Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lithium batteri viser fulladet, bilen er helt død

Startet av Gul Think 2011 lithium, søndag 17. desember 2017, klokken 20:31

« forrige - neste »

Gul Think 2011 lithium

Bilen ble sist kjørt for 8 dager siden og gikk som en klokke.
Deretter ble det så glatt at bilen har fått stå - den blir for lett i oppoverbakke og mister veigrepet.
Nå er det tørrere på veien og samtidig har temperaturen gått ned til rundt 10 minus.
Ingeting lyser og ingenting responderer, måleren viser at bilen er fulladet.
Vil den våkne til liv når det blir varmere? Eller er det bare å bytte den inn?
Har bare hatt den i 2 måneder - så har heldigvis garanti fra merkeverksted.
2 gule

Warlock


Gul Think 2011 lithium

Hei Warlock.
Jeg koblet til laderen i går også, men det var ingen reaksjon.
Eller er det flere ladevarianter? Har ikke lest instruksjonsboken ennå, får gå ned og lete etter informasjon om 12 volts batteriet ...
2 gule

Gul Think 2011 lithium

Merkeverksted skriver også at 12voltsbatteriet må lades, så da er den grei.

Har lest instruksjonsboken også, men har ikke 12volts lader. Kan batteriet lades fra batteriet på en annen bil - vanlig bensinbil? Eller må man ha en egen lader til dette?
2 gule

ThinkGeo

#4
Hei,
Du må ha ein eigen 12V tradisjonell ladar til 12V batteriet til høgre (vendt mot frontruta) framme i motor-romet.
Du brukar ikkje ladekontakta til framdriftsbatteriet med uttaket på vestre side av bilen til å lade 12V-batteriet.
Om du har eit multimeter (universalinstrument) for å sjekke Volt-styrken bør det ligge over 12 V fullada før du
prøver å starte igjen.
Hadde sjølv eit problem med tilsvarande (gul!) Lithium Think nyleg. Då hadde eg latt stå på ein 12V kupevarmar over ein time (ikkje lurt!) i bilen mens eg var på eit bibliotek i kaldt ver. Når eg skulle starte lyste ABS og Power Limit-lampane og bilen ville ikkje starte. Lot imidlertid bilen stå i ca. 10-15 minutt, og då starta han greitt igjen, men situasjonen er ikkje slik for din bil, skjønar eg.

Mens eg skriv dette, ser eg at du spør om at det kan ladast frå batteriet frå ein annan bil. Vil absolutt anbefale at du kjøper eller låner ein annan 12V ladar, kostar nokre få hundre kroner. Grei gåve til Jul..
Håper du får start med oppladda 12 V-batteri  :-)
Think City 2010 - EnerDel Lithium

mohpet

Jeg synes det enkleste mht 12V lading er å bruke en smart-lader rett i 12V uttaket i hanskerommet. Pluss på midtpolen av kontakten om du må koble den selv.
Lykke til!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Gul Think 2011 lithium

Takk for tips Mohpet - det er ikke denne metoden som står beskrevet i instruksjonsboken, men det ville være klart enklere.
Tips til gode ladere av typen smart lader til 12 volts uttaket i hanskerommet?

Jeg har fått låne en lader nå, så håper jeg at bilen er kjørbar i morgen igjen.

For noe herk å komme til i motoren - måtte skru av panseret helt for å få satt på klypene - ville vært en klar fordel om panseret kunne vippes helt frem.
Ja til praktiske løsninger ;)

Når 12 volts batteriet dør ut på denne måte, betyr det at batteriet er gammelt, eller skjer dette også med nye batterier?

(Lurer fordi jeg nettopp har kjøpt bilen, og den skulle være "god som ny", men fra 2011  ;D det tolker jeg som at alt som kan byttes er blitt byttet ut, som for eksempel 12 volts batteriet - tennplugger / viftereim om den hadde hatt bensinmotor etc.)

Tusen takk for alle svar så langt :)
2 gule

mohpet

#7
https://www.torshovbil.no/ctek-batterilader-mxs-3-8-eu

https://www.torshovbil.no/ctek-sigarettplugg#acctab-product_cms_block1

Jeg bruker en slik løsning, og lader innimellom. 12V batteriet lades ved kjøring. Men er det originalt så kan det være at det begynner å bli dårlig nå når det er kaldt. Jeg har en 2011 med originalt batteri som virker ok ennå, men jeg må nok skifte det snart. Fikk et tilbud på nytt Bosch startbatteri med montering hos Elbilmek i sommer på kr 1500 + mva.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Gul Think 2011 lithium

Takk Mohpet.
Flott at uttaket i hanskerommet også kan brukes som inngang  :)
Nå er forøvrig 12 voltsbatteriet ferdigladet og bilen starter  :+1:
2 gule

Warlock


Gul Think 2011 lithium

Ja det var deilig å kunne kjøre rundt igjen i dag Warlock  :D
2 gule

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA