag

Men ja det er verdifall på bil som er vanskelig å forutse. Men slik bilen faller nå ser det ok ut.

1000kwh

Kan hende du blir interessert med en Tesla, for det blir du ikke med Opel :D Opelen er litt kjipt bygget og har vesentlig mindre bagasjeplass. Den har brukbar plass i baksetet, men er smalere.

Opelen er kjapp på papiret, men er det litt fuktig på asfalt spinner hjulene. Så sjeldent man får noe igjen for alle hestekreftene

Counterpointer

187 cm er null problem i Ampera-E har hatt en på 198 sittende komfortabelt i min da satt jeg fint i baksetet rett bak med en knyttneve foran knærne.

Dyre biler faller generelt mye mer i totalpris enn rimelige, slik har det foreløpig ikke vært med Tesla. Ampera-E har steget mellom 50 og 100 tusen i pris, så bruktpris er veldig vanskelig å si noe sikkert om.

Baksetet på Kona er veldig trangt og ikke noe tyder på at EV blir romsligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA