Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Går Elbiler i Dieselbil-fella?

Startet av Hubroen, mandag 11. desember 2017, klokken 14:43

« forrige - neste »

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Rollep

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 14. desember 2017, klokken 08:42
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 14. desember 2017, klokken 08:33
Vi i strømbransjen har jo lenge brukt avanserte homeopatiske prinsipper til å "merke" elektronene som kommer fra ren produksjon og sende de til kontakten til de som har kjøpt opprinnelsesgarantier, så det har noe for seg ja
/satire
Lyse seier:

100 % fornybar strøm

Alle våre private strømkunder får en strømavtale som inkluderer opprinnelsesgaranti fra Lyse sine kraftverk i Lysebotn – helt uten ekstra kostnader.
Min strøm kommer også fra Lyse sine vannkraftverk, at jeg er kunde hos Fjordkraft forandrer ikke på det faktum.

Opprinnelsesgarantier, sertifikater og klimakvoter er uansett bare svindel og bedrag hele greia.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Poenget med salg av «grønne sertifikater» er å stimulere til produksjon av bærekraftig strøm. Ved at en kan selge disse blir det mer lønnsomt enn fossil kraft.
Strømmen i seg selv blir ikke noe bedre eller værre for den saks skyld.

Samme greia som klimakvoter, bare at de er enda mindre forståelige........


eivhelle

#33
Sitat fra: Jonas9 på søndag 17. desember 2017, klokken 17:32
Sitat fra: eivhelle på mandag 11. desember 2017, klokken 16:49
Det er rart at disse kverulantene hele tiden prøver seg med det samme røret gang på gang.

I det siste innlegget blir det lagt frem en påstand om at kraft fra EU gir minimum 600 gram CO2/kWH mens bensin og diesel gir 260 gram CO2/kWH.
Man hopper da elegant over det fakta at effektiviteten på en bensin eller dieselbil gjerne ligger i området 25% slik at man reelt vil måtte gange tallet med 4 for å få 1 kWh som brukes til noe nyttig.

Og hvor mye CO2 slippes det egentlig ut fra kraftproduksjonen i EU?

Om vi ser på de landene som vi faktisk har utveksling mot ligger de typisk på :

Danmark : 451g
Sverige : 67g
Finland : 170g
Mangler tall på Nederland

Om man ser på Tyskland og England ligger de på henholdsvis 468g og 431g

Skal man finne land som har CO2 utslipp på minst 600g, så har du Polen på 705g, Estland på 1080g og Bosnia på 607g.
I andre delen av skalen har vi Frankrike med 74g.

Se live utslippstall på linken under.

https://www.electricitymap.org/?wind=true&solar=false&page=map
Stemmer dette tallet fra Danmark? Har ikke Danmark snart 100% energidekning fra vindkraft?
Danmark har også en del gass og kullkraft, så CO2 utslippene vil avhenge av hvor mye vind som blåser og hvor mange kullkraftverk som kjører. I tillegg så importeres det vannkraft fra Norge og Sverige samtidig som det eksporteres kraft videre til Tyskland.

I dag ligger for øvrig Danmark på rundt 317g CO2/kWH. Så tallene er på ingen måte statiske.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA