Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til min første el-bil :)

Startet av Bakkelicious, lørdag 09. desember 2017, klokken 17:51

« forrige - neste »

Bakkelicious

Heisann godtfolk!

Jeg er et dieselmonster, eller i alle fall bilene mine.  Vi har en Kia Sportage familiebil til lange turer.  Jeg har også en Audi A4 tdi, som jeg kun bruker til å kjøre til/fra stasjonen og butikken... sånn ca 5mins turer.  Dette er jo selvsagt idioti med en diesel, og jeg tenker å bytte den ut i en el-bil.

Jeg har prøvekjørt Kia Soul, syns den var helt herlig :)

Spørsmålet mitt er om jeg skal kjøpe en brukt E-Golf 2015 modell...   har hatt flere golfer tidligere og syns de er kjempe pene å se på.
En brukt Soul 2015-2017
En brukt Leaf 2015-2016.

Tenker å legge kanskje 200-250 000 i elbil.

Fordelen med Kia er jo 7årgarantien.

E-Golf som garantien er i "ferd" med å utløpe på, er det et dumt kjøp?  Kjenner jeg VW rett så ryker små billige ting, som ventiler og varmeapparat, som så er EXTREMT dyrt å reparere... 

Hvordan tror dere en E-Golf fra 2015 og km 30-60 000 vil være fremover?  En tikkende bombe, eller en kjær bilvenn.

Hvilke tips har dere?  Bilen vil primært bli brukt til og fra butikk/skole/stasjon etc.   Bare småkjøring.

Om man f.eks kjører 5-7000 i året, er det verdt det?  (tenker på årlige? servicer, eller hvordan er det)

Håper på gode innspill :)


Gordon Retriever

Sitat fra: Bakkelicious på lørdag 09. desember 2017, klokken 17:51
Hvordan tror dere en E-Golf fra 2015 og km 30-60 000 vil være fremover?  En tikkende bombe, eller en kjær bilvenn.

En kjær bilvenn - forutsatt du finner en helt uten feil.  Dersom feil oppstår er du helt i hendene på Møllers vilje til å drive kundeservice.
Husk også at eGolf er en salgsmessig flopp (bortsett fra i Norge), noe som kan bety ventetid og høye priser på eGolf-spesifikke reservedeler.

Dette med lave stykktall og resultatet dette har på reservedelssituasjonen gjelder ganske mange elbiler, så det virker som en god idé å kjøpe bil med garanti.

Sitat fra: Bakkelicious på lørdag 09. desember 2017, klokken 17:51

Jeg har prøvekjørt Kia Soul, syns den var helt herlig :)

Spørsmålet mitt er om jeg skal kjøpe en brukt E-Golf 2015 modell...   har hatt flere golfer tidligere og syns de er kjempe pene å se på.
En brukt Soul 2015-2017
En brukt Leaf 2015-2016.


Hvis Soul er herlig å Golf er pen å se på, bør du kjøpe Soul og heller henge et bilde av Golf på veggen.  ;D

Med budsjettet du legger opp til er du også veldig nær en helt ny Soul.  Du er heller ikke så langt unna prisen på "nye" Leaf, så jeg ville ikke lagt for mye penger i den utgående Leafen.

geear

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. desember 2017, klokken 23:19
En kjær bilvenn - forutsatt du finner en helt uten feil.  Dersom feil oppstår er du helt i hendene på Møllers vilje til å drive kundeservice.
Jeg har overhodet ikke noe godt forhold til Mølller fra tidligere, men hadde en klunkelyd i en demper på min e-Golf som er kjøpt ny hos Gumpens, og det var ingen spørsmål hos nærmeste Møller, og etter bytte var de faktisk ikke fornøyde og skiftet den andre demperen også. Har mye negativt jeg kunne liret av meg, men den ene feilen jeg har hatt har de håndtert eksemplarisk.

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. desember 2017, klokken 23:19
Husk også at eGolf er en salgsmessig flopp (bortsett fra i Norge), noe som kan bety ventetid og høye priser på eGolf-spesifikke reservedeler.
Med en slik drøy påstand får det følge med en kilde.

Til og med oktober var det bare i år solgt 10 091 e-Golfer bare i Europa (https://evobsession.com/electric-car-sales/), tross modellbytte (2 159 bare i oktober), og Soul har til sammenligning kun solgt 583 i oktober og 4 431 hele året, tilsvarende for Hyundai Ioniq. Så hvordan du kan fraråde e-Golf basert på dårlige salgstall, og råde til kjøp av et koreansk bilmerke, notorisk kjent for håpløst lang ventetid og dyre deler, med under halve salgstallene, er litt spesielt... (har dessverre hatt Kia og opplevd ventetid på deler på over fire uker for helt enkle ting, og da hjelper det lite med garanti, de fleste tyske produsenter leverer deler på 1-2 dager).

Dessuten selges det en Golf i verden hvert 40. sekund, noe som gjør at alle deler e-Golf og fossilgolf deler antageligvis er noe av det enkleste man kan lete etter (og felles deler er mange).

Jeg hadde ikke vært bekymret for en e-Golf uten garanti, men det er meg. Her er en som har kjørt 110 000km med sin: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36743.0

Kårepåsporet

Kia uten tvil! En 2015 Kia har like lang garanti som en 2017 Golf!
Og en 2015 Kia har lengre rekkevidde og lader langt hurtigere enn Golf.
Du skal heller ikke gå veldig mye høyere enn 250000 så får du en ny Koa med oppgradert batter/lengre rekkevidde.

Jeg hadde Kia, har nå Hyundai men går nok over til Kia når Niro EV kommer.....

downlow

Hold deg unna Møller så vil du få et fint og hyggelig bilhold. Hadde nok valgt Kia hvis jeg var deg
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Oddaa

#5
Personlig hadde jeg valgt e-Golf. Det er ingen garanti for at Kia gir et bedre bilhold etter mine begrep.

Har vært igjennom en del bilmerker og tilhørende merkeverksteder, og her i byen er Møller blant de bedre etter min erfaring.

Edit: Dette bekreftes også av Autoindex 2017. VW er (marginalt) bedre enn Kia.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bakkelicious

Takk for gode tips :)

Vurderer også å kjøpe en eldre Leaf da de er mye billigere.   Dette blir jo kun en lokal nærmiljø mil.  Så kan man heller spare litt penger, og kjøpe en ny skikkelig elbil på noen år da man kan få en stor familiebil med skikkelig rekkevidde.

Vi får se hva jeg kjøper på nyåret. El bil blir det i alle fall :)

Kårepåsporet

Elbilen blir sannsynligvis den bilen som alle vil bruke til alle turer, hvis mulig, derfor kan det være lurt å finne en bil som har ok plass og rekkevidde.
Men det blir kompromisser, hvis jeg feks skulle kjøpt Tesla X hadde plass og rekkevidde vært super, men pris og størrelse er for stor....

Elbil-Larsen

Ser folk fraråder Møller ditt og Kia datt. Men Tesla er visst ikke helt 100% feilfritt det heller... Ingen er det.
Gå for det du føler vil passe for deg. Husk at du må ikke ha Golf'en inne på merkeverksted for å bytte smådeler, eller store for den saks skyld.
Men prøv de forskjellige modellene, husk at rekkevidde kanskje også bør styre valget ditt litt.
Sjekk også månedskosten på de forskjellige alternativene dine, regner med at du låner penger til bilkjøpet, hvis ikke så har du muligens råd til å gå for en modell som har best rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA