Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ADVARSEL-styr unna Hyundai

Startet av Kristin Lien Farkas, fredag 08. desember 2017, klokken 11:23

« forrige - neste »

Kristin Lien Farkas

På onsdag kl 15.10 ringte fruen.Bilen vil ikke gå.Ringte Hyundai assistanse.
I følge garantien skal hjelp fåes i løpet av 1 time.Bergingsbilen ringte og fortalte
at han ikke kunne komme før om ca. 5 timer da han var på oppdrag.
Da burde Hyndai assistanse ringt til neste bergingsbil som også ligge ca 1 time unna.
Ikke ville de sende bilen til forhandler (Bauge auto Haugesund) heller,men til en annen da det verksted (Nils Sørhaug,Haugesund) var det nærmeste.Det er muligens ett par hundre meter i forskjell i avstand.Dette ble påpekt i to tlf. samtaler,men ikke søren om den skulle til Bauge auto.
Så var det den delen ang. leigebil og hjemtransport.
Hjemtransport måtte ordnes selv,15 km å gå.
I løpet av to tlf. samtaler med Hyundai assistanse,ble også leiebil nektet hver gang.
Måtte da også vente litt da hun  på Hyndai assistanse forespurte Hyndai om leiebil,
med det ble blankt avvist.Bilen ble til slutt hentet,men hørete ikke mer.
Kl 09.00 i dag,fredag ringte jeg verksted.De fikk ikke kontakt og svar fra Hyundai,
hverken på tlf. eller mail.Leiebil spørsmålet var heller ikke avklart.
Ringte selv da til Hyundai norge.Ingen med ansvar var tilgjengelig,og ville heller ikke bli det.De som skal ta ansvar og svare for hyundai gjemmer seg bak ett sentralbord
og er ikke villig til å ta det ansvaret det får høyt betalt for å inneha.
Ble nylig oppringt fra Bauge auto,leiebil er på vei om noen timer med en bergingsbil.
Ble deretter oppringt fra leiebilfirmaet...de lurte på om hvorfor leiebilen ikke er avhentet??
Så til dre som står i kø for en Hyndai bil,avbestill,Styr unna Hyndai NORGE.
Deres garanti er null verdt.Ingen leiebil,ingen hjemtransport,ingen tilbakemelding.
En må ordne opp selv.Nå frister den nye Nissan Leaf.Kun 10 min. lengre ladetid.

EL-Diablo

Dette hørtes ut som en kjedelig opplevelse...

Må bare si det står i sterk kontrast til egen erfaring med Hyundai systemet.

Jeg fikk også problmer med min Ioniq EV en lørdag og måtte ringe etter berging. Jeg ringte forhandler og etter to timer så var de på plass med bergingsbil (det er over en time å kjøre fra forhandler til der jeg bor) med en nesten splitter ny Ioniq hybrid som lånebil. De forsøkte først å rette feilen på stedet, men måtte til slutt ta med seg bilen til verksted.

Det tok riktignok 2 uker å finne og rette opp feilen, men at det tar litt tid å feilsøke på på nye elbiler hvor man ikke har folk med 30 års erfaring, må man nesten forvente i en overgangsperiode noen år fremover. Jeg hadde grei leiebil som jeg var godt hjulpet med i mellomtiden. Det var selvsagt guffent å måtte innom en bensinstasjon for å fylle drivstoff, det fikk nå stå sin prøve  ;D

Det er uansett kjedelig å få problemer med en ny bil, og når dere i tillegg opplever så store problemer med å få den servicen som er lovet så skjønner jeg godt fustrasjonen.

Håper flere har fått samme gode service som jeg fikk, og de ferreste har opplevd Hyundai slik som trådstarter...

Hilsen fortsatt meget fornøyd Hyundai eier  :)

moby666

Sitat fra: Kristin Lien Farkas på fredag 08. desember 2017, klokken 11:23
En må ordne opp selv.Nå frister den nye Nissan Leaf.Kun 10 min. lengre ladetid.


Hadde aldri valgt Leaf hvis den har 10 min lengre ladetid.  :o

Gordon Retriever

Styr unna Hyundai?

Jeg skal innrømme at tanken har slått meg:  Resultatene fra Autoindex gjør meg litt skeptisk - dette ser ikke spesielt bra ut.



Men Autoindex gir heller ikke veldig sterke argumenter for å velge Nissan i stedet...

Kristin Lien Farkas

Må forvente to ukers ventetid på delen som skaper problemene.
Ett varmelement i/til vifte.En kjent feil visstnok,og da attpåtil ikke
ha noe slikt på lager når de kjenner til problemet >:(.

Ikke får jeg logget inn på forumet på normalt vis heller lenger..bare elende for tiden :(

Crown

Ja hadde Lexus kommet med elbil, da skulle jeg heller for en gangs skyld overnattet i sovepose for å komme først i køen :-D Men Hyndai har gjort det bra på andre målinger, og er stort sett alltid bedre enn Nissan, VW, Mitsubishi etc, så du har nok vært veldig uheldig her. Vil nå si at Viking som er underleverandøren til Hyundai Assistanse her heller ikke akkurat utviste stor servicevilje.

Se her f.eks.
https://www.dn.no/privat/dnBil/2016/06/23/1237/Nye-biler/bilmerkene-med-minst-problemer


x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Sitat fra: Kristin Lien Farkas på fredag 08. desember 2017, klokken 16:10
Må forvente to ukers ventetid på delen som skaper problemene.
Ett varmelement i/til vifte.En kjent feil visstnok,og da attpåtil ikke
ha noe slikt på lager når de kjenner til problemet >:(.

Ikke får jeg logget inn på forumet på normalt vis heller lenger..bare elende for tiden :(
Vil ikke bilen gå på grunn av et varmeelement til vifta??

Hadde vært kjekt å få en forklaring på det fra Hyundai - åpenbart at den burde gi feilmelding og kreve service, men den burde være 100% kjørbar med mindre det er noe feilopplysninger eller at jeg misforstår noe.

Gordon Retriever

Sitat fra: Crown på fredag 08. desember 2017, klokken 17:31
Ja hadde Lexus kommet med elbil, da skulle jeg heller for en gangs skyld overnattet i sovepose for å komme først i køen :-D 

Enig, men dessverre er Lexus et konservativt merke som leverer litt gammeldagse, ikke-ladbare hybrider utstyrt med konvensjonelle bensinmotorer (stort slagvolum, moderat effektuttak, ingen turbo).  Kanskje det er noe av årsaken til biler med få feil og fornøyde kunder.



Kristin Lien Farkas

Sitat fra: gr på fredag 08. desember 2017, klokken 17:56
Sitat fra: Kristin Lien Farkas på fredag 08. desember 2017, klokken 16:10
Må forvente to ukers ventetid på delen som skaper problemene.
Ett varmelement i/til vifte.En kjent feil visstnok,og da attpåtil ikke
ha noe slikt på lager når de kjenner til problemet >:(.

Ikke får jeg logget inn på forumet på normalt vis heller lenger..bare elende for tiden :(
Vil ikke bilen gå på grunn av et varmeelement til vifta??

Hadde vært kjekt å få en forklaring på det fra Hyundai - åpenbart at den burde gi feilmelding og kreve service, men den burde være 100% kjørbar med mindre det er noe feilopplysninger eller at jeg misforstår noe.

Det kom opp en eller annen feilmelding.
"Alt" var klart til å trykke på D,men med feilmeldingen oppe.
Dette varme elementet trekker så mye strøm at systemet stopper og gir feilmelding
når det er defekt.
Som sagt,det å ikke ha dette på lager når en vet at denne feilen/defekten er "vanlig"
er sterkt kritikkverdig.

Crown

#9
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 08. desember 2017, klokken 18:33
Sitat fra: Crown på fredag 08. desember 2017, klokken 17:31
Ja hadde Lexus kommet med elbil, da skulle jeg heller for en gangs skyld overnattet i sovepose for å komme først i køen :-D 

Enig, men dessverre er Lexus et konservativt merke som leverer litt gammeldagse, ikke-ladbare hybrider utstyrt med konvensjonelle bensinmotorer (stort slagvolum, moderat effektuttak, ingen turbo).  Kanskje det er noe av årsaken til biler med få feil og fornøyde kunder.

Gammeldagse er de ikke, bare se på Lexus LF-A som fortsatt er et ikon blant supersportsbiler, men helelektrisk har de dessverre ikke troen på enda. Toyota har jo som kjent satset på hydrogen, og mener at batteriene ikke er gode nok ennå, men er langt fremme i forskning på faststoffbatterier. Verdens første elektriske serieproduserte SUV var jo en Toyota, en RAV4 i 1997. Det er nok helt andre grunner til Lexus' fornøyde kunder, en ekstrem kvalitetskontroll og nøyaktighet samt forhandlere som er uten sidestykke i servicenivå er det som gjelder. Jeg har hatt tre stk selv, og det er en annen verden å ha med en Lexus-forhandler å gjøre enn andre forhandlere og verksteder :) (Nyvasket bil, henter bilen på jobben din, aldri i nærheten av å krangle på noe som helst på garantireklamasjoner.)

EDIT: Lagt til et viktig ord som var falt ut, "elektriske" i "elektriske serieproduserte SUV".
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gordon Retriever

Sitat fra: Crown på fredag 08. desember 2017, klokken 19:39
Gammeldagse er de ikke, bare se på Lexus LF-A

Gammeldagse hybridløsninger, ikke biler. ;) Men nettopp valget av gjennomprøvde løsninger gjør det enklere å produsere biler med få feil år etter år.  En 1,6 liters biturbo med 200+ hk kan på papiret være teknisk overlegen, men er mindre gjennomtestet over tid og mer tilbøyelig til å feil enn Lexus' motorer.

Med Ioniq Electric er Hyundai inne på enda mer upløyd mark for tradisjonelle bilprodusenter, og sogar med en bil som lages i en begrenset serie.  Da er det fint om importøren er klar med en effektiv leiebilordning og rask deletilgang hvis noe går galt.

Feilraten på Lexus LF-A kan jeg ikke uttale meg om, men dette er en bil i et prissegment der det er mulig å velge ennå høyere krav til komponenter og kvalitetskontroll.

elbilgeithus

Sitat fra: Kristin Lien Farkas på fredag 08. desember 2017, klokken 19:04
Sitat fra: gr på fredag 08. desember 2017, klokken 17:56
Sitat fra: Kristin Lien Farkas på fredag 08. desember 2017, klokken 16:10
Må forvente to ukers ventetid på delen som skaper problemene.
Ett varmelement i/til vifte.En kjent feil visstnok,og da attpåtil ikke
ha noe slikt på lager når de kjenner til problemet >:(.

Ikke får jeg logget inn på forumet på normalt vis heller lenger..bare elende for tiden :(
Vil ikke bilen gå på grunn av et varmeelement til vifta??

Hadde vært kjekt å få en forklaring på det fra Hyundai - åpenbart at den burde gi feilmelding og kreve service, men den burde være 100% kjørbar med mindre det er noe feilopplysninger eller at jeg misforstår noe.

Det kom opp en eller annen feilmelding.
"Alt" var klart til å trykke på D,men med feilmeldingen oppe.
Dette varme elementet trekker så mye strøm at systemet stopper og gir feilmelding
når det er defekt.
Som sagt,det å ikke ha dette på lager når en vet at denne feilen/defekten er "vanlig"
er sterkt kritikkverdig.

Det var ikke PTC elementet som var gått? Min tok føyken for tre uker siden og de brukte drøye to uker på å fikse problemet. Delen var ikke i Norge.

Feilmelding var "sjekk elbil system". Skikkelig informativ:-)

Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen og har kjørt snart 20000 km med den

geear

RSPLen bør i så fall gjenspeile delen som kritisk reservedel og lagerføres i Norge, men uansett så burde logikken i bilen kutte strømtilførsel dersom den detekterer at noe er galt, og la bilen kunne brukes som normalt uten varme. Røde feil skal kun være de som er kritiske for sikkerhet eller for ytterligere skader på kjøretøyet.

geear

Sitat fra: Crown på fredag 08. desember 2017, klokken 19:39
Verdens første serieproduserte SUV var jo en Toyota, en RAV4 i 1997.
Det er såvidt RAV4 får lov til å bruke SUV-begrepet i det hele tatt, og hva er det som gjør at du velger å utelukke SUVer fra de omtrent 60 årene før RAV4 dukket opp?

Suburban, Jeep/Cherokee, Bronco, Explorer, Range Rover, Land Cruiser, Blazer og så videre fra kåringen din?

Crown

Sitat fra: gr på torsdag 14. desember 2017, klokken 21:06
Sitat fra: Crown på fredag 08. desember 2017, klokken 19:39
Verdens første serieproduserte SUV var jo en Toyota, en RAV4 i 1997.
Det er såvidt RAV4 får lov til å bruke SUV-begrepet i det hele tatt, og hva er det som gjør at du velger å utelukke SUVer fra de omtrent 60 årene før RAV4 dukket opp?

Suburban, Jeep/Cherokee, Bronco, Explorer, Range Rover, Land Cruiser, Blazer og så videre fra kåringen din?

Hoppsann, det var visst falt ut et ord der. Verdens første elektriske serieproduserte SUV skulle det være.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA