Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installert 32A-kurs og TWC - får kun 16A-lading

Startet av olabu, torsdag 28. desember 2017, klokken 20:07

« forrige - neste »

olabu

Har i dag installert ny 32A-kurs i garasjen. Bilen registrerer at det er 32A, men justerar det ned til 16A når eg byrjar å lade. Nokon som har tips om kva som kan vere grunnen til dette?
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

krister461

#1
Gammel Tesla? I så fall må den fikses litt...

400V eller 230V forresten?

olabu

Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Muffinman

#3
Hvor gammel bil? Hvis du har enkellader og bil produsert før ca sommer 2015 mangler du antagelig releboksen som skal laske mellom delladerene. Hver av de tre tar maks 16A. Regner med veggboksen er koblet i enfase?

EDIT: Juni 2015, da kan du mangle releboksen ja. Min er produsert litt ute i august og har den fra fabrikk. Tesla ettermonterer gratis. Som en midlertidig løsning kan man jo laske inne i wallconnectoren, men da vil det kanskje ikke fungere på alle andre elbiler. Har du trefasekurs er det uansett best å koble i "2,5"-fase.


krister461


olabu

Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

krister461


Muffinman

Enfase kurs, to faseledere :)

Hvis du får 32A med UMC og blått adapter er laderen i bilen i orden. Adapteret er lasket slik at alle tre del-ladere får tilførsel. TWC er ikke lasket i utgangspunktet og vil i enfase konfigurasjon forsyne bare en del-lader, som i sin tur er begrenset til 16A. Releboksen skal sense når en enfase kobles til og koble tilførsel til de to andre delladerene, slik at 32A fordeles med 10,6A på hver.

Spør etter oppgraderingen hos Tesla, legger bulletinen som vedlegg her om litt :)

olabu

Fabelaktig! Tusen takk for svar. Får ikkje lasta ned vedlegget ditt, men ser det er berre å be om fiks SB-15-44-006 for å få ordna dette.
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Muffinman

Noe muffens her ja, får "siden fungerer ikke" når jeg prøver å laste ned her også. Akkurat slik som når jeg prøver å redigere innlegget flere ganger, men ser at vedlegget er lastet ned 6 ganger. Kanskje forsøkene telles...mye som ikke er i orden på forumet for tiden, satser på at det kommer i orden på nyåret. 

olabu

#10
Fått svar frå Tesla Skodje

Hei,

Har installert Tesla Wall Charger med 32A kurs, men får kun  16A på bilen. Eg forstår det slik at eg må få ettermontert ein releboks på bilen for å få 32A-lading og at dette vert gjort kostnadsfritt hjå dykk (SB-15-44-006). Vil gjerne få bestilt ein time for å få dette fiksa.


Mvh.


-

Hei Ole!



Er det 1-fase lading du har installert?



Med vennlig hilsen/Best regards,
| Service Advisor
Digerneset Næringspark, 6260 SKODJE

-

Hei.

Har installert 2-fase.


Mvh.

Ola

-

Hei igjen Ole,



Du har enkeltlader i din bil. Altså en likeretter som konverterer opptil 10 kw, uavhengig av hva veggen kan gi. Maks per fase er 16A.



Denne releboksen du refererer til var noe man på eldre biler måtte ha for å lade 32A på 1-fase. Altså for å «laske» fasene internt inne i bilens High Voltage Junction Box. Denne service bulletinen vil ikke ha noen effekt hos deg, dessverre J







Med vennlig hilsen/Best regards,
| Service Advisor
Digerneset Næringspark, 6260 SKODJE

-

Hei,

Kvifor oppnår eg då kun 16A?


Mvh.

Ola

-

Enkeltlader: 16A per fase maks.

Dobbeltlader: 32A per fase maks (fordi det fysisk er 2 stk. Likerettere montert ved siden av hverandre som kan konvertere maks 16A per fase hver seg = 32A til sammen)



Med vennlig hilsen/Best regards,

| Service Advisor
Digerneset Næringspark, 6260 SKODJE
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Griffel

#11
Slik svar kan en risikere å få når en skriver 2 fase.
Har du et 230V anlegg er det enfase du lader med, om det går en toleder +J til ladestasjonen din
fra en topolet jordfeilautomat på 32A.

Det du ønsker er vel nettopp å lade med 32A enfase.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olabu

Ok. Som de skjønte har eg ikkje greie på dette. Sender han ein rettelse og ser kva eg får til svar. På den positive sida er det raske svar eg har fått, då.
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Griffel

Det er jo ikke så rart når selv elektrikere for enkelthets skyld kaller en slik installasjon for tofase.
Men i dette tilfelle er det en forkortelse for enfase koblet mellom tofaseledninger, til forskjell fra anlegg hvor enfase er koblet mellom en faseledning og N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Du har enfaseinstallasjon slik som avklart lenger oppe :)  Regner med at når du skrev "2-fase" tolket man muligens at du hadde koblet i kvasi-trefasekobling, uten at svaret gav særlig mening av den grunn.

Det første du må få svar på er om bilen din har releboksen fra fabrikk. Uten den vil du få samme problem når du skal lade 32A enfase på offentlige ladepunkter og destinasjonsladere. 16 vs 32A kan være forskjellen på om du kommer deg fram neste dag eller ikke etter å ha ladet over natta på hotell, for eksempel. Har  opplevd at selv 32A har vært i knappeste laget når natta er kort.

Men dette fikser gutta på Skodje, det er jeg sikker på :)  Veldig flink serviceadvisor dette, men kanskje likevel greit å redigere vekk navnet her inne.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA