Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I3 2017 - plutselig veldig dårlig hurtiglading

Startet av MrManaMode, fredag 29. desember 2017, klokken 13:09

« forrige - neste »

MrManaMode

Hei dere,
Jeg har idag prøvd 3 forskjellige hurtigladere fra fortum, og det var problemer med hastigheten på alle sammen. De på fortum support mente problemet lå i bilen min.

På 5min kom det inn 2,19kWh, og dette er representativt for alle 3 forsøkene.

Det er snakk om Fortum hurtigladerne i Drotningsvik og på Ågotnes.
Jeg har brukt de samme laderne før, sist i sept, da var de kjappe. Har sjekket at alt stod på max i instillingene i bilen min.

Noen andre som har erfaring med dette? Evnt. forslag til hva som kan være galt? Burde jeg snakke med BMW?

ADDITIONAL. prøvde også en BKK hurtiglader, men nok en gang så feiler BKK totalt. Appen deres "bilkraft" er vel det nærmeste man kommer en STD for telefoner...

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

MrManaMode

Jeg har kjørt bilen i over en time da, så det burde ikke være kaldt batteri. Men selv om det hadde vært kaldt batteri, er ikke den ladehastigheten jeg tar som eksempel ALTFOR sakte allikavel?

klilleng

Enig, lader veldig tregt når det er kaldt. Er jo dumt da man betaler pr minutt, og ikke pr kwt..

Olemann

Ikke så galt det dessverre.  Det betyr jo ca 25 kW/t som er innafor det en må regne med om vinteren.
Har det samme både på min i3 og på min Ampera_e. 

Men enda godt de fakturerer pr. minutt, ellers ville ladekøen blitt laaaang.... :)

Sitat fra: MrManaMode på fredag 29. desember 2017, klokken 13:09
Hei dere,
Jeg har idag prøvd 3 forskjellige hurtigladere fra fortum, og det var problemer med hastigheten på alle sammen. De på fortum support mente problemet lå i bilen min.

På 5min kom det inn 2,19kWh, og dette er representativt for alle 3 forsøkene.

Det er snakk om Fortum hurtigladerne i Drotningsvik og på Ågotnes.
Jeg har brukt de samme laderne før, sist i sept, da var de kjappe. Har sjekket at alt stod på max i instillingene i bilen min.

Noen andre som har erfaring med dette? Evnt. forslag til hva som kan være galt? Burde jeg snakke med BMW?

ADDITIONAL. prøvde også en BKK hurtiglader, men nok en gang så feiler BKK totalt. Appen deres "bilkraft" er vel det nærmeste man kommer en STD for telefoner...

moonbuggy

Hurtiglading gir maks temperaturstigning på batteriet, så sånn sett er det litt "dumt" å avslutte hurtiglanding etter 5 minutter fordi det går for tregt. Med utgangspunkt i kaldt batteri, vil antageligvis ladehastighet bare aksellere opp til 80% lading...

Orbit

Se forskjellige målinger fra tidligere tråd.

Kort sagt, alt annet enn (tysk) motorvei- eller særdeles inspirert kjøring klarer ikke å få optimal ladetemperatur på batteriet om vinteren. Dersom du i tillegg ikke starter med forvarmet batteri (som bare varmer det opp til +10C, dvs for kaldt for optimal hurtiglading), er de 25kW du fikk helt å forvente.

Graf nedenfor er fra desember 2016, hvor jeg ladet bilen etter 140km på motorvei (dvs typisk 100-110 km/t i en drøy time). Da startet batteriet lading på +14C og 28kW lading. Etter ca 15 min hadde effekten økt til 43kW, og holdt seg der til den ble begrenset av høy SOC (ladet langt opp, da dette var en testtur sent på kveld for å lære bilen å kjenne, uten kø på lader). Batteriet var på +26C ved endt lading. Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knut Røe

Godt kjent blant de som kjører en del det, de fleste biler egentlig. Liten vits å lade forbi 80 %, legg heller inn en ekstra stopp (dersom mulig).

Orbit

Poenget mitt var ikke at det dabbet av med effekt på slutten, men at selv etter 80 min med normalkjøring på motorvei er det langt fra optimal ladetemperatur på batteriet. Her er det bare å slå av ACC, finne frem høyrefoten, og kjøre ujevnt siste biten frem til lader (gitt trafikken ellers tillater det), da både akselerasjon og regen varmer opp batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Orbit: Som kommende i3 eier og eier av Leaf, så lurer jeg på hvor du får ut dataen der i fra? Er det i bila og/eller lader, eller dongle jeg bør bestille?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

Dette er fra servicemeny og stoppeklokke. Dataene er nok også tilgjengelig på ODB, men jeg har ikke prøvd med dongle. Det er og mulig det også kan hentes ut over USB, men har ikke sette noen mobilapp til dette (Men derimot BMW M sin laptimer fungerer også på i3, og kan brukes til å logge kjøredata, dvs gass/brems/rattutslag; fart, g-krefter og posisjon).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Hva er BMW M ?
Jeg har en dongle jeg tenkte jeg skylle prøve.
Hvilken app er å foretrekke? Jeg har forstått at BimmerCode ikke er gratis
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

moonbuggy

Løsningen med batterioppvarming burde gjøres mer optimal for kaldt klima. +10 grader er en veldig defensiv utkobling. For mye varme er langt mer skadelig for batteriet enn litt kulde, men med kjølesystem i tillegg, burde man kjørt batteriet opp til i hvertfall 20 grader. 
Med kaldt batteri og tilkoblet hurtiglader, så burde man også bruke varmetrådene i batteriet for å få opp ladehastighet.
Men, for BMW betyr det antagelig mer å unngå worst case scenarier for batterivarme enn at det går tregt i kulda...

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA