Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashboard lyser litt vel mye når det er mørkt

Startet av eltex, lørdag 16. desember 2017, klokken 15:04

« forrige - neste »

eltex

Når man kjører i mørke der det ikke er belysning med lyktestolper så synes jeg dashboardet lyser alt for mye (altså der man ser km/t etc). Dette fører til at jeg ser mindre enn jeg ser i andre biler jeg har kjørt. Ser ingen innstillinger noe sted for å dimme dette ned. Er det noen som har sett på løsninger for dette? Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe noe klebrig plast med sorte prikker tett til å feste over for å dimme ned.
Tesla ModelY LR 23

sylwester

#1
Du har 2 forskjellige lysstyrkesettigner. Den ene er for instrument-panelet er ved siden av knappen for trip teller.
Den er omtalt på side 130 (seksjon 2-41) i min brukermanual.

Her er en video om hvordan den virker:

https://youtu.be/U9tdr_2EZ7c

Navigasjonssystemet er ikke påvirket av dette, men har egen knapp med sol/måne. Her er hvordan den virker:

https://youtu.be/oZ3Y1biTf0s?t=22s

Begge disse gjelder for min bil, men jeg finner ikke en nyere og jeg tror det brurde være omtrent likt på din.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

eltex

Tesla ModelY LR 23

sylwester

Bare hygelig  :+1:
Fint du postet spørsmålet slik at du slapp å improvisere. Selv hadd jeg et problem med vinkelen på navi da jeg fikk min. Klarte ikke å se skjermen på dagen i flere uker frem til jeg fant riktig knapp  :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bob-bob

Det er også forskjellig lysstyrke setting på dag og natt. Dvs om lysene er på , eller om det bare er kjørelys påskrudd . Om kjørelys er på , ser du enkelt ved at baklys er av , men de nedre lykter foran er på. ( Off på lysbryter i bil...)

Det er en dag/natt innstilling på instrumentpanel og det samme på navigasjon. Altså 4 innstillinger.  Når bilen er ny , er de stort sett stilt riktig , dvs ganske bra....  Har noen klusset med dem , kan f.eks nattinnstilling være satt like kraftig som daginnstilling , og da blir det himla lyst natterstid. Alt står i manualen på bilen din , eller du kan få en demonstrasjon hos forhandler. Det er forøvrig ganske enkelt. 

eltex

works fine. dette var som natt og dag!  (pun intended)
Tesla ModelY LR 23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA