Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Storimponert over firehjulstrekken!

Startet av 1000kwh, fredag 22. desember 2017, klokken 19:28

« forrige - neste »

1000kwh

Vi har en gård på østlandet hvor det er ca 3 km bratt vei/traktorvei opp. I dag ble forholdene verst tenkelig, 1-2 plussgrader og is.

Med hjertet i halsen, bilen fullstendig stappet og med suspension på very high tok vi sats og kom oss helt opp. Det er ikke noe annet enn meget imponerende og akkurat derfor vi valgte denne bilen.

Førøvrig bruker vi Pirellidekkene som fungerte helt utmerket. Hadde skkkert fått enda bedre grep på isen med pigg, men det er firhjulsdriften som tok oss opp. Selv på godt snøføre kom vi ikke opp med passaten før (2wd).

Nå er det bare å komme seg ned  :o

God jul!:D

Muffinman

Firehjulstrekken er helt ok, men ikke mer. Åpne differ gjør at den har sine begrensninger. Fungerer veldig bra så lenge det bærer framover og er noenlunde jevn vei, men jeg ble stående med Pirellidekkene (som for øvrig ble avskiltet som vinterdekk etter relativt kort tid) ved forsøk på igangsetting i bratt bakke. Manglet grep på ett hjul på hver aksling, og da kom jeg ikke løs. Så det gjelder med andre ord å sko skikkelig for de vanskeligste forholdene.

Hvis man ser på "offroad-videoen" til Bjørn skjønner man hvilke begrensninger systemet har i forhold til mer avanserte varianter.

Kjøre piggfritt vår og høst, og Hakka 8 når vinteren setter inn. Jeg skjønner at man kan bli imponert om man ikke har erfaring med firehjulstrekk fra før, eller har hatt Haldex. Men man må faktisk forvente minst såpass av et firehjulstrekksystem som Tesla leverer :)

eadie

Pirelli Sottozero på is? Rene kjelken. Dårlig på våt snø også.  Funker bra på våt vei/regn, men det er også alt, etter min mening


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Sottozero er vel utdebattert som det holder, men la oss slå fast at 3 er betydelig bedre enn 2 :)

Elbil fundamentalist

Skiftet ut min S85D, og med den forsvant mine Michelin iceXi3 som var «svartvinterdekkene», men beholdt Hakka8 og fortsetter dermed med 2 sett vinterhjul. Hadde tenkt å kjøpe Michelin igjen, men dagen før jeg skulle hente S75D'n bestilte jeg vinterhjul med Pirellidekkene. Håper ikke jeg angrer...

Uansett om de kansje ikke er BadAss ekstremvinterdekk (som knapt noen piggfrie vinterdekk er), forventer jeg at de er herlige performance dekk.

Nå skal jeg prøve dem (zotto3). Er de «plastpucker» eller funker de? To be contiuned...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN


1000kwh

Litt bilder til illustrasjon ;) dette er ikke noen enkel vei, men nå har mye regnet vekk så vi kommer oss ned.

Jeg orker ikke diskusjon om Pirellidekkene. Det er min erfaring at de fungerer bra nok på is, bra på snø og veldig bra på asfalt. Det er bare 3 km av 150 som ikke er bar vei.

Elbil fundamentalist

Wow ser tillitsvekkende ut. En kammeret har hatt Pirelli på sin Tesla siden 2013 og er veldig fornøyd. Når det flørste settet var utslitt, gikk han for Pirelli igjen. Han hadde på forrige bolig en litt lei bakke opp til huset og det gikk veldig bra selv bakhjulsdrift.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

E_S

Jeg har Hakka R2 nå, men når de er utslitt kommer jeg til å kjøpe noe tilsvarende som Pirelli-dekkene, da 99% av det jeg kjører på vinteren er på våt asfalt. Den siste 1% skal jeg klare å ta det litt ekstra rolig mot å ha dekk som funker bedre på all den andre kjøringen. R2 er ganske viskelær, mildt sagt, selv med litt ekstra luft.
:)

1000kwh

Skulle egentlig ta litt video i vinterland, men det pøsregner ute..

Vi fikk hjelp med isen i allefall;)


1000kwh

Satte sammen en video fra veien opp hit. Ikke så ille etter regnet de siste dagene. Vanskelig å vise med video hvor bratt den siste bakken er!

http://www.youtube.com/watch?v=hpwqLinWWlk

BMW850

Har hatt Pirelli siden 2014. Jeg har ihvertfall ikke hatt noen problemer. Så de er ikke fullt så ille som mange skal ha det til  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

samotholt

#12
Når det gjelder dekk blir det fort synsing basert på egne erfaringer. For de fleste betyr det at man har rimelig tynt grunnlag - da det er mange dekk å teste.

En mulighet er da å sjekke tester som f.eks. Naf og andre gjennomfører. Disse skal selvsagt ikke brukes ukritisk, men kan også gi opplysninger om under hvilke forhold ulike typer dekk passer best.

Jeg kjører nå med Hakka 8 (pigg) på MS og ContiVikingContact 6 (piggfri) på A8'en. Begge deler er gode dekk og i dimensjonen 245/45-19. Sistnevnte har imidlertid imponert meg veldig nå på nullføre-snø. Disse er også gode på bart føre (ikke veldig bløte som piggfri-dekk gjerne kan være). Tror vel egentlig Hakka-dekkene bare er bedre på skikkelig is, på det andre er nok CVC6 å foretrekke.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

1000kwh

Da kom snøen!

Ingen tvil om at testvinnerne er best, men man kan jo bli svett av folk her som påstår ditt og datt om Pirellidekkene. De har fungert meget overbevisende for min del. Og som dere ser så driver ikke vi å kjører rundt i Oslo på pigg. Her fungerer piggfritt på fjellet.

Piggdekk dreper jo også komforten på asfalt med den støyen som genereres. Føler også at pigg «flyter» på asfalt på en måte piggfritt ikke gjør.


mthoring

CVC6, kjørekomfort OG best på vinterføre. Hvorfor kjøpe italiensk da?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA