Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Espelectric

#15
Gratulerer med ny biil.
Enig med valg av 100D, har selv 75D men med 85kWh batteri men jeg kjører sjeldent langt og klarte ikke å forsvare at 100D'en kostet 200 000 mer. Vet ikke helt hvordan Tesla heller forsvarer dette da 200 000 for 25kWh mer antyder en pris på 8000 per kWh. 100kWh batteri skulle i så fall kostet 800 000 alene.

Skal man benytte bilen til endel langkjøring og dermed bruk av superchargere så bør man ikke sammenligne 75D mot 100D. Ladetiden fra 80% til 100% tar ca det samme som tiden fra 20% til 80% så man vil helst unngå å lade særlig over 80% på SC. Videre bør man ha 5-10% gjenværende på batteri ved ankomst SC for å ha litt margin. Så da blir det 70% av batterikapasiteten man i realiteten bruker.
For nytt 75 batteri så har man 72,6kWh tilgjengelig og 70% av det gir 50.8kWh som ved 180Wh/km gir 282 km rekkevidde.
For nytt 100 batteri så har man 98.4 tilgjengelg og 70% av det gir 68.9kWh som ved 180Wh/km gir 377 km rekkevidde.
Man når jo fint fra SC til SC men med 100D kan man oftere hoppe over en SC og også ende opp med mindre tid brukt på lading.
I tillegg bør man legge inn faktor for degrasjon av batteri i beregningen da man ellers bare gjør beregninger for bilens første leveår.
X75D (85kWh)

Elbil fundamentalist

Kanskje 75 batteriet forsvinner fra S og X når model 3 kommer for alvor. Må skape litt avstand fra model 3. Hva om 85 blir gjenniført (og 75 kan sw unlockes til 85) og største batteri blir 120-150? Eller kansje hele veien opp til 200 som roadsteren?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

o.b.lix

75 er lavt priset med lite fortjeneste og 100 høyt, dette er grunnen til stor prisforskjell.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Stone Cold

Espelectric....vi tenker likt utenom at jeg klarte å forsvare prisforskjellen da ønsket om frihet er meget stort

Espelectric

Sitat fra: Stone Cold på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:41
Espelectric....vi tenker likt utenom at jeg klarte å forsvare prisforskjellen da ønsket om frihet er meget stort
X75D (85kWh)

Nasatech

Sitat fra: Stone Cold på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:41
Espelectric....vi tenker likt utenom at jeg klarte å forsvare prisforskjellen da ønsket om frihet er meget stort Har planer om å ha bilen lenge og digg å vite at 100 kWh holder selv om det garantert kommer større batteri-pakker. Vi trenger uansett ikke mer

Enig med deg. Samtidig er det veldig sjelden man kjører bilen fra 100% til 0%. Man vil jo ha en feilmargin til stedet man skal.

Jeg har en 90 og kan bruke den på jobb, komme hjem for å hente kone og barn og så dra på hytta.

Eller, som skjedde her forleden dag; være hos én kunde på Skedsmokorset og plutselig få er hasteoppdrag i Drammen. Reiste ut og så på det, tilbake til Skedsmokorset og så hjem til Lysaker senere på dagen. Alt uten å lade og føle på at det kom til å bli lite strøm.

Dette er ikke veldig langt, men det var snø/slaps og jeg liker å forvarme bilen før jeg kjører :) Det var ikke mulighet for lading hos kundene.

mthoring

#21
Sitat fra: Espelectric på lørdag 06. januar 2018, klokken 11:09
Det viktigste er uansett å være fornøyd :) De 200000 glemmer man etterhvert, rekkevidden har man så lenge man har bilen. Det som avgjorde for meg var at de 7 årene jeg har hatt forrige bil så har jeg ikke vært lenger vekke hjemmefra enn 25 mil, så da får jeg heller klare meg med 75D. Så kom der litt flaks min vei så jeg fikk en av de som ble laget med 85kWh batteri så jeg kan lade til 100% uten å effektivt lade mer enn ca 90% samt at svekkelsen i batteriet over tid bare vil spise av marginen som jeg uansett ikke får bruke så sum sumarum ble det ganske greit :)

Litt av grunnen til at jeg skrev forrige innlegg var bare å belyse at man må tenke på rekkevidden man får benyttet i praksis og ikke den reelle rekkevidde 0-100% da man ikke bør basere seg på den.

I realiteten er du nok på 95% ved lading til 100% på 85kwh, da usable på 85 er ca 77kwh og 75 er ca 72,5kwh. Hvis 85 har software limit på samme som 75 så er batteriet 94% fulladet @100% soc. Siden limit nok må settes noe høyere på 85 for å få samme range som 75 pga høyere vekt, så er nok det relle tallet *minst* 95%. Altså godt oppe i kun for langtur teritorie.  ;)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Jepp. Det er rundt 95% av maks man har ladet til når bilen viser 100%. Så man bør ikke lade fast til 100% i en 75 med 85 pakke.

Og kapasiteten er satt til en viss andel av batteriet. Det er dermed ikke slik at tapet kun er isolert til den delen man ikke får bruke.

Men jeg ville fortsatt gjerne hatt 85-pakke i 75 bil :) Eller 100 pakke i min 90.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

100 vs. 75 kWh er ikkje enkel. Om eg skulle kjøpt ny S i dag hadde eg hatt store problemer med å velge, da det er DYRT for nokre kWh som blir sjeldent brukt. Trur eg hadde hatt litt meir glede av den økte snitteffekten på superlading enn ekstra rekkevidde, men er det verd det?
Kårer dette til den suverent vanskligaste avgjerelsen ved kjøp av TMS, knepent foran kva type tak  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espelectric

Nyttig input. Nå lader jeg fast bare til 70-80% da jeg sjeldent drar veldig langt. Forstår det likevel slik at man bør ha en 100% lading ca annehver måned så må kanskje begynne med det, men klart, lader aldri til 100% og så lar bilen stå.
Dersom reduksjon fra 85 til 75 gjøres prosentvis så faller fordelen med å "unngå" reduksjon i kapasitet litt bort ja. Dersom det settes som tillat bruk av x antall kWh så er det noe annet. Men antar at man har fakta på hvordan dette gjøres fra Tesla det jo er en nokså vanlig sak. Antar at det en gang i fremtiden vil være mulig å kjøpe seg opp til å kunne bruke hele batteriet. Det vil egentlig kun være aktuelt dersom det er % måten som benyttes.
X75D (85kWh)

Muffinman

Det er ikke nødvendig å lade helt opp jevnlig. Det vil være kun negativt for batteriet.

Espelectric

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. januar 2018, klokken 15:58
Det er ikke nødvendig å lade helt opp jevnlig. Det vil være kun negativt for batteriet.

Hadde vært greit å fått noe "offisielt" på dette. På Tesla sa de til meg at 0% til 100% var lurt i ny og ne uten at det ble spesifisert nærmere. Selv ser jeg ikke logikken i det da man i følge den delen av batteriteknologi jeg forstår da bare skader batteriet som du sier.
Men ser også mange andre plasser at det faktisk anbefales gjort. Var også en video på youtube med han der Bjørn som viste at man fort kunne få "skjevfordeling" på cellene om man aldri ladet helt opp/ut.

X75D (85kWh)

EXCEL

Sitat fra: Espelectric på lørdag 06. januar 2018, klokken 16:13
Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. januar 2018, klokken 15:58
Det er ikke nødvendig å lade helt opp jevnlig. Det vil være kun negativt for batteriet.

Hadde vært greit å fått noe "offisielt" på dette. På Tesla sa de til meg at 0% til 100% var lurt i ny og ne uten at det ble spesifisert nærmere. Selv ser jeg ikke logikken i det da man i følge den delen av batteriteknologi jeg forstår da bare skader batteriet som du sier.
Men ser også mange andre plasser at det faktisk anbefales gjort. Var også en video på youtube med han der Bjørn som viste at man fort kunne få "skjevfordeling" på cellene om man aldri ladet helt opp/ut.
Slik jeg har oppfattet det så foregår balangsering av cellene ved 100%. Mao ingen grunn til å "straffe" pakka ved å bevege seg ned i "0%" området.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Elbil fundamentalist

De enkle leveregler med batteriene er å ikke holde batteriet i ytterpunktene i lenger tid.
Skal du på langtur, lad gjerne opp til 100%, men kalkuler slik at ladingen når 100% rett før «avgang». Kjør batteriet ned mot null om du må, men sett bilen på lading omgående. Men det er ingen grunn tlf å være en «zero hero» sitat bjørn nyland og refererer til hans video om hvardsgslading og langturer.

I hverdagen sett limit på 90 helst 80%. Sett gjerne på 70% også, men ladetid for forberedelse til langtur blir lenger og krever litt mer planlegging og resulterer dette i fler unødvendige supercharging, vil margilseffekt på lenger batterielevetid bli redusert med marginalt mer slitasje på SC. Den daglige kjøringen bør jobbe rundt 60% av kapasiteten. Koble til bilen hver dag. Da vil bilens elektronikk og datamskin bruke nettstrøm. Preheat vil også i større grad bruke strøm fra nettet. Over bilens levetid vil batteriet belastes langt færre sykluser; da nettstrøm tar mer av «byrden». Dette er også ett moment i større batteripakke 100 vs 75. Større pakker har lenger forventet levetid pga færre sykluser over samme distanse kjørt.

Hvor ofte man bør lade til 100% og hvor lenge den bør stå og toppe batteriet pga balansering vet jeg ikke, kansje noen andre kan utfylle på dette. Tipper at de gangene vi kommer oss av gårde senere på langtur enn beregnet med 100% på batterie fint oppfyller behover for balananserings lading.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ludwig_holberg

Ja, pluss at konkurranse fra i-Pace og Audi e-Tron gjør at Tesla ikke lenger kan skumme fløten så mye på det største batteriet.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 03. januar 2018, klokken 22:10
Kanskje 75 batteriet forsvinner fra S og X når model 3 kommer for alvor. Må skape litt avstand fra model 3. Hva om 85 blir gjenniført (og 75 kan sw unlockes til 85) og største batteri blir 120-150? Eller kansje hele veien opp til 200 som roadsteren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA