Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp

Startet av Flyinghorn, mandag 18. desember 2017, klokken 00:58

« forrige - neste »

Flyinghorn

Hei!
Jeg er ny her og beklager hvis jeg lager en unødvendig tråd.
Men jeg trenger noen tips i forhold til mulig elbil kjøp.

Jeg jobber 5 mil unna der jeg bor, og må foreløpig igjennom 2 bommer hver vei (mulig de blir fjernet nå på nyåret.)
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en elbil MEN vi flytter i januar og jeg vil ikke kunne lade hjemme før det er blitt bygd nye garasjer i borettslaget (sikkert ikke klart før 2019)

Noen som har erfaringer med å ha elbil uten mulighet til å lade, jeg vil jo mest sannsynlig kunne gjøre dette fra 2019. Jeg har mulighet til å lade bilen på jobb (mot betaling / grønn kontakt).

En løsning er å levere inn dagens familiebil (diesel) og gå for elbil som hovedbil og ha en liten fosil bil på siden som fruen kan kjøre med til jobb (kort vei) eller så er det å beholde familibilen og gå for en brukenes elbil i tillegg. Noen som har noen tanker om dette ?

Var kjipt at jeg ikke fikk med meg Tesla kampanje renten når den var, noen som vet hva vanlig rente hos Tesla er?
Har kikket en del på i3 , og nye leaf/ ionic, føler at jeg må ha litt rekkevidde så jeg slipper å måtte lade hver dag, samt at det må rekke hjem og tilbake til jobb igjen neste dag uten lading.

Er utrolig vanskelig å skulle bestemme seg for noe her så setter utrolig stor pris på alle tips eller meninger  :)

Mazzbot

Rentekampanje på 0.99% ut året .. om du ikke får ladet hjemme er det tesla som duger mest :) ! Lykke til .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Vollis47

Har du en Tesla supercharger i nærheten av der du bor eller jobber, så ville jeg foreslå Tesla. Tror ikke du klarer å kjøre så langt som du antyder og bare lade hver annen dag med de andre bilene,  hvertfall ikke om vinteren.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Elbil-Larsen

Som de andre sier, Tesla. 0.99% ut året og med referansekode som f.eks http://ts.la/****9280 får du gratis superlading. Du trenger heller ikke allverden spekk på bilen, så en Model S til 4700 kroner måneden eller en Model X til 5100 kroner måneden vil nok holde, og superlading går kjempefort, og koster en mikrobrøkdel av bensin..
Du nevner ikke om du har behov for 7 seter eller hengerfeste, så det kan jo evnt styre valget ditt litt.

I tillegg til månedskosten så må man jo beregne ca 250 kroner i dekk, 250 kroner i verkstedutgifter og ca 1000 kroner i måneden i forsikring, alt etter hvor mye du skal kjøre bilen.
Du skal jo kjøre minst 22.000 kilometer i året kun til jobb, i tillegg kommer all annen småkjøring, ferier og besøk til fandens oldemor, så en kilometerforbruk på 30.000 ++ kan du regne med. Vil overhodet ikke lønne seg noe annet enn en El-bil uansett hvor mange bommer du ikke passerer. Da trenger du en bil som kan kjøre langt.
Husk også at med Tesla, så får du ikke bare Tesla sine superladestasjoner til bruk, men også Chademo og andre Type-2 stasjoner du finner.. ;-)

Hvis du går for en annen el-bil eller en annen bil i det hele tatt, så får du nok høyere månedskost på lånet som typisk er på 3-5%, har ikke sett noen kampanjerente på de andre merkene.
Boliglånet ditt ligger på ca 2% antageligvis så det lønner seg å hoppe på Tesla lån (100% finansiering er visst mulig)
Hvis kona har mulighet til å lade på jobb så vil kanskje en Mjau eller Pigått funke. Hvis ikke blir det bare pes med lading. Elsykler er også fint for fruer.

Flyinghorn

tusen takk, 0.99% ikke galt, tar meg nok en tur opp på Tesla i løpet av uka da :) Vet dere om Tesla tar innbytte på andre biler?  :)

Jeronan

Sitat fra: Flyinghorn på mandag 18. desember 2017, klokken 10:37
tusen takk, 0.99% ikke galt, tar meg nok en tur opp på Tesla i løpet av uka da :) Vet dere om Tesla tar innbytte på andre biler?  :)

Yes but it goes through other dealers, so you won't get much.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mazzbot

Sitat fra: Vollis47 på mandag 18. desember 2017, klokken 08:53
Har du en Tesla supercharger i nærheten av der du bor eller jobber, så ville jeg foreslå Tesla. Tror ikke du klarer å kjøre så langt som du antyder og bare lade hver annen dag med de andre bilene,  hvertfall ikke om vinteren.

Tesla supercharger skal brukes for langkjøring
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elektrolux

Er ikke missbruk så lenge det er i påvente av ladeløsning hjemme. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Flyinghorn

Sitat fra: Mazzbot på mandag 18. desember 2017, klokken 11:44
Sitat fra: Vollis47 på mandag 18. desember 2017, klokken 08:53
Har du en Tesla supercharger i nærheten av der du bor eller jobber, så ville jeg foreslå Tesla. Tror ikke du klarer å kjøre så langt som du antyder og bare lade hver annen dag med de andre bilene,  hvertfall ikke om vinteren.

Tesla supercharger skal brukes for langkjøring

Trekkoppbil

Du kan jo sjekke opp om du kan leie en garasjeplass i området, for å finne en med lademulighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA