Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iMiEV borte i USA. Hva med Norge?

Startet av cdysthe, fredag 29. desember 2017, klokken 01:12

« forrige - neste »

cdysthe

Hei,

Dette er min første post her. Jeg bor utenfor Boston i Massachusetts, USA. Vi har en 2014 iMiev som vi er veldig fornøyd med selvom vi nesten måtte "tvinge" forhandleren til å selge oss bilen. Ikke veldig populær her. Vi har også en Mitsu Outlander GT så vi er godt dekket når vi trenger å kjøre til NYC og sånt.

Jeg jobber for et norsk selskap med kontor nær Mølla i Oslo og når jeg er i Oslo bor jeg ute i Bærum så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en iMiev å ha der også. Da jeg snakket med Mitsubishi forhandleren her blir jeg fortalt at iMiev ikke er tilgjengelig lenger og har vært en taper i det amerikanske markedet. Jeg lurte således på om iMiev er ved å bli borte i Norge også? Det har vært en helt fenomenal liten bil for oss for å kjøre rundt lokalt med så det er fortsatt overraskende hvor negative Mitsubishi er her til en av sine egne modeller. Men sånn er det.

Vi er veldig glad i "The Kitten Car" som vår datter kaller iMiEV'en vår. Men dersom det er en døende modell bør jeg kanskje se i en annen retning. Jeg har lyst på liten bil så da må det bli Fiat 500e eller noe sånt.

Gode råd tas i mot med takk! :)

Bolfus

Det selges og registreres fortsatt noen nybiltrillinger, men det er nok ikke så mange forhandlere på Østlandet som har disse? På finn ligger det endel trillinger, da.

alda

Alle trillinger är tilgängliga för köp från forhandler i Norge, I-Miev från ca. 155' ser det ut som.

Perfekt bil om man bara vill ha en billig variant som ska ta dig från A till B i bytrafik i Oslo, och inte är intresserad av nymodigheter som App-kontroll osv :D
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Beamer Screamer

Trillingene er fremdeles i salg i Norge ja. Men jeg vil si den begynner å bli kraftig akterutseilt i forhold til de fleste konkurrentene. Trillingen ble lansert i Norge i 2011 og hadde vært på markedet i Japan i et par år før det, så det begynner å bli en veldig gammel modell som burde ha blitt erstattet. I dag selger den vel egentlig kun på pris.

Jeg liker vår trilling veldig godt på alle måter, men skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde det nok blitt en Kia Soul, Renault Zoe eller en BMW i3. Sistnevnte er vel den naturlige etterfølgeren til Trillingen; liten og smidig, kompakt men grei innvendig plass, og bakhjulsdrift. Den er da også en av Norges mest solgte biler.

Husk forresten også at USA-Miev'en er litt bredere enn i resten av verden, så utgaven du kjøper i Norge er enda litt trangere en US-varianten din.

Norge er definitivt annerledeslandet hva el-/ plugin-biler angår. Her blir du nesten sett på som litt rar hvis du ikke kjøper en ladbar bil, mens i f.eks. Tyskland er det akkurat som du beskriver i USA; der må man nesten overtale selgeren til å selge deg en ladbar bil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

cdysthe

Takk til dere som som svarte. Jeg tror fortsatt at iMiEV er en god løsning for meg siden den er lav i pris og bare kommer til å bli brukt når jeg jobber i Oslo i noen uker tre-fire ganger i året. En av tingene jeg liker best med vår iMiEV her er den gode plassen. Med setene nede kan vi kjøre ganske store ting som det ikke er plass til i endre plug-in biler. Og prisen er utrolig bra også her i USA. Jeg har ikke range angst som mange snakker om og vi har gratis parkering ned lading i Gloucester, Ipswitch og Newburyport som er byene vi kjører til med vår iMiEV.

Skal se på andre alternativer også men liker tanken på noe jeg kjenner godt og som har virket perfekt for oss slik som iMiEV'en har gjort.

elekTrond

... også har USDM i-MiEV'en ti år garanti (på nye - nyere enn nn), om jeg ikke husker feil?

Menne ... hvordan har du tenkt å håndtere langtidslagring av bil og batteri? Er du her jevnlig én gang i kvartalet eller kun jul og påske?
'13 Mjau

cdysthe

Jeg har gamle foreldre som jeg bor hos når jeg jobber i Oslo så de vil passe på bilen og tilogmed bruke den litt så jeg har ikke lagrings problem. Godt poeng. Jeg tenkte ikke på det faktisk..

hsa77

#7
I-miev ligger ihvertfall fortsatt ute på siden til Mitsubishi norge, prisen er fra 154 620. Citroen norge selger fortsatt c-zero, men de tar 169.000. Peugeot norge reklamerer nå med ion til kampanjepris 149.900 kr.
Så det ser ut som trillingene lever i beste velgående i Norge, men vi er jo litt av et annerledesland når det gjelder elbil. Dersom rekkevidden ikke er noe problem, er det vel vanskelig å få seg billigere nybil enn i-miev eller ion, c-zero virker jo litt overpriset for tiden.
Som en liten bybil er jo trillingene geniale, kanskje bare eup som kan konkurrere - men den er jo en del dyrere og da er vel mye av poenget borte!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kaiat

Jeg mener å ha lest et sted at PSA og Mitsubishi hadde skrevet kontrakt på at Mitsubishi skulle levere 100.000 iOn og C-Zero. Det blir nok neppe til at de leverer så mange, men produksjonen fortsetter sikkert en stund til.

Verden har jo endret seg litt også siden den gang. Mitsubishi er kjøpt opp av Nissan og innlemmet i Renault/Nissan-alliansen, og der har de sine egne elbiler som de selger på. Det blir nok Leaf- eller Zoe-teknikk i Mitsubishis neste elbil tenker jeg.

hsa77

Sitat fra: kaiat på fredag 19. januar 2018, klokken 11:07
Jeg mener å ha lest et sted at PSA og Mitsubishi hadde skrevet kontrakt på at Mitsubishi skulle levere 100.000 iOn og C-Zero. Det blir nok neppe til at de leverer så mange, men produksjonen fortsetter sikkert en stund til.

Verden har jo endret seg litt også siden den gang. Mitsubishi er kjøpt opp av Nissan og innlemmet i Renault/Nissan-alliansen, og der har de sine egne elbiler som de selger på. Det blir nok Leaf- eller Zoe-teknikk i Mitsubishis neste elbil tenker jeg.
Det blir ikke ZOE eller Leaf, det blir begge deler. Har forstått det slik at Nissan/Renault skal utvikle en felles elbilplattform som neste gen ZOE og Leaf skal bygges på, mener det skal skje i 2020. Det er vel naturlig at det kommer en bil med Mitsubishi logo på den plattformen også.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kaiat

Ja, det var egentlig den nye felles plattformen jeg tenkte på - uten at det kom så godt frem beklageligvis. Men bilene bygd på denne plattformen vil nok ha videreutviklet teknikk som stammer fra dagens Leaf og/eller Zoe.

På den andre side kan i-Miev fortsatt ha potensiale, f.eks. i Kina der det selges masse små elbiler. Nissan har jo slitt med å få noe sving på salget av Kina-Leafen da den blir for dyr i forhold til tilsvarende kinesiske elbiler. En kinesisk-bygd i-Miev burde kunne få en såpass lav pris at den burde være konkurransedyktig på det kinesiske markedet. Carlos Ghosn og andre i Renault/Nissan-alliansen har lenge snakket om billig-elbiler til 8-10.000 euro, det er mulig i-Miev kunne fått en slik rolle.

hsa77

Det er definitivt et marked for små elektriske bybiler som trillingene. Renault Twingo ryktes å kunne komme i en el-versjon, men inntil det eventuelt skjer fyller jo iMiev en nisje som ingen annen Renault/Nissan/Mitsubishi gjør.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

cdysthe

Her I Gloucester, MA er vi den eneste iMiEV. Folk spør når vi er på parkeringsplassen foran matbutikken og når jeg kjører min datter til skolen. To ganget har jeg latt en tilfeldig parkerings nabo prøve den og de er veldig positive. Den er perfekt for vår bruk og vi fikk den veldig biiiig siden den nå er en utgått modell her. Betalte under $5K for en 2014 med bare noen få milles. Miln bror i Oslo har fortsatt sin 2011 selvom han nå klager på redusert rekkevidde. Og så god plass det er i den selvom den er litt bredere her enn i Norge virker det som.

Mitsubishi forhandleren her fortalte meg at det aldri har vært mere spørsmål om iMiEV enn i de siste 6 månedene men de kan ikke få flere biler inm. De pusher Mirage med 1.1l motor som sin miljø bil og venter på Outlander plug-in som de nå tar bestillinger på. Vi skal ha en sånn!

hsa77

Hadde jeg bodd i USA hadde jeg vurdert å kjøpe meg en Chevrolet Volt. Den nyeste modellen har svært lang elektrisk rekkevidde (53mi EPA), mye lenger enn Outlander PHEV(22mi EPA). Men nå har jo jeg aldri likt SUV heller da... 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA