Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil og teknologisk utvikling.

Startet av Tor Ping, mandag 25. desember 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Tor Ping

Jeg har aldri eid elbil men begynner å bli klar for å ta skrittet. I iver etter dette har jeg endt opp med å betale depositum på både I-pace, E-tron og MB Eq. Jeg har sett for meg at 2018 eller 2019 blir året jeg tar skrittet.

Tanken på at den teknologiske utviklingen går så fort at elbil kjøpt nå blir litt utdatert om få år er imidlertid noe som plager meg litt. Hva tror dere? Vil en elbil til ca.700k i 2018/2019 ha et høyere verdifall enn det man har kunne forventet av en dieselbil de siste årene? Kanskje vil evt innføring av mva og avgifter i 2020 motvirke noe av verdifallet?

Carl Anton Stenling

Sannsynligvis vil produksjonskapasiteten for langkjøringselbiler være såpass begrenset at prisene holder seg greit de nærmeste årene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vollis47

Det er nok ikke den teknologiske utviklingen som betyr mest, men hvor mange elbiler som kommer til Norge samt politikernes og opinionens mening om insentivene. Selv om flere store bilprodusenter sier de skal satse på elbil, så er det likevel ikke så veldig stor andel av produksjonen de første 10 årene. Vi vet ikke så mye om hvordan markedet for elbiler utvikler seg i Europa, USA og Afrika. India og Kina ser mer ut til å satse på elbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

Jeg tenker at hvis man alltid skal vente på morgendagens teknoligi så vil man leve sitt liv med gårsdagens teknologi.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tor Ping

Sitat fra: arthur på mandag 25. desember 2017, klokken 12:38
Jeg tenker at hvis man alltid skal vente på morgendagens teknoligi så vil man leve sitt liv med gårsdagens teknologi.

Jeg er helt enig og ventet på det svaret :)
Tanken er helt grei når det gjelder en telefon til 10k eller en PC til 15k og andre relativt rimelige forbruksvarer. En bil til 700k blir noe annet. Noen ganger skjer det også større eller mindre utviklinger som gjør at teknologi blir fortere utdatert. Så spørsmålet er egentlig om vi står overfor en liten revolusjon eller en vanlig utvikling :)

1000kwh

En 2012 Tesla Model S er jo teknologisk på høyde med det «de store» planlegger nå.

Ser ikke helt at det er noen fare for utdatert bil..

Tor Ping

Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. desember 2017, klokken 13:14
En 2012 Tesla Model S er jo teknologisk på høyde med det «de store» planlegger nå.

Ser ikke helt at det er noen fare for utdatert bil..

Det er både betryggende og litt betenkelig. Det har ikke skjedd så veldig mye siden model S kom. Hvis utviklingen skjer i samme tempo de neste 5 årene er det jo greit. Litt større batteri og litt raskere lading kan jeg leve med uten at bilen føles utdatert. Men når er faststoffbatterier og vesentlig raskere lading på plass? Det er vel kanskje en stund til det er på plass og ihvertfall i produksjon i stor skala.

Ladehastighet er vel det jeg ser på som det viktigste for meg. Jeg kan leve med litt mindre batteri så lenge jeg kan lade hurtig.
Uansett ser jeg for meg at de nevnte nye elbilene minst bør ha en 150kw lading hvis de skal være aktuelle for meg.

arthur

Sitat fra: Tor Ping på mandag 25. desember 2017, klokken 12:58
Sitat fra: arthur på mandag 25. desember 2017, klokken 12:38
Jeg tenker at hvis man alltid skal vente på morgendagens teknoligi så vil man leve sitt liv med gårsdagens teknologi.

Jeg er helt enig og ventet på det svaret :)
Tanken er helt grei når det gjelder en telefon til 10k eller en PC til 15k og andre relativt rimelige forbruksvarer. En bil til 700k blir noe annet. Noen ganger skjer det også større eller mindre utviklinger som gjør at teknologi blir fortere utdatert. Så spørsmålet er egentlig om vi står overfor en liten revolusjon eller en vanlig utvikling :)

Godt spørsmål, men forventer du at noen her har det riktige svaret på det? En mening om det har vi vel, mer eller indre kvalifisert, men det er kun fremtiden som vil vise hvem som hadde rett og da er det jo litt sent!
For egen del er ikke en elbil til 700k eller 1,5 mill "riktig" svar hverken i dag eller i morgen! Selv venter jeg på en Huyundai Kona til neste høst, en bil som for meg vil gjøre akkurat samme jobben som en Tesla og til en pris forventet rundt 350k eller noe sånt! I mellomtiden klarer jeg meg med en liten Miev og en fossilbil som begynner å bli en gammel dame.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tor Ping

Sitat fra: arthur på mandag 25. desember 2017, klokken 17:00
Sitat fra: Tor Ping på mandag 25. desember 2017, klokken 12:58
Sitat fra: arthur på mandag 25. desember 2017, klokken 12:38
Jeg tenker at hvis man alltid skal vente på morgendagens teknoligi så vil man leve sitt liv med gårsdagens teknologi.

Jeg er helt enig og ventet på det svaret :)
Tanken er helt grei når det gjelder en telefon til 10k eller en PC til 15k og andre relativt rimelige forbruksvarer. En bil til 700k blir noe annet. Noen ganger skjer det også større eller mindre utviklinger som gjør at teknologi blir fortere utdatert. Så spørsmålet er egentlig om vi står overfor en liten revolusjon eller en vanlig utvikling :)

Godt spørsmål, men forventer du at noen her har det riktige svaret på det? En mening om det har vi vel, mer eller indre kvalifisert, men det er kun fremtiden som vil vise hvem som hadde rett og da er det jo litt sent!
For egen del er ikke en elbil til 700k eller 1,5 mill "riktig" svar hverken i dag eller i morgen! Selv venter jeg på en Huyundai Kona til neste høst, en bil som for meg vil gjøre akkurat samme jobben som en Tesla og til en pris forventet rundt 350k eller noe sånt! I mellomtiden klarer jeg meg med en liten Miev og en fossilbil som begynner å bli en gammel dame.

Nei, forventer vel kanskje ikke noe fasitsvar men det er moro med litt mer eller mindre kvalifisert synsing. Hvor mye man vil legge i bil er jo opp til hver enkelt og det er vanskelig å forsvare økonomisk å kjøpe dyr bil uansett. En eventuell elbil skal være min bil, kall det gjerne familiens bil nr.1, så da ønsker jeg meg noe moro som i tillegg er relativt praktisk. Moro blir desverre ofte dyrt enten det er el eller fossil ;)

1000kwh

Sitat fra: Tor Ping på mandag 25. desember 2017, klokken 13:53
Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. desember 2017, klokken 13:14
En 2012 Tesla Model S er jo teknologisk på høyde med det «de store» planlegger nå.

Ser ikke helt at det er noen fare for utdatert bil..

Det er både betryggende og litt betenkelig. Det har ikke skjedd så veldig mye siden model S kom. Hvis utviklingen skjer i samme tempo de neste 5 årene er det jo greit. Litt større batteri og litt raskere lading kan jeg leve med uten at bilen føles utdatert. Men når er faststoffbatterier og vesentlig raskere lading på plass? Det er vel kanskje en stund til det er på plass og ihvertfall i produksjon i stor skala.

Ladehastighet er vel det jeg ser på som det viktigste for meg. Jeg kan leve med litt mindre batteri så lenge jeg kan lade hurtig.
Uansett ser jeg for meg at de nevnte nye elbilene minst bør ha en 150kw lading hvis de skal være aktuelle for meg.
Hvorfor må du lade så kjapt? Ikke mulighet til å lade hjemme?

Tor Ping

Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. desember 2017, klokken 22:25
Sitat fra: Tor Ping på mandag 25. desember 2017, klokken 13:53
Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. desember 2017, klokken 13:14
En 2012 Tesla Model S er jo teknologisk på høyde med det «de store» planlegger nå.

Ser ikke helt at det er noen fare for utdatert bil..

Det er både betryggende og litt betenkelig. Det har ikke skjedd så veldig mye siden model S kom. Hvis utviklingen skjer i samme tempo de neste 5 årene er det jo greit. Litt større batteri og litt raskere lading kan jeg leve med uten at bilen føles utdatert. Men når er faststoffbatterier og vesentlig raskere lading på plass? Det er vel kanskje en stund til det er på plass og ihvertfall i produksjon i stor skala.

Ladehastighet er vel det jeg ser på som det viktigste for meg. Jeg kan leve med litt mindre batteri så lenge jeg kan lade hurtig.
Uansett ser jeg for meg at de nevnte nye elbilene minst bør ha en 150kw lading hvis de skal være aktuelle for meg.
Hvorfor må du lade så kjapt? Ikke mulighet til å lade hjemme?

Joda, men det blir da noen langturer i forbindelse med jobb og fritid. En og en halv times ladestopp hver 3.time på ferieturer frister vel heller ikke.
Så gjenstår det vel at disse lynladerne plasseres fint ut over landet og Europa ellers.

Agmuns

Det er et par teknologiske kjempehopp som kommer snart.


  • Batterier av faststoff
  • Hurtiglading på 350kW

Begge disse krever kjøp av ny bil. Men skal man sitte på gjerdet og hele tiden vente på noe bedre, så vil man aldri få kjøpt elbil.

Tor Ping

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 26. desember 2017, klokken 14:55
Det er et par teknologiske kjempehopp som kommer snart.


  • Batterier av faststoff
  • Hurtiglading på 350kW

Begge disse krever kjøp av ny bil. Men skal man sitte på gjerdet og hele tiden vente på noe bedre, så vil man aldri få kjøpt elbil.

Det er sant, det er vel bare å vurdere hva som passer for mitt bruk og min økonomi. Da ser jeg for meg tre scenarioer:

1. Gå for en av de tre nevnte jeg har betalt depositum på og være fornøyd med det.
2. Kjøpe en brukt model S til en rimeligere penge.
3. Sitte på gjerdet og vente litt til. Dieselbilen min har forhåpentligvis mange km i seg enda.

Takk for alle innspill.

turfsurf

Faststoffbatterier er det ingen som vet når kommer. Kanskje 5, kanskje 10 år. Uansett er det noen som har behov for bruktbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Røe

Kanskje 20, kanskje aldri.
Det må være lønnsomt og hensiktsmessig å produsere også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA