Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Ampera-E død?

Startet av Jan-Børre Olsen, søndag 10. desember 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Hvis man skulle ha funnet på å kjøpe en el-bil igjen må det bli noe sånt som Ampera-E eller Leaf 60kWt men er egentlig Ampera-E noe man reelt kan kjøpe lengre(ny)?
Tror noen at den vil komme i normal salg i det hele tatt?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kårepåsporet

Kjøpe en bil i som er produsert i amerika av Chevrolet, påsatt tysk merke, Opel, og med franske eiere?
Nei takk.

Når i tillegg leveringstiden er idiotisk lang og prisen idiotisk høy, da er det bedre å velge noe annet.
Enten ren fossil, hybrid eller vente på de kommende bilene med batteri rundt 40-60 kWt, det er min mening.

trykkertor

Sitat fra: smaug01 på søndag 10. desember 2017, klokken 14:42
Hvis man skulle ha funnet på å kjøpe en el-bil igjen må det bli noe sånt som Ampera-E eller Leaf 60kWt men er egentlig Ampera-E noe man reelt kan kjøpe lengre(ny)?
Tror noen at den vil komme i normal salg i det hele tatt?
Jeg tror ikke Ampera-E kommer for salg igjen.
Har en følelse av at Opel vil bli kvitt det prosjektet, ikke nytegne kunder, prøve å bli kvitt kunderi  køen, og utvikle sin egen plattform.

erato

Biilen er død straks de har levert det de må.

Olemann


Medianprisen på FINN er nå 430k, og kun 14 for salg, så det er nok endel som ikke mener bilen er død og endel som er villige til å betale bra for den.  (Ser ut som mang er solgt for +400k de siste ukene.)


sylwester

Jeg ville nok holdt meg unna nå som alle kortene er på bordet.

Jeg tror vi har sett at prisene har gått opp og Opel vil nok forsøke å gjøre alt fra service til deler dyrere. Prisen for delelager er ikke linjert med antall solgte enheter så delene vil være svindyre.
Opel vil mest sannsynlig være mindre behjelpelig med garantisaker, spesielt hvis Chevy frasier seg ansvar "i henhold til den ikke-eksisterende avtalen etter Opel-salget". Man kan ikke tro at de har sikret seg mot reklamasjon når de ikke sikret seg mot at Chevy kunne sette prisen selv.

Dette er egentlig samme grunn til at jeg sa nei da en bruktbilselger ville selge meg en zebra-Think.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Olemann på søndag 10. desember 2017, klokken 19:34

Medianprisen på FINN er nå 430k, og kun 14 for salg, så det er nok endel som ikke mener bilen er død og endel som er villige til å betale bra for den.  (Ser ut som mang er solgt for +400k de siste ukene.)
Skjønner ikke argumentasjonen. Noen vil alltid betale mye mer for en bil enn det den er verdt men hvilken argument er det til å konkludere noe som helst?
Spørsmålet mitt er om Opel/PSA kommer til å levere denne bilen noen sinne og evt om den, når den tid kommer, er like konkurransedyktig?
Når Ampera-E kom, var den en moderne klasseledende elbil som hadde verden for sine føtter men om 2-3 år er det neppe sånn og da er det vel enda mindre grunn for PSA å bruke penger på det prosjektet? Den store salgspitchen er borte, sløst bort nærmest.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tuono

Nå har vel prissettingen på finn.no ikke vært representativt for noe som helst annet enn hva som foregår i hodet på selger.
Det som etterhvert kunne vært interessant å sett, er hva bilen faktisk selges for.

Trond.m

#8
Sitat fra: tuono på mandag 11. desember 2017, klokken 07:18
Nå har vel prissettingen på finn.no ikke vært representativt for noe som helst annet enn hva som foregår i hodet på selger.
Det som etterhvert kunne vært interessant å sett, er hva bilen faktisk selges for.
"I nøden spiser fanden fluer"  Men dette vil nok endre seg dramatisk den dagen mer pålitelige leverandører som Nissan og Hyundai entrer markedet med biler med tilstrekkelig rekkevidde for å erstatte fossilbilen.

Ser forresten at Opel's siste nyhetsbrev til kundene har tittelen "Nissen kommer tidlig til Opel i år"
Lurer på om de selv ser ironien i denne tittelen, men det er jo hyggelig for kundene at det er noe Opel leverer. For Ampera-e kan kundene tydeligvis se langt etter. Men Opel Norge er vel å regne som uskyldig 3.part i denne situasjonen som kundene har kommet i.

mzziaz

Kan melde om at mine OAE lever i beste velgående. Beste bilen jeg har hatt, faktisk.

Skjønner ellers frustrasjonen til de som ikke har fått levert, men det får da være grenser for svartmaling om bilens framtidsutsikter.

Jeg føler meg helt trygg på at dette kommer til å gå helt fint for både nåværende og framtidige eiere av bilen.

Jeronan

Like I said in the other topic. People need to accept the fact that the Opel Ampera-E is dead.

Ampera-E = Chevy Bolt = GM!  GM no longer owns Opel and PSA doesn't want to act as a middle man for GM. They want to maximize their own profits and sell their own new Opel models.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

bno

Sitat fra: mzziaz på mandag 11. desember 2017, klokken 09:30
Kan melde om at mine OAE lever i beste velgående. Beste bilen jeg har hatt, faktisk.

Skjønner ellers frustrasjonen til de som ikke har fått levert, men det får da være grenser for svartmaling om bilens framtidsutsikter.

Jeg føler meg helt trygg på at dette kommer til å gå helt fint for både nåværende og framtidige eiere av bilen.

Enig. Vil understreke den beste bilen jeg har hatt. Å ja jeg har hatt mange også elbiler :-)

sylwester

Sitat fra: bno på mandag 11. desember 2017, klokken 11:23
Enig. Vil understreke den beste bilen jeg har hatt. Å ja jeg har hatt mange også elbiler :-)

Du har hatt den i ca. 2,5% av levetiden og jeg vil ikke si de første 5 år er representativt for de neste 15 år.
Jeg tror det lureste er å selge den før garantien går ut.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Como

#13
Sitat fra: smaug01 på søndag 10. desember 2017, klokken 23:56
Sitat fra: Olemann på søndag 10. desember 2017, klokken 19:34

Medianprisen på FINN er nå 430k, og kun 14 for salg, så det er nok endel som ikke mener bilen er død og endel som er villige til å betale bra for den.  (Ser ut som mang er solgt for +400k de siste ukene.)
Skjønner ikke argumentasjonen. Noen vil alltid betale mye mer for en bil enn det den er verdt men hvilken argument er det til å konkludere noe som helst?
Spørsmålet mitt er om Opel/PSA kommer til å levere denne bilen noen sinne og evt om den, når den tid kommer, er like konkurransedyktig?
Når Ampera-E kom, var den en moderne klasseledende elbil som hadde verden for sine føtter men om 2-3 år er det neppe sånn og da er det vel enda mindre grunn for PSA å bruke penger på det prosjektet? Den store salgspitchen er borte, sløst bort nærmest.
Det er for noen viktigere å overbevise om at dette er en bil du ikke bør kjøpe enn å svare på spørsmålene. smaug01, du burde kanskje laget en avstemning i stedet. :P
Nei, jeg tror ikke bilen kommer i normalt salg igjen. Slik GM og PSA har håndtert denne handelen, tror jeg dette er slutten for flere nye Ampera-e til Europa. PSA ønsket denne bilen for å dra ned utslipps-snittet i Opels bilpark, men nå har hele avtalen havnet i retten og slikt tar tid.
Tror mange av dagens elbil-modeller vil være lite konkurransedyktige om 2 år om ikke de oppgraderes underveis. Det samme ville gjelde for A-e, men den vil fortsatt være en elbil med ok rekkevidde.
Til andre kommentarer i tråden... Jeg er storfornøyd med A-e og er ikke bekymret for reklamasjoner, reparasjoner eller delepriser. Bolt selger greit på andre siden av dammen noe som er med å sikre dele-tilgjengelighet.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

erato


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA