Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: asKaasa på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:10
Vil det være mulig å bytte batteriene i nåværende biler med større batteripakker i fremtiden, eller er man stuck med valget man tar ved nybilkjøp uansett?

Teknisk mulig, ja. I praksis så tviler jeg på at det vil bli særlig aktuelt pga høy kostnad.

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:39
Jeg konstaterer at 75 eierne er veldig opptatt av å forsvare sitt valg av batteristørrelse.

Jeg konstaterer at du gjør akkurat det samme.  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:39
Jeg konstaterer at 75 eierne er veldig opptatt av å forsvare sitt valg av batteristørrelse. Det gjelder både S og X.
Jeg har nettopp fått en S100D. Vi praktiserer en regel om at vi lader hjemme i garasjen når rekkevidden er ca 150 km eller lavere. Jeg hentet bilen i Ålesund med 85% på batteriet. Kjørte hjem pluss selvsagt ekstra kjøring for å glede meg over bilen.
Da jeg kom  hjem var det 230 km igjen på batteriet. Dermed var det ikke nødvendig å lade denne kvelden. Med en S75 ville jeg ha vært langt under min ladegrense.
Nødvendig med 100 kwt i dette tilfellet - Nei. Glede over å ha det - Ja.
Veldig mye ved bilkjøp dreier seg ikke kun om penger.
Og 100-eierne er opptatt av å fortelle at 75-eierne kun vil forsvare sine valg, mens at et bilkjøp ikke handler om penger. Så hva er mest relevant for tråden når spørsmålet er om det kan forsvares å betale 160k ekstra for 100-batteriet?

For min del er hus og hytte nedbetalt, så 75 eller 100 handlet ikke om råd, men om valuta for pengene. Hadde 100'n vært midt mellom P100 og 75 i ytelser, altså rundt 4 blank på 0-100, eller på annet vis gitt noe merverdi, hadde det vært lettere å forsvare det selv for meg som ikke trenger det, men det gjør den ikke, slik at i dag får en egentlig kun rekkevidden og 40km/t ekstra toppfart. Jeg klarer ikke å verdsette noen av de til 160 000 kroner.

Hadde 75 vært riktig for alle hadde alle hatt 75. Hadde 100 vært riktig for alle hadde alle hatt 100...

pwb


Råde

e-Golf | X75D

Simmelim

Tenker det beste er å svare på det trådstarter spør om. 75 eller 100 vil være subjektivt og basert på en rekke avveininger. For min del som har x75 så var jeg ikke i tvil om at den passet for meg. Kjører kun 2-3 turer i året til Vestlandet og Østlandet (bor sørpå) og har små unger som krever stopp uansett. Bilene er så godt som like mtp akselerasjon og lading. Hadde også ikke hatt noe problem med å kjøpe 100 men den har reelt sett ingen fortrinn bortsett fra lengre rekkevidde som jeg ikke behøver. Annenhåndsverdi vil hvertfall ikke være noe dårligere (les verdifall større) på 75 enn på 100. Kjøp bil som passer deg og dine behov, alt annet blir unødvendig fordi noen mener ditt eller datt.

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:39
Jeg konstaterer at 75 eierne er veldig opptatt av å forsvare sitt valg av batteristørrelse. Det gjelder både S og X.

Hmm, mitt inntrykk er at det i hovedsak er 100-eierne som er mest opptatt av å forsvare sitt valg om å bruke masse penger på det største batteriet ;) Den store majoriteten kjøper jo 75kWh nå, bare å se på registreringsstatistikken det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: asKaasa på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:10
Vil det være mulig å bytte batteriene i nåværende biler med større batteripakker i fremtiden, eller er man stuck med valget man tar ved nybilkjøp uansett?

Man kan klart bytte til større, men det er dyrt. Veldig dyrt. I fremtiden forventes det billigere priser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amundmo

Mange gode synspunkter her! Både ulemper og fordeler med begge batterier.
Blir nok at valget blir stående på X75. :)
Det er basert på:
- Bor like utenfor Hamar så "kort" vei til SC i flere retninger: Elverum, Lillehammer og Nebbenes.
- Har 3fas 25A anlegg i garasjen så det gir en god ladekapasitet. 
- Har sommerhytte i Halden (ca 230km) uten strøm ::). Blir ofte til at jeg har med henger. Vanligvis har jeg kjørt indre vei om kjeller og mysen(rv22) for å unngå trafikken i Oslo. Får heller bare planlegge litt å kjøre via Oslo og Moss(E6). På den måten passerer jeg 3 SC: på Nebbenes, Rygge og Sarpsborg. På hytta får jeg evt spørre hyttenaboen pent om å kjøpe litt strøm ved behov.
- Har familie i Bærum (ca130km), dit drar jeg ofte året rundt. Henger av og til på sommeren. Har da SC på Nebbenes som backup. Har også undersøkt el-anlegget der som er 3-faset 63A, da får det heller installeres en større kontakt der som f eks gir 5-6kw.
- Når det kommer til bilferie så blir det bare i Norge, fjellturer osv. Da uten henger. Her har jeg inntrykk at SC er greit bygget ut slik at det ikke skal by på store utfordringer.
-Vinterstid så er det mest kjøring til hytta på fjellet som ligger i nærheten. Blir det en langtur eller to så får jeg planlegge den litt. 

Bruker da heller 15 minutter på SC som er gratis, og trøster meg med at jeg har spart 158 000,- + mindre verditap 
Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet å vente på at bilen kommer i mars 8)
Takk igjen for at dere tok dere tid til å dele tanker og erfaringer ;D :+1:   
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Peppa gris

Kjørte Kristiansand Fredrikstad med 100% hjemmefra med 75x. Kom frem med 8%. Dette er 29 mil med motorvei og 70 soner. Full bil, holdt meg til fartsgrensen stort sett, og kjørte med chill. 4grader og tørre veier. Det sier meg at ved gode forhold kjører du fra full til tom ca 32 33 mil.

jokke

Sitat fra: shaug02 på lørdag 09. desember 2017, klokken 19:08
Kjørte Kristiansand Fredrikstad med 100% hjemmefra med 75x. Kom frem med 8%. Dette er 29 mil med motorvei og 70 soner. Full bil, holdt meg til fartsgrensen stort sett, og kjørte med chill. 4grader og tørre veier. Det sier meg at ved gode forhold kjører du fra full til tom ca 32 33 mil.

La du merke til hva snittforbruket ditt var?

Holraven

#25
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. desember 2017, klokken 11:21
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:39
Jeg konstaterer at 75 eierne er veldig opptatt av å forsvare sitt valg av batteristørrelse.

Jeg konstaterer at du gjør akkurat det samme.  ;D

Ooh smack!  :+1:

Sjølv bur eg på bygda, vekependlar til Oslo (16 mil) og må dra på stor skåphengar titt og ofte. Kan likevel ikkje med min økonomi forsvare prisforskjellen for X100D. Det handlar om planlegging og å ikkje gjera ting vanskelegare enn det er. Viss rekkevidde var alfa og omega hadde eg halde fram med dieselbil...

Og; viss ein skal kjøre meir enn 20 mil kan det vera heilt OK med ei tissepause og ein matbit - aka superladar...
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

geear

Sitat fra: pwb på lørdag 09. desember 2017, klokken 12:56
Artig å vite.
JEG syns personligkonomi er et interessant aspekt ved valg av bil. Jeg vil anta mange som har råd til 100 allikevel vurderer 75 som et bedre valg økonomisk. Mulig jeg er alene med å synes det er interessant, men so be it i så fall.

geear

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. desember 2017, klokken 10:39
Jeg har nettopp fått en S100D. Vi praktiserer en regel om at vi lader hjemme i garasjen når rekkevidden er ca 150 km eller lavere.
Kom forresten til å tenke på denne fra manualen:

"Det er ingen fordeler ved å vente til spenningen i batteriet er lav før du lader det opp. Batteriet yter faktisk best når det lades regelmessig."

Visningen i appen viser vel også at man skal ligge mellom 50 og 90% i daglig bruk.

oto

Sitat fra: gr på lørdag 09. desember 2017, klokken 22:22
Sitat fra: pwb på lørdag 09. desember 2017, klokken 12:56
Artig å vite.
JEG syns personligkonomi er et interessant aspekt ved valg av bil. Jeg vil anta mange som har råd til 100 allikevel vurderer 75 som et bedre valg økonomisk. Mulig jeg er alene med å synes det er interessant, men so be it i så fall.

Enig med gr.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Peppa gris

Sitat fra: jokke på lørdag 09. desember 2017, klokken 20:42
Sitat fra: shaug02 på lørdag 09. desember 2017, klokken 19:08
Kjørte Kristiansand Fredrikstad med 100% hjemmefra med 75x. Kom frem med 8%. Dette er 29 mil med motorvei og 70 soner. Full bil, holdt meg til fartsgrensen stort sett, og kjørte med chill. 4grader og tørre veier. Det sier meg at ved gode forhold kjører du fra full til tom ca 32 33 mil.

La du merke til hva snittforbruket ditt var?

Rundt 220

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA