Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skatt på solcellestrøm?

Startet av Måkemannen, lørdag 23. desember 2017, klokken 18:35

« forrige - neste »

Måkemannen

Husker det var noe snakk om forbud mot installering av solceller i Spania, men det har man visst gått bort i fra etter massiv kritikk. Det skal visst også ha vært skatt på gang i Tyskland. Finner ikke ut om man senere har gått bort fra dette.

Så ser jeg at det også i England er noe ala den samme tankegangen. Finner ikke ut om dette er gått igjennom som gjeldende vedtak.

Summa summarum: Har vi grunn til å være bekymret? Kan vi også få en slik straffeskatt i Norge etterhvert? Hvis så, er det fristende å prøve å klare seg helt off-grid (vindmøller ftw), men da blir vel plan og bygningsetater satt i sving kanskje..

Electrix

Før man vurderer skatt på egenprodusert solcellestrøm bør man vurdere skatt på fyring med egenhugget ved. Ikke bare taper staten avgifter på energiproduksjonen, men man forurenser også en god del med røyken. Men dette sitter nok langt inne.

I tillegg bør man også vurdere skatt på å klippe plenen selv, skatt på egendyrkede tomater, epler, moreller osv. Glem heller ikke skatt på å lage middag selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

turfsurf

Sverige har vel og en tilsvarende avgift på strømproduksjon med solceller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Initium

Sitat fra: Electrix på onsdag 10. januar 2018, klokken 15:29
Før man vurderer skatt på egenprodusert solcellestrøm bør man vurdere skatt på fyring med egenhugget ved. Ikke bare taper staten avgifter på energiproduksjonen, men man forurenser også en god del med røyken. Men dette sitter nok langt inne.

I tillegg bør man også vurdere skatt på å klippe plenen selv, skatt på egendyrkede tomater, epler, moreller osv. Glem heller ikke skatt på å lage middag selv.

Vurderer å melde deg til moderator, da det antagelig er mye gode forslag for rette vedkommende i innlegget ditt.... :o

Trekkoppbil

Jeg har en Leaf med solcellespoiler.
Hvor kan jeg sende penga hen, når jeg er på Sverigetur?

Initium

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 24. januar 2018, klokken 21:56
Jeg har en Leaf med solcellespoiler.
Hvor kan jeg sende penga hen, når jeg er på Sverigetur?
Kan sende deg VIPPS nummeret mitt !  :D

bosonic

Nå er det ikke lenge før moderator legger denne tråden over i humor og kanari tenker jeg  :police:
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA