Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil og teknologisk utvikling.

Startet av Tor Ping, mandag 25. desember 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Agmuns

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:50
Faststoffbatterier er det ingen som vet når kommer. Kanskje 5, kanskje 10 år. Uansett er det noen som har behov for bruktbiler.
De finnes allerede ...

Egil Fonn

Sitat fra: Tor Ping på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:39

Det er sant, det er vel bare å vurdere hva som passer for mitt bruk og min økonomi. Da ser jeg for meg tre scenarioer:

1. Gå for en av de tre nevnte jeg har betalt depositum på og være fornøyd med det.
2. Kjøpe en brukt model S til en rimeligere penge.
3. Sitte på gjerdet og vente litt til. Dieselbilen min har forhåpentligvis mange km i seg enda.

Takk for alle innspill.

Alternativ 4: Behold dieselen til de lange turene. Kjøp en rimelig Elbil av dagens modeller til det daglige behovet. Da får du gleden og besparelsen av å kjøre elektrisk nå. Verditapet i kroner blir lavt i forhold til dyre modeller. Mange vil skaffe seg rimelige brukte elbiler framover og dermed vil prisene holde seg bra.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Elmo

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 26. desember 2017, klokken 19:32
Alternativ 4: Behold dieselen til de lange turene. Kjøp en rimelig Elbil av dagens modeller til det daglige behovet. Da får du gleden og besparelsen av å kjøre elektrisk nå. Verditapet i kroner blir lavt i forhold til dyre modeller. Mange vil skaffe seg rimelige brukte elbiler framover og dermed vil prisene holde seg bra.
Der er jeg. Dieselen har gått ca 21.000km på de siste nesten 7 år, mens eUp'n nå har gått 56.000km på akkurat 3 år. Og så har vi et par PSA classic som går ca. 5000km i året tilsammen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Jeg vurderte også om det ville komme ny teknologi som jeg ville ha med meg når jeg kjøpte Model X, og det endte opp i at jeg kan leve med dagens teknologi. Om jeg da må eie bilen i 10 år så er det helt greit. Bilen har tilstrekkelig bruksverdi for meg at pengeverdien ikke egentlig spiller noen rolle.

Hva er det som kan komme?

- Lengre rekkevidde. Dette har liten betydning for meg. Jeg lever helt fint med 400 km rekkevidde.
- Raskere lading. Nå må jeg stoppe noe sånt som 20 minutter hver 2. time. Med 350 kW lading ville jeg måtte stoppe noe sånt som 10 min hver 2. time. Jeg kan ikke si jeg lider noen nød ved å måtte ha litt lengre stopp. Som regel er bilen klar før jeg er ferdig med å gå på do og eventuelt kjøpe noe greier. Raskere lading kan faktisk bli mindre praktisk, da det kan bli større press på å flytte bilen med en gang. Da vil man kanskje måtte passe på bilen mens den lader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tor Ping

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 26. desember 2017, klokken 19:32
Sitat fra: Tor Ping på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:39

Det er sant, det er vel bare å vurdere hva som passer for mitt bruk og min økonomi. Da ser jeg for meg tre scenarioer:

1. Gå for en av de tre nevnte jeg har betalt depositum på og være fornøyd med det.
2. Kjøpe en brukt model S til en rimeligere penge.
3. Sitte på gjerdet og vente litt til. Dieselbilen min har forhåpentligvis mange km i seg enda.

Takk for alle innspill.

Alternativ 4: Behold dieselen til de lange turene. Kjøp en rimelig Elbil av dagens modeller til det daglige behovet. Da får du gleden og besparelsen av å kjøre elektrisk nå. Verditapet i kroner blir lavt i forhold til dyre modeller. Mange vil skaffe seg rimelige brukte elbiler framover og dermed vil prisene holde seg bra.

Sikkert fornuftig men det skal sies at en av mine grunner til å kjøpe elbil også er å få en litt morsom bil til en subsidiert pris.

Elmo

Sitat fra: Tor Ping på tirsdag 26. desember 2017, klokken 22:45
Sikkert fornuftig men det skal sies at en av mine grunner til å kjøpe elbil også er å få en litt morsom bil til en subsidiert pris.
Sier du at du har lyst på Tesla, så er jo saken grei - løp og kjøp :+1:
Men med alt.4 så må det sies at eUp faktisk ER en morsom bil å kjøre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Er også på punkt 4.

Fantastisk å kunne hente ut skilt til diesel bilen og dra på langtur som f.eks akkurat nå i alpene.

Samtidig har vi en rekke artige elbiler som e-Up, Think Classic, Cree SAM, og snart Solo og X1/9-e om ombyggingen kommer i havn.

Dermed har vi kunnet gjøre all hverdagskjøring gratis, og har gratis overnatting når vi en sjelden gang skal på langtur.

Andre fordeler er at en slipper å gå lei av den ene bilen, har alltid en bil å kjøre om en annen trenger stell, og ikke minst blir vedlikehold mye rimeligere når en slipper tidspress på å få bilen klar. Dermed kan reservedeler handles på ebay etc. til mye hyggeligere priser enn hjemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Ikke alltid så morsomt å kjøre dyre biler. Gleden begrenses gjerne av frykt for skader på kjøretøyet.

En kamerat solgte raskt sin Tesla X etter at den første gledesrusen hadde gitt seg, og da han innså at unger i baksetet på et glis til en million gav mer bekymringer enn gleder.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

#23
Det er nok mest rettferdig overfor barna også, så de slipper å leve under et regime hvor far får psykiske problemer pga deres adferd.

Glad jeg ikke lar meg stresse av at barn ikke er feilfrie. Ødela for mange dyre ting når jeg var liten til at jeg har noe som helst rett til å bli oppgitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tor Ping

#24
Alternativ 4 er nok ikke aktuelt for meg.
Samboeren har sin dieselgolf og er ikke interessert i elbil. Vi trenger en litt større bil og det blir da elbilen min, 4wd er også (nesten) et must, har hatt det i 8 år nå og er veldig fornøyd med det. Det er ikke ved småkjøring jeg vil spare noe særlig på elbil heller. Jeg bor ca 15mil fra Oslo og har en del Osloturer, jeg har hele tiden tenkt at før det skal bli aktuelt med elbil må jeg kunne kjøre tur/retur Oslo (30mil) uten lading.

Jeg er enig i at for dyr bil ikke er det mest økonomiske men jeg blir ikke nervevrak av å bruke det jeg har. Hvis jeg ikke hadde turt å bruke bilen på vanlig måte hadde jeg droppet det. Bilen skal brukes på vanlig måte, møkkete unger, ski og grusveier er helt greit :)


Egil Fonn

Da ville jeg valgt alternativ 1. Ville styrt unna Tesla. Har eid en, plagsomt mye feil og mangler.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:46
Da ville jeg valgt alternativ 1. Ville styrt unna Tesla. Har eid en, plagsomt mye feil og mangler.
De nyere har færre feil enn en gjennomsnittlig bil. Fra 2015 er de også bra støydempet.

Ville helt klart kjøpt Tesla om en nyere modell er innen rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. desember 2017, klokken 08:50
Ikke alltid så morsomt å kjøre dyre biler. Gleden begrenses gjerne av frykt for skader på kjøretøyet.

En kamerat solgte raskt sin Tesla X etter at den første gledesrusen hadde gitt seg, og da han innså at unger i baksetet på et glis til en million gav mer bekymringer enn gleder.
?

Har fortsatt til gode at barna har ødelagt noe i bilen. Og nå nærmer de seg voksne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Mobileum

En dyr bil (diesel eller el) vil selvsagt ha et større verditap i kroner. Regn med 40-50% nedskriving for de første 3-4 årene. Tesla 700K = 280-350K i tap.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Tor Ping

Sitat fra: Mobileum på onsdag 27. desember 2017, klokken 21:44
En dyr bil (diesel eller el) vil selvsagt ha et større verditap i kroner. Regn med 40-50% nedskriving for de første 3-4 årene. Tesla 700K = 280-350K i tap.

Verditap kommer man ikke unna. Har selv regnet med et tap på hhv 35% og 45% på 3 og 4 år (20.000 km pr år) og håper at det er tilstrekkelig. Det har jo tidligere vært lavere enn det på en del elbiler, men det kan man vel ikke regne med i fremtiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA