Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer effektive varmluftkanaler i P106 fremfor Saxo?

Startet av Helge, onsdag 13. desember 2017, klokken 10:18

« forrige - neste »

Helge

Jeg foretok et kjapt søk her, men klarte ikke finne kommentarer/sammenligning mellom varmeapparatene i Saxo og P106. Varmeapparatene består vel strengt tatt ikke bare av Webastoen, men også kjølevæskeslanger, ekspansjonstank (som med fordel kan isoleres), varmeapparatregister (radiator i dashbordet) samt luftkanaler og dyser i dashbordet.

Fra 2010 til i dag har jeg hatt 2 stk Peugeot 106 Electric og 2 stk Saxo Electrique (har fremdeles alle unntatt den ene 106'en). Jeg synes det er påfallende stor forskjell mellom hvor mye varme man får inn i kupeen i 106'ene i forhold til Saxo'ene!!? Man får for all del bra varme inn i Saxoene også, men i begge mine 106 har kupeen lettere og raskere blitt skikkelig varm. Ekspansjonstanken for kjølevæsken er isolert i alle bilene, Webastoene er like og slanger, radiator og kupevifte er vel også likt? Kan utforming av luftkanalene og dysene i dashbordet utgjøre denne forskjellen?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Har vært ganske kaldt en periode nå og mine oppfatninger fra tidligere vintre mht forskjeller i varme fra P106 og Saxo varmeapparat har ikke akkurat blitt forminsket  ;D  Den største forskjellen virker nesten å være på hvor mye varme (luft) man får ut fra dashbord dysene midt i dashbordet, men det er mulig det er mer fra de andre åpningene/dysene også. Noen andre med samme erfaringer?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Jeg liker også varmeapparatet i P106 bedre enn det i Saxo. Det at dysene midt i dasjbordet står lavere på 106 enn på Saxo tror jeg har noe å si på følelsen av tilført varme til kupeen.
Men det hjelper litt å løfte/vippe dysen på Saxo (mange vet ikke at det er mulig) så den ikke blåser rett i taket.

En annen ting er at jeg syns høyrefoten min blir for varm og ventrefoten ikke varm nok i Saxo'n. Det har jeg kompensert for ved å tette litt på nedre venstre luftkanalen med gaffa, og skåret et hull luftkanalen midt under rattstammen.

Med erfaring fra en gammel Volvo PV så har jeg "renset" varmeregistrene på mine PSAer. Med inn og ut vann i toppen så kan dritt samle seg i bunnen av registeret. Resningen gjør jeg om sommeren ved å koble fra slangene ved torpedoveggen og spyle gjennom med hageslangen, to ganger hver vei (altså bytte spyleretning 4 ganger).
Vet ikke hvorfor men det var mere dritt i min ene Saxo elle i mine 106'er.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:07
Jeg liker også varmeapparatet i P106 bedre enn det i Saxo. Det at dysene midt i dasjbordet står lavere på 106 enn på Saxo tror jeg har noe å si på følelsen av tilført varme til kupeen.
Men det hjelper litt å løfte/vippe dysen på Saxo (mange vet ikke at det er mulig) så den ikke blåser rett i taket.
Jeg har prøvd mange ganger både med den midterste Saxo-dysen nedfelt/innfelt (slik de står i så og si alle Saxo jeg har sett parkert så du har nok rett!) og med dysen trukket opp slik at luften tilsynelatende skal gå mer rett bakover i kupeen. Jeg synes ikke jeg merker noen forskjell på den totale varmeeffekten i kupeen av dette! Men når jeg fjernstyrer Webastoen på med DEFA Smartstart så er gjerne isen på bakruta bedre tinet når jeg kommer ut til bilen med dysen trukket opp  :+1:

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:07En annen ting er at jeg syns høyrefoten min blir for varm og ventrefoten ikke varm nok i Saxo'n. Det har jeg kompensert for ved å tette litt på nedre venstre luftkanalen med gaffa, og skåret et hull luftkanalen midt under rattstammen.
Interessant, men jeg synes svært sjelden høyrefoten blir for varm  :D

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. desember 2017, klokken 17:07Med erfaring fra en gammel Volvo PV så har jeg "renset" varmeregistrene på mine PSAer. Med inn og ut vann i toppen så kan dritt samle seg i bunnen av registeret. Resningen gjør jeg om sommeren ved å koble fra slangene ved torpedoveggen og spyle gjennom med hageslangen, to ganger hver vei (altså bytte spyleretning 4 ganger).
Vet ikke hvorfor men det var mere dritt i min ene Saxo elle i mine 106'er.
Da skal jeg jammen ta å spyle varmeregistrene på alle mine 3 EL-PSA'er  :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA