Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter

Startet av AnfieldRoad, tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

Bybil entusiast

Det er stor rekkevidde forskjell om du kjører i D eller L.

Med girspaken i L bremselader du mye og vil få en betydelig lengre rekkevidde.

Nylig kjørte jeg 22 mil på motorvei i 8 kuldegrader. Da jeg kom frem hadde jeg ytterligere 78 km i rekkevidde. Hele turen ble kjørt i L med varmeapparat på 20 grader.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Olemann


Proffene som vil kjøre lengst mulig unngår regenerering.  Det er ikke 100% effektivitet i regen, så det beste er å unngå regen.  Men, det krever god planlegging av kjøringen og det er nesten umulig å få til med andre biler rundt seg.  Så dersom man ikke klarer unngå bremse er det bedre å regenerere.  Aller best er det å unngå begge deler.

bno

#17
Det som er beklagelig ift. AE er at den ikke kan seile som eks. e-golf /E-up. Synd!

jche

Bare å ha gasspedalen i riktig posisjon det, så kan man fint få bilen til å trille uten noe regenerering

DagfinnN

Helt enig.
Med litt trening går det helt fint å seile både med Ampera-E og Tesla. Press wattpedalen inn til du ser 0 kw regnerering eller til effektmeter på Tesla hverken lyser grønt eller gult. Når det så er behov for hastighetsredusjon slipper man wattpedalen opp og omvenddt
Dette er mest effektivt i virkelighetens verden. Da er man faktisk sjelden alene på vegen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

bno


Bybil entusiast

Rekkevidde erfaring:
Alltid kjøre i L for maks bremselading.

-15 = 210 km
-10 = 235 km
-7   = 250 km
-3  = 275 km
0 = 300 km

+ grader er ikke testet enda på min Bolt

Kjører med originale dekk Michelin Energy Levert originalt på bilen. Disse er godkjent som vinterdekk. M+S merket.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Olav Lauvrak

Rekkevidden for min Ampera-e  i dag morges med ute-temperatur -9C til -17C (ca gjennomsnittlig -12C) er 295km, med gjennomsnittshastighet 78km/t (hadde 27km igjen på måleren etter å ha kjørt 268km). Totalforbruk på 268km er 47.7kw (i følge programmvaren i bilen), dvs snittforbruk 5.6km/kw. I utgangspunktet var batteriet ladet til 87% (med "hilltop reserve"). Total er 60kw tilgjengelig og dersom jeg regner om ubrukt kapasitet på 27km basert på gjennomsnittlig forbruk tilsvarer det 4.8kw. Sum av forbruk og rest-kapasitet er 47.7+4.8kw=52.5kw, dsv 87.5%, så forbruk stemmer med tilgjengelig kapasitet i batteriet på ca 60kw.

Kaldstart i -12C.
3t 26min på 268km.
Uten bruk av varmeapparat.
22k kilometerstand

Vanligvis gjør jeg turen noe mindre sparsommelig og med ca 20-70km mer igjen på måleren om sommeren, så totalt sett er det mindre energitap i slike veldig kalde forhold enn jeg trodde. Det er en del verre med 0-føre, slaps og varme-apparat bruk for å holde ruta klar.  Varmeapparatet tar ca 5kw, dvs øker totalforbruket med ca 1/3-1/4.




Tellus

Satt du 3.5 timer i bilen i -12 uten å bruke varmeapparatet  :o

Ipadjove


Tom E.

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:21
Ull-klær, termodress, lue osv? :o

Nå fikk jeg flashback til perioden 2006 - 2008 med min Think. Ikke akkurat " varme" minner fra vintersesongene.

Selve hensikten med å kjøpe en AE var jo å slippe slikt.

Olemann

#26
Tviler litt på om varmeapparatet tar 5 kW kontinuerlig ( i f.eks. minus 10 grader og 20 grader på termostaten), selv om det sikkert kan være peak effekt, men OM det tok så mye så ville jo installasjon av en Webasto på en 4 timers vinter-tur gi hele 20 kW spart, altså forlenget rekkevidde med hele 33%.
Kanskje en ide for de som trenger max vinter-rekkevidde OG ikke får samvittighetskvaler av fossilt utslipp....noe som selvsagt ikke er elegant i en bil som dette.
(Hadde det i min Reva, men der var det virkelig et must....)

Lepanto

#27
Kjørte fra Fredrikstad i dag og hjem til trøndelag. Ca 60 mil. Hadde kjørt nedover også. Ladet til såvidt over 80% før start, og det rakk til hurtiglading ved KIWI Elverum, Ladet på samme vis, og stoppet på Shell Alvdal med 10 mil igjen. Ladet opp til 80% og da var det 4mil igjen da jeg kom hjem. Temp fra 0 til -5.
Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

Tellus

Kjørte du Fredrikstad Alvdal i ett strekk? Det er 400 km. Trodde ikke det ville være mulig om vinteren. Kan du si noe mer om hvordan du kjørte på denne strekningen ?

Lepanto

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. februar 2018, klokken 08:13
Kjørte du Fredrikstad Alvdal i ett strekk? Det er 400 km. Trodde ikke det ville være mulig om vinteren. Kan du si noe mer om hvordan du kjørte på denne strekningen ?
Hei, ble en ubetydelig skrivefeil i går. Beklager   :P
Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA