Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil det by på problemer å ikke ha ladestasjon hjemme?

Startet av Andreas Nicolai Walseng, onsdag 13. desember 2017, klokken 17:30

« forrige - neste »

Andreas Nicolai Walseng

Heisann! jeg lurte på følgende i forhold til å anskaffe EL-bil,
Jeg har for øyeblikket en "Student-vennlig" Auris 2010 mod med forbruk på ca 0.51 ved bykjøring, men med tanke på bommer og andre øvrige kostnader ser jeg på muligheten til å bytte til en EL-bil, jeg har ingen mulighet for å lade hjemme da jeg bor i blokk, men har lademuligheter på høgskolen der jeg går for øyeblikket vanlig stikkkontakt

Mine kostnader så langt i bensin og bom ligger på ca 600kr i bensin per måned, og 1000kr i bom(dette vil dobles ila 2018 når en ny bom blir satt opp).
Men så er det jo det om jeg vil ha et problem med tanke på ladingen, og om det vil bli et irritasjonsmoment, noen erfaringer og tips på hva jeg burde gjøre her?

reiseveien er ca 8km t/r. jeg har per dags dato ikke garasjeplass så det vil være noe problem med tanke på kald bil(og batteri) om morgenen.
vurderte å bytte min Auris til en 2013 Tekna(da jeg foretrekker Bose anlegget), eller 2015 (vanlig) til rundt 160-170´ og tenker vi har flere mellomhurtige og hurtigladestasjoner i omegn.

/Andreas

Ecotrip

Tror jeg hadde kjørt litt fossil videre dersom jeg var avhengig av å lade på stikk ved skolen.

elektrolux

Har kjørt elbil siden 2005 og fikk ladestasjon hjemme først nå.

Den har vi fått beskjed av kommunen at vi ikke får lov å bruke siden kabelen da må strekkes over forthauet, så i praksis har vi enda ikke en ladestasjon.

Ville derfor ikke latt dette stoppe deg.

Tvert imot kunne det vært en fordel med 2 elbiler siden du ikke har ladestasjon. Da kan du ha en på lading og bare bytte når den andre er tom. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AmocoCadiz

Har du ikke fast lademulighet kan det gi utfordringer hvis du ikke er intressert å satse mye tid å krefter å finne ledige ladestolper og er villig gå tildels lange veier frem og tilbake til den ledige ladestolpen når du endelig finner en som er ledig.

Dette er en øvelse som går fint i starten, men som man går grundig lei av.

Hurtiglading er greit av og til, men lønner seg lite om du må basere deg på å gjøre det ofte.

Husk også å vurdere betydningen av den kommende voldsomme økningen av elbiler i ditt nærområde, har du 2-3 lademuligheter idag og kommunen har svake utbyggingsplaner for ladestolper, kan du om 1 år befinne deg i en situasjon med mange flere i ditt nabolag som også trenger lade.

En løsning som kanskje ikke er så greit for studenter,
er å ha elbil med stort batteri,
da trenger du ikke lade så ofte.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. desember 2017, klokken 09:55
Har kjørt elbil siden 2005 og fikk ladestasjon hjemme først nå.

Den har vi fått beskjed av kommunen at vi ikke får lov å bruke siden kabelen da må strekkes over forthauet, så i praksis har vi enda ikke en ladestasjon.

Ville derfor ikke latt dette stoppe deg.

Tvert imot kunne det vært en fordel med 2 elbiler siden du ikke har ladestasjon. Da kan du ha en på lading og bare bytte når den andre er tom. ;)

Mener du at hun skal okkupere en ladeplass på skolen kontinuerlig, med den bilen som til en hver tid ikke brukes?

Og har ikke du ganske mange biler, da må du vel ha noe mer parkeringsplass enn et fortau utenfor huset?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 14. desember 2017, klokken 11:01
Husk også å vurdere betydningen av den kommende voldsomme økningen av elbiler i ditt nærområde, har du 2-3 lademuligheter idag og kommunen har svake utbyggingsplaner for ladestolper, kan du om 1 år befinne deg i en situasjon med mange flere i ditt nabolag som også trenger lade.

Det kan jo løses om det er noen kommersielle stolper i nærheten. Jeg parkerer innimellom i Moss over natta og lader på en Fortum-stolpe som gir meg en kWh-pris på såvidt over en krone. To doble stolper, og jeg har aldri sett noen andre stå der over natta. Folk har visst skrekk for betalingsstolper ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

#6
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 14. desember 2017, klokken 11:01
Hurtiglading er greit av og til, men lønner seg lite om du må basere deg på å gjøre det ofte.

denne påstanden ser jeg ofte her, men for mange er den direkte feil. 

Andreas sparer 2600 kr/mnd i 2018 på bensin og bom ved å gå over fra fossil til elektrisk, og han bruker bilen ganske lite ser det ut som.   
For 2600 kan han hurtiglade veldig mye. Jeg har ikke tid til å regne på det akkurat nå, men tror faktisk at han både kan betale låneavdragene for en Leaf og ha nok penger til å hurtiglade for denne summen.

For en student må jo dette være en ideell løsning; kan sitte i god og varm bil og høre på musikk og lese fag mens bilen hurtiglader.   Hvis Andreas attpåtil er glad i kaffe og har en Cirkle-K/Grønn Kontakt ladestasjon i nærheten så kan han nyte så mye god kaffe han vil samtidig, og det for bare 25 kr/mnd (Cirkle K koppen) :)

Nesten så jeg skulle ønske jeg var student igjen.

EDIT: Her er et regnestykke jeg gjorde på dette tidligere
          https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36903.msg635861#msg635861

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jeronan

#9
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 14. desember 2017, klokken 11:01
Har du ikke fast lademulighet kan det gi utfordringer hvis du ikke er intressert å satse mye tid å krefter å finne ledige ladestolper og er villig gå tildels lange veier frem og tilbake til den ledige ladestolpen når du endelig finner en som er ledig.

Dette er en øvelse som går fint i starten, men som man går grundig lei av.

Hurtiglading er greit av og til, men lønner seg lite om du må basere deg på å gjøre det ofte.

Husk også å vurdere betydningen av den kommende voldsomme økningen av elbiler i ditt nærområde, har du 2-3 lademuligheter idag og kommunen har svake utbyggingsplaner for ladestolper, kan du om 1 år befinne deg i en situasjon med mange flere i ditt nabolag som også trenger lade.

En løsning som kanskje ikke er så greit for studenter,
er å ha elbil med stort batteri,
da trenger du ikke lade så ofte.

Exactly this!  I would never buy an electric car if you cannot charge at home!

My wife is teacher and at her school there are 4 charge spots and before summer only two teachers had an Electric car, now after the summer there are now suddenly a lot more with an electric car and if she can't make it early enough to school, she won't be able to charge!
Luckily her BMW i3 has enough range, so we can easily manage with home charging alone on such days! Was a hard requirement when we choose our first EL car. That it could get my wife to work and back home again (even in -20 degrees in winter), without being depended on charging at work!

Like the quoted person already said. In the beginning you are in the honeymoon phase and it might be exciting and fun to find a charging spot, take a little detour to the fast charger to charge up.... but after the honeymoon phase you are going to regret it and quickly start becoming tired of it!

Amount of Electric car owners is rising rapidly and public charging spots are already lagging behind, so you just can't 100% depend on them.
The only 100% guarantee you have is a charger at home.

Public Kommunal chargers and most chargers at work places are also very slow as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Samme spørsmål har vært stilt utallige ganger. Registrerer at det er forskjellige meninger hver gang. Personlig hadde jeg ikke kjøpt elbil om jeg ikke hadde fast ladested.

Vi har hatt forholdsvis god tilgang på jobb, men på svært kort tid har elbilandelen eksplodert og det er nå 25 elbiler på 10 ladeplasser, og nå blir de som faktisk ikke klarer å rekke frem og tilbake prioritert. Dermed røk den "faste" ladingen veldig fort. Det er ingen garantier for ladeplasser man ikke selv råder over.

tallyho

Det høres i overkant stressende å ha elbil uten å kunne lade hjemme. Men du kan jo prøve, og heller selge igjen om det ikke fungerer.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Jeronan

Sitat fra: tallyho på torsdag 14. desember 2017, klokken 18:54
Det høres i overkant stressende å ha elbil uten å kunne lade hjemme. Men du kan jo prøve, og heller selge igjen om det ikke fungerer.

That can quickly become an expensive mistake.  ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jejl

Det kommer jo an på hvordan du bruker bilen etter skolen. Etter opplysningene du oppgav så kjører du i snitt ca 20 km pr dag utenom de 8 km til skolen. Jeg tror dette kan fungere nesten like bra som hjemmelading, hvis du har garantert ladeplass på skolen.

cra

Hvis du har muligheten så lån eller lei en elbil (fortrinnsvis av den typen du vurderer å kjøpe) en ukes tid. Da får du prøvd hvordan det faktisk fungerer i dag. At situasjonen og press på lademuligheter kan endre seg med tiden er det vanskelig å spå om og ta høyde for, men du får i alle fall en pekepinn på om det kan fungere, uten å trenge å gjøre en stor investering.

Er nabobil tilgjengelig i ditt område, f.eks? Det kan jo være en mulighet for å prøve en elbil over tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA