Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde vinter

Startet av AnfieldRoad, tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

AnfieldRoad

Jeg vurderer Opel Ampera

Men hva er deres erfaring med rekkevidde på Vinteren. Hva om det er 20 minusgrader.


zbk

Antar du mener Ampera-e? Rundt 0 grader får jeg i overkant av 300km med god varme.  Småkjøring med mye forvarming gir under 200km.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AnfieldRoad

Hei

Ja jeg tenker på Ampera E.   

Og det er langkjøring norsk motorvei jeg tenker på. 80-90 km i timen i snitt.

Jeg leser også at en hurtiglading vil ta kanskje opp mot en time... dette var desverre negativt for min del.

Olemann

Hei Rune, se mitt svar på ditt innlegg i Nissan Leaf tråden tidligere i dag, der vil du se hvilke parametre og forhold som påvirket og hva som er yttergrenser for rekkevidde på bilen.

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:47
Hei

Ja jeg tenker på Ampera E.   

Og det er langkjøring norsk motorvei jeg tenker på. 80-90 km i timen i snitt.

Jeg leser også at en hurtiglading vil ta kanskje opp mot en time... dette var desverre negativt for min del.

Tom E.

Min AE står nå med en estimert rekkevidde på 175 km etter en lading til 88%. Kun småkjøring med store høydeforsjeller de siste 2 ukene og med en temperatur på -11 grader nå. Med piggdekk.

Jeg tror nok jeg skulle klart en langtur på 250 km etter en full opplading. Det vil si like langt som en E-Golf klarer på en god varm sommerdag.

Counterpointer

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:47
Hei

Ja jeg tenker på Ampera E.   

Og det er langkjøring norsk motorvei jeg tenker på. 80-90 km i timen i snitt.

Jeg leser også at en hurtiglading vil ta kanskje opp mot en time... dette var desverre negativt for min del.
Du må ta med flere forhold for å få en god sammenligning.

Min forrige elbil hurtigladet veldig raskt (Kia Soul), min Ae er ikke på langt nær så rask, men dette har lite eller ingenting å si da jeg det siste halve året kun har hatt behov for å hurtiglade bare en gang og det var på en 74 mil lang dagstur... Da ladet jeg mens jeg spiste/gikk på do og hadde ikke noe tidstap på lading i det hele tatt.
Sto mye mer på hurtiglader med Soul!

Når en har vinterrekkevidde på over 25 mil så skal en kjøre rimelig langt før en tjener noe på å ha en kortrekkeviddebil med raskere hurtiglader.

oland

I test på Dinside motor klarer Ampera-e 273 km på vinterstid.  Litt høyt forbruk per km i forhold til de andre bilene.  Mon tro om dette skyldes mangel på varmepumpe?

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744
2017 Opel Ampera-e

AppleKnocker

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:05
Jeg vurderer Opel Ampera

Men hva er deres erfaring med rekkevidde på Vinteren. Hva om det er 20 minusgrader.
Har ikke kjørt AE, men de fleste varmepumper har redusert effekt ved 20 minus. De er mest effektive rett over og rett under 0.
Har AE en skikkelig batterivarmer? Det vil jeg si er vel så viktig ved 20 minus. Hvis man kan få batteripakken opp fra minus 15 til pluss 15 ved avreise, utgjør det flerfoldige mil ekstra.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

Sitat fra: oland på søndag 17. desember 2017, klokken 20:18
I test på Dinside motor klarer Ampera-e 273 km på vinterstid.  Litt høyt forbruk per km i forhold til de andre bilene.  Mon tro om dette skyldes mangel på varmepumpe?

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744
Testen er vel ikke veldig relevant for norsk vinter og de hastigheter de fleste av oss holder. Det står at deler av testen er utført med hastighet på 130km/t og temperatur + 5 grader.  Hva resultatet ville være ved ekstem kulde og norsk landeveiskjøring er mer interessant.

oland

Bare 30% av testen ble gjort på motorvei i 130 km/t. Og det er mange dager på vinterhalvåret der temperaturen er rundt eller like over 0, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være av liten relevans? Det interessante er at Ampera-e har relativt høyt forbruk i forhold til mange av de andre sammenlignbare bilene ved lave temperaturer, det var bare det jeg ville poengtere.
2017 Opel Ampera-e

zbk

Skjønner ikke hvordan de har fått forbruket så høyt. I ca 0°C og 22°C på klimaanlegget fikk jeg under 200Wh/km på våt vei fra Lillesand til Oslo. Cruise på passe over fartsgrensa hele veien (typisk 120 i 110-sonene). Tilbake i tilsvarende forhold kom jeg under 180Wh/km med klima på 18°C og sete og rattvarme på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trond.m

Sitat fra: oland på søndag 17. desember 2017, klokken 23:26
Bare 30% av testen ble gjort på motorvei i 130 km/t. Og det er mange dager på vinterhalvåret der temperaturen er rundt eller like over 0, så jeg skjønner ikke hvorfor dette skulle være av liten relevans?
Hvor relevant det er avhenger av hastigheten på de resterende km. De fleste opplever nok at rekkevidden er mest kritisk på ekstra kalde dager (under 10 kuldegrader). Da vil nok ikke Ampera komme fullt så dårlig ut fordi varmepumper ikke gir særlig stor effekt ved lave temperaturer. Men testen viser vel at det er en dårlig løsning å ikke ha varmepumpe og amerikanere er jo generelt mindre opptatt av å spare drivstoff enn oss.

tuono

Ampera E har generelt høyt forbruk i alle tester, uansett forhold, sett i forhold til de mest energigjerrige.
Tenk kombinasjonen av Ampera E sitt batteri og Ioniq sin energieffektivitet, selv kompensert for økt batterivekt.

Olemann

Hadde vært noe, forutsatt at man kommer opp fra asfalten og opp i Ampera_e sittehøyde.....tror nok at med slik "kvalitets sitteposisjon" ville nok ioniq slitt med å holde forbruket.
Satt i den nye Leaf nylig, den også mangler den høye sitteposisjonen - i alle fall slik det ble opplevd i en stillestående bil innendørs.

Sitat fra: tuono på mandag 18. desember 2017, klokken 09:09
Ampera E har generelt høyt forbruk i alle tester, uansett forhold, sett i forhold til de mest energigjerrige.
Tenk kombinasjonen av Ampera E sitt batteri og Ioniq sin energieffektivitet, selv kompensert for økt batterivekt.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på mandag 18. desember 2017, klokken 09:09
Tenk kombinasjonen av Ampera E sitt batteri og Ioniq sin energieffektivitet, selv kompensert for økt batterivekt.
Det er vel det mange håper Kona skal være!

Tiden vil gi oss svaret, men aerodynamikken taler imot dette. Men Kona blir nok bedre enn Ae på vinter vil jeg tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA