Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Kires

Sitat fra: THE på fredag 17. august 2018, klokken 07:48
@Kires. Hvis brukt S er et alternativ, hvorfor ikke ny S? En S75D har mye lavere forbruk og tilsvarende lengre rekkevidde enn X75D. Det ligger mange Inventory S75D i listen til Tesla. Bestiller du før 16. september (med reffereal-kode) får du med gratis superlading så lenge du eier bilen. Du kan også få finansiering til 0,49% rente gjennom Tesla. Etter min mening mye bedre enn å kjøpe brukt S75D. https://teslainventory.teslastats.no/?land=no&m=s&b=75D&f=&c=

For min del var S utelukket pga. behov for tilhengerfeste. X75D ble uaktuell pga. knapp rekkevidde, men jeg kunne klart meg med X75D i kombinasjon med ChaDeMO-adapter. Siden Teslaen er eneste bilen i husstanden og vi kjører 40-45000 km i året, derav flere tusen km i året med tilhenger, så ble X100D løsningen for oss. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for tilhengerfeste, så hadde jeg personlig foretrukket en Model S. De på 10 og 13 som er plassert i baksetet er nok derimot veldig fornøyd med at det ble X og ikke S.

Hvis du likevel velger X75D, så trenger det ikke bli noen stor utfordring mtp. hytteturene dine vinterstid. Regner med du stanser ved en butikk på vei opp for å handle inn til hytteoppholdet? Det finnes flere hurtigladere oppover i Gudbrandsdalen som ligger i umiddelbar nærhet til matbutikker, og ChaDeMO-lading den tiden du handler vil nok gi deg nok rekkevidde til siste etappen opp på fjellet selv i -30. ChaDeMO-adapter til ca 5000,- pluss noen hurtigladinger til 2,5 kr/min de gangene du ikke kommer opp uten lading OG det er kø på SuC-Lillehammer er en billig løsning i forhold til en X100D i alle fall.

Jeg synes det er for lite som skiller i kroner mellom S og X. X kan fullt ut erstatte diesel bilen pga hengerfeste som vi bruker ofte og den er veldig praktisk mtp to små barn i barnestol, en forover og en bakover.
S er keitete å trøkke unger inni bak og mangler hengerfeste, så da må jeg beholde diesel bilen. Derfor jeg da vurderer brukt av den.

Men hadde det bare vært meg hadde jeg helst tatt en S:)
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Råde

Sitat fra: Tulle på fredag 17. august 2018, klokken 14:04
Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 12:29
Den regenererer på bremsepedalen også frem til den ikke har nok bremseeffekt på motorene, og mekaniske bremser må trå til.
Sikker på at det gjelder Tesla? Vet at Leaf 2014 var slik men... Og smart er det.
Nei, ikke riktig. Tesla regenererer ikke like mye på bremsepedalen med regen i Low som den gjør hvis du stiller den inn til maks regen.
e-Golf | X75D

Rævedilter

Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 12:29
den regenererer på bremsepedalen også frem til den ikke har nok bremseeffekt på motorene, og mekaniske bremser må trå til
Sikker? Da kan eg levere inn bilen på rep. med samme. Min gjer iallefall ikkje det, kan ikkje sjå noko som helst til aukt regen når eg bremser.

geear

Legger meg langflat. Jeg har bare antatt at den regenerer opp til maks regen før den legger inn mek brems, slik alle (?) andre moderne elbiler, men siden jeg alltid kjører min med standard (maks) regen så har jeg ikke testet det, da har man ingen nytte av det før man er over maks regen uansett.

Uansett ville jeg fortsstt valgt å kjøre i std regen og eller ta noen hardere bremsinger en gang i blant, enn å kjøre på low bare for å få brukt bremsene...

Rævedilter

Uansett burde den jo kunne regenerere meir enn 60kW, den andre veien gjer den jo over 200kW så den kunne godt ha regeneret når ein bremser, men da ville eg hatt rustfrie skiver.

cstromme

Sitat fra: gr på fredag 17. august 2018, klokken 01:01
Ja, det må og med i regnestykket. Men, hvis den er så belastet så gjør de vel noe med den snart? Syns de har vært flinke til å bygge ut de som er belastet. Jeg har enda ikke stått i ladekø (og kun delt lader to ganger, en gang i Lyngdal og en gang i Aksdal). Og siden da har de oppgradert Lyngdal til 20 staller. :-)

Hatt Tesla nå i snart 5 år. Kjørt mye langkjøring, men mest fra Ålesund til Trondheim, Oslo og Bergen. Har tilgode å oppleve å stå i ladekø en eneste gang.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

blyat

Kjørte hjem fra hytta i helga, totalt 394km gjennom østerdalen. Stort sett 80-sone med fart på 93km/t, noen korte 60-soner og snittfart 115km/t fra Kolomoen-Oslo.

X75D snittforbruk 154Wh/km.

Høydeforskjell omtrent -550m, lite vind.

Turen passerer 3 stk superchargers, trengte kun 15min på den ene (men ble 40min grunnet ekkel veimat).
TMY s/s 19'' - best 13.05
TMX 75 2018

Eirikvestfold

Mine lengste turer vil være 330 kilometer på med E18 i Vestfold, E6 fra Oslo til Rv3 og videre gjennom Elverum og fremme i Trysil.

Det blir kanskje i knappeste laget for X75 å kjøre i ett strekk?

Er jo superladere flere steder langs ruten, samt «vanlige» superladere på Elverum, så det går jo uansett.

jkirkebo

Sitat fra: blyat på torsdag 23. august 2018, klokken 09:49
Kjørte hjem fra hytta i helga, totalt 394km gjennom østerdalen. Stort sett 80-sone med fart på 93km/t, noen korte 60-soner og snittfart 115km/t fra Kolomoen-Oslo.

X75D snittforbruk 154Wh/km.

Høydeforskjell omtrent -550m, lite vind.

Turen passerer 3 stk superchargers, trengte kun 15min på den ene (men ble 40min grunnet ekkel veimat).

Jeg kjørte Fredrikstad-Oslo i dag med X75D og forbruk på 144Wh/km ;) Null høydeforskjell. Måtte kjøre pent da bilen kranglet etter software-oppgradering og jeg fikk derfor ikke ladet. Hadde 95km rekkevidde igjen og 101km til Skøyen SC. Kom fram med 28km igjen ;)

Skøyen fikser bilen nå på sparket mens jeg er i et møte jeg uansett skulle i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Ang. bilens egen bruk av bremsene. Legger merke til at når jeg tar bilen etter regnvær så skraper det godt i rusten når jeg starter. Kjører en liten kilometer før neste bremsebruk som da er full stopp i et nytt kryss. Da skraper de ikke i det heletatt. Skyldes dette at bilen selv har "bremset" litt for å slite vekk rustbelegget? Jeg hører ikke noe som tyder på det og merker ikke noe på forbruket som jeg syns er unaturlig. Har regen på standard hele tiden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: Eirikvestfold på torsdag 23. august 2018, klokken 11:14
Mine lengste turer vil være 330 kilometer på med E18 i Vestfold, E6 fra Oslo til Rv3 og videre gjennom Elverum og fremme i Trysil.

Det blir kanskje i knappeste laget for X75 å kjøre i ett strekk?

Er jo superladere flere steder langs ruten, samt «vanlige» superladere på Elverum, så det går jo uansett.
Worst case (høyt tempo i 110-sone med heftig motvind og kulde) så nærmer du deg grensa selv på X100D, iallfall med en tur til og fra jobb før avreise. Si du kjører med et snitt på 280Wh/km * 330km så er det 92400Wh/1000 = 92,4kWh. Du må egentlig bare avgjøre hva du vil bruke på bil, og om supercharging er akseptabelt hele eller deler av året eller ikke i det hele tatt. 330km kan gå fint med X75 sommertid, og det kan ikke gå, helt avhengig av fart og vind og så videre, men om du så trenger noen minutter på SuC så er det for de fleste et svært lite problem. Hurtiglading har, merkelig nok, vært et positivt innslag på familieturer for vår del.

Eirikvestfold

75 er bestilt så den blir det uansett  ;) vurderte 100, men prismessig valgte vi heller litt ekstra utstyr. Jeg tror nok jeg uansett ville stanset for å lade selv med 100, vet aldri om det plutselig er omkjøringer og slikt siste biten før man er fremme.

Noen minutter på Elverum går helt fint. Både familiemessig og for å sparke litt dekk med andre teslaeiere.

I mellomtiden skal jeg lære meg formelen for å regne ut forbruk til rekkevidde..  :o

geear

Her er et eksempel på hva man kan oppleve, selv sommertid:

Tur: 289 (fr.. 29 juni. 2018 10:37) 

Tid 02:38:54
Tomgang 00:01:11

Km 263.05 km
Forbruk (Regenerert 4.40 kWh) 64.05 kWh
Km/kWh 4.11 km/kWh
Wh/km 243.48 Wh/km

Gns. fart 99.33 km/h
Maks fart 152.89 km/h

Dette var nordover i Sverige fra Løddekøpinge til Kungalv, startet med 99% X75. Kom inn med 3%. Kraftig motvind rett i fronten hele turen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det mørke oransje er fart på 130-140km/t (altså reellt i luftmotstand med vind var kanskje 160-170km/t). Da vi passerte Falkenberg supercharger så vi det ville bli knapt til Kungalv, men valgte å kjøre videre og heller slakke av en del for å ta en lang matstopp i Kungalv, så det gule er 90-100km/t, og det helt gule rundt Gøteborg er 80-90km/t. Men igjen med noe sånt som 20-30km/t i motvind hele tiden. Høy fart er brutalt.

1000kwh

Hva får du igjen for å ligge i 140km/t?

Vhagar

Sitat fra: Eirikvestfold på torsdag 23. august 2018, klokken 13:53
I mellomtiden skal jeg lære meg formelen for å regne ut forbruk til rekkevidde..  :o

Først bør du kjøre bilen litt og se hvordan kjørestilen påvirker forbruket. Kanskje du legger litt om kjørestilen også slik at du får et penere forbruk. Husk også forskjellen på småkjøring og langtur.

Men å regne på forholdet mellom forbruk og rekkevidde har så mange parameter at det nesten er umulig. Kjørestil, motvind, nedbør, føreforhold (våt, slaps, is, snø etc), type underlag, felgdimensjon, dekk og henger er alle forhold som påvirker forbruket og som ofte endrer seg underveis på langtur.

Men helt enkelt sagt, så tar du batterikapasitet og deler på forbruket og får rekkevidden samt trekker fra bufferet du ønsker på batteriprosenten. Og så slenger du på fra miksen over alt ettersom.

For egen del uten kjøring på motorvei så er bilen veldig snill i forbruket. Ålesund - Lom tur/retur ga et forbruk på rundt 180wh/km og rundt 190wh/km for en tur Ålesund - Stryn - Briksdalsbreen - Stryn - Dalsnibba - Geiranger - Valldal - Stranda - Ålesund.

Bilens snitt fra ny er stadig synkende og nå nede i 202wh/km (startet på rundt 240).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA