Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:04
CHAdeMO gir maks ca. 40kW på X75D og 46kW på X100D. Så det er en forskjell på ca. 15%. Ikke så rart, det er samme forskjell som på batterispenningen. CHAdeMO gir maks 125A, så for å få 50kW må man ha en bil med 450V batterispenning slik som I-Pace.

Hmm that is weird, I am almost certain, when I had to use ChaDeMo daily for two weeks last year at Moa, with Grønn Kontakt that I got a top speed of around 43kW with our Model S 75D. Which is the reported max. for the ChaDeMo adapter.

You might be able to approach 43kW if the charger gives a stable 125A and the battery can sustain 125A at 344V. In my experience most chargers won't give much over 120-121A and my X75D batteri starts to ramp down below that before it hits 344V. So I have never seen more than 41kW myself.

I checked my TeslaFi-records now and I've never seen above 122.52A.

You wouldn't by any chance have one of the 75kWh cars with a software limited 85kWh battery? Then you'd easily get 43kW. Even more, as it doesn't ramp down before approx. 375V. 375V*122.5A=46kW, that should be about the max one would see on such a car.

No, first things I checked! I very much wish that were the case :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

Hadde en langtur på ca 30mil nedover sørlandet, og ble så glad når S75D ladet på hele 95kw, batteriet viser ca 30%. Synd at man ikke kan lese av temperaturen på batteriet.
Ringte tidlig til Tesla veihjelp etter at jeg fikk bilen for å høre hvorfor den ikke ladet fortere en 30-40kw, og damen fra Nederland kunne da lese av batteritemperaturen for meg. (Samtidig med at jeg gav beskjed om en ladestolpe som hadde ødelagt "kabel-holder", som nå er fikset. Kanskje jeg skriver i DIY tråden ;D)
Hva er den enkleste måten man kan finne ut av batteri-temp uten å ringe til Tesla?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Kabel med overgang fra bilen til standard OBDII, et bluetooth adapter og Scan My Tesla-appen (android). Tut og kjør.

JorEl

Takk takk. Skal prøve å lese meg opp.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:42
Hadde en langtur på ca 30mil nedover sørlandet, og ble så glad når S75D ladet på hele 95kw, batteriet viser ca 30%. Synd at man ikke kan lese av temperaturen på batteriet.
Ringte tidlig til Tesla veihjelp etter at jeg fikk bilen for å høre hvorfor den ikke ladet fortere en 30-40kw, og damen fra Nederland kunne da lese av batteritemperaturen for meg. (Samtidig med at jeg gav beskjed om en ladestolpe som hadde ødelagt "kabel-holder", som nå er fikset. Kanskje jeg skriver i DIY tråden ;D)
Hva er den enkleste måten man kan finne ut av batteri-temp uten å ringe til Tesla?
Se etter regen-limit i displayet, når den har forsvunnet får jeg som regel god fart. Og ikke bruk range mode.

geear

#95
Sitat fra: emmern på tirsdag 15. januar 2019, klokken 15:08
Det meste jeg har sett på min splitter nye S75 er 96 kW, og det er hva som er rapportert fra andre og.
Interessert i å se hva du får på 10-20%.
Da er vel du en av de få heldige som har et software limited 85-batteri. Kryp under og sjekk!
Nei, har 75-batteri. BTX5 tror jeg det heter? Sjekket det iallfall da den var ny.

Har 92kW på 10%, 93kW på 15% og 95kW på 20%.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 15:22
Hmm, min er nok mer lik Youtube-videoen enn din. Sjekket TeslaFI nå og sist jeg ladet på CC Gjøvik (CHadeMO) fikk jeg 26kW på 90%. Sist jeg ladet på SC på Nebbenes makset den på 96kW på 40%, jeg har aldri sett mer enn det. På 43% var den nede på 92kW og på 65% lå den på 62kW.

Pakken var god og varm i begge tilfeller etter mange timers kjøring med henger.
Husker at du har nevnt problemet med treg lading på lav SoC også, det har jeg heller aldri opplevd. Verken kaldt eller varmt. På 3% går den rett på 47kW, stiger til 50kW på 5% og så går den rett opp til 91kW i løpet av de neste fire prosentene, og så er den 90 eller høyere helt til 50%. Min er fra batchen som etter sigende skal ha fått ny DU, var uncorket fra fabrikk, har AP2.5 og ny 7-seter (tror den ble produsert i slutten av september 2017). Dette var altså ETTER at det ble levert ut 75er med 85-batteri. Kan det ha vært en endring på batteripakken i forbindelse med det stuntet?

Muffinman

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:28
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:42
Hadde en langtur på ca 30mil nedover sørlandet, og ble så glad når S75D ladet på hele 95kw, batteriet viser ca 30%. Synd at man ikke kan lese av temperaturen på batteriet.
Ringte tidlig til Tesla veihjelp etter at jeg fikk bilen for å høre hvorfor den ikke ladet fortere en 30-40kw, og damen fra Nederland kunne da lese av batteritemperaturen for meg. (Samtidig med at jeg gav beskjed om en ladestolpe som hadde ødelagt "kabel-holder", som nå er fikset. Kanskje jeg skriver i DIY tråden ;D)
Hva er den enkleste måten man kan finne ut av batteri-temp uten å ringe til Tesla?
Se etter regen-limit i displayet, når den har forsvunnet får jeg som regel god fart. Og ikke bruk range mode.

Streken forsvinner ved ca 17 grader. Du må ha nærmere 30 for å få full spiker på supercharger. Faktisk kobler bilen inn batterivarmeren når du kobler til superchargeren om batteritempen er lavere enn 24 grader. På den punktet kobler den ut igjen.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:35
Husker at du har nevnt problemet med treg lading på lav SoC også, det har jeg heller aldri opplevd. Verken kaldt eller varmt. På 3% går den rett på 47kW, stiger til 50kW på 5% og så går den rett opp til 91kW i løpet av de neste fire prosentene, og så er den 90 eller høyere helt til 50%. Min er fra batchen som etter sigende skal ha fått ny DU, var uncorket fra fabrikk, har AP2.5 og ny 7-seter (tror den ble produsert i slutten av september 2017). Dette var altså ETTER at det ble levert ut 75er med 85-batteri. Kan det ha vært en endring på batteripakken i forbindelse med det stuntet?

Buggen med manglende lading på lav SOC ble fikset for en stund siden, i en eller annen v8-versjon.
Bilen min er fra mars 2017. Den er ikke uncorked og har AP2.0.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emmern

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:35
Nei, har 75-batteri. BTX5 tror jeg det heter? Sjekket det iallfall da den var ny.

Har 92kW på 10%, 93kW på 15% og 95kW på 20%.

Det høres realistisk ut.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:24
Streken forsvinner ved ca 17 grader. Du må ha nærmere 30 for å få full spiker på supercharger. Faktisk kobler bilen inn batterivarmeren når du kobler til superchargeren om batteritempen er lavere enn 24 grader. På den punktet kobler den ut igjen.
Ja, men det er allikevel en god indikasjon. Jeg får som regel 60-70kW iallfall fra starten av når regen limit er borte. I dette tilfellet hadde vedkommende 30-40kW, og da kan jeg ikke forstå annet enn at han må ha hatt regen limit.

GOS

Sitat fra: gr på torsdag 17. januar 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:24
Streken forsvinner ved ca 17 grader. Du må ha nærmere 30 for å få full spiker på supercharger. Faktisk kobler bilen inn batterivarmeren når du kobler til superchargeren om batteritempen er lavere enn 24 grader. På den punktet kobler den ut igjen.
Ja, men det er allikevel en god indikasjon. Jeg får som regel 60-70kW iallfall fra starten av når regen limit er borte. I dette tilfellet hadde vedkommende 30-40kW, og da kan jeg ikke forstå annet enn at han må ha hatt regen limit.

Til info: Ved CanBus måling så forsvinner Regen limitation linjen ved 14 grader på min S85 RWD. Da ser det ut som om jeg har full regen på instrumentpanelet, men i realiteten så har den da bare 40-44 viser CanBus målingene. Det er først ved ca 17 grader at en har full regen og legg til 10 + grader til før du får full pupp på SuC. Om du kjører med Range Mode Off så vil bilen holde batteriet på 31 grader så jeg antar det er dette nivået Tesla anser som optimalt. (Ved Range Mode On, så starter den først å kjøle batteriet når det er 41 grader)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Full regen ved 17 grader er bare kortvarig. Effekten man kan kjøre inn på batteriet er lik enten man regnererer eller lader. Regen er vel maks rundt 100kW, og kjører man ned en lang bakke med 10% helling som f.eks. Atlanterhavstunnelen uten at batteritempen er en god del høyere enn 17 grader, kjenner man at bilen slipper opp etter kort tid, og den stiplede linja kommer tilbake, hvorpå den kryper nedover.

Er det veldig varmt i været starter kompressorkjølingen allerede så smått ved 37-38 grader. Nå på vinteren virker det som høyere temperatur tolereres  før det starter, så det er nok flere parametre som styrer dette enn bare batteritemperaturen.

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 17. januar 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:24
Streken forsvinner ved ca 17 grader. Du må ha nærmere 30 for å få full spiker på supercharger. Faktisk kobler bilen inn batterivarmeren når du kobler til superchargeren om batteritempen er lavere enn 24 grader. På den punktet kobler den ut igjen.
Ja, men det er allikevel en god indikasjon. Jeg får som regel 60-70kW iallfall fra starten av når regen limit er borte. I dette tilfellet hadde vedkommende 30-40kW, og da kan jeg ikke forstå annet enn at han må ha hatt regen limit.

Jeg lader på Nebbenes nå, kjørt fra Oslo. Regen limit forsvant omtrent på Skedsmokorset. dvs. for en god stund siden. Står på 8A, ingen på 8B. Har stått her 10 minutter nå, effekten har krøpet opp til 52kW.

Så 30-40kW akkurat når regen limit forsvinner virker ikke usannsynlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. januar 2019, klokken 11:07
Full regen ved 17 grader er bare kortvarig. Effekten man kan kjøre inn på batteriet er lik enten man regnererer eller lader. Regen er vel maks rundt 100kW, og kjører man ned en lang bakke med 10% helling som f.eks. Atlanterhavstunnelen uten at batteritempen er en god del høyere enn 17 grader, kjenner man at bilen slipper opp etter kort tid, og den stiplede linja kommer tilbake, hvorpå den kryper nedover.

Helt enig at den er kortvarig...har selv to undersjøiske tuneller (ca 400 m under havnivå)  på vei til hytta, og jeg opplever ofte at regen blir begrenset lenge før bunnen er nådd etter 2-3 kilometerne i nedoverbakke.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 11:26
Jeg lader på Nebbenes nå, kjørt fra Oslo. Regen limit forsvant omtrent på Skedsmokorset. dvs. for en god stund siden. Står på 8A, ingen på 8B. Har stått her 10 minutter nå, effekten har krøpet opp til 52kW.

Så 30-40kW akkurat når regen limit forsvinner virker ikke usannsynlig.
Jeg har ikke lading på hytta, så jeg starter med "tomt" og kaldt batteri og må kjøre 45km/35 min nedoverbakke og rett på supercharger. Forvarmer som regel 15-20 min før. Regen-limit pleier å forsvinne rett før jeg kjører inn i 60-sona der SuC står, gjerne etter 3-4 aksellerasjoner ekstra. Kan aldri huske å ha fått så lavt som 30-40kW, det pleier begynner på 60-tallet, men har nok ikke stått der i noe særlig lavere enn 6-7 minusgrader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA