Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-golf eller i3?

Startet av elbilellen, fredag 08. desember 2017, klokken 10:21

« forrige - neste »

elbilellen

Hei dere!

Jeg sliter med å bestemme meg for om jeg skal gå for en egolf FL eller en bmw i3 94ah, og tenkte kanskje jeg kunne få noen tips fra dere :-)

På vinteren vil det i all hovedsak være småkjøring rundt i Oslo jeg driver med, på sommeren er det i tillegg forholdsvis mange turer Oslo-Tønsberg (drøyt 10 mil), samt noen lengre turer hit og dit. Det vil være en fordel om jeg kan klare Oslo-Tbg-Oslo uten å lade, men er ikke full krise om jeg må stoppe for hurtiglading i 10 minutter heller. Synes det er litt mixed messages om rekkevidden til i3'en, så tar gjerne tilbakemeldinger på det..

Mye av kjøringen som ikke er småkjøring vil være på motorvei med fartsgrense 100-110, er det en av bilene som er langt bedre enn den andre her?

Har prøvekjørt egolfen og elsket den, skal prøvekjøre bmw'en og regner med at jeg vil like den godt og. Umiddelbart er tanken at jeg foretrekker egolfen (utseende, og noe lengre rekkevidde? eller?), men at jeg hvertfall på bruktmarkedet får "mer for pengene" for en i3 enn ved egolfen.

Blir glad for tips og anbefalinger, både mtp om jeg skal kjøpe brukt eller ny.

Hilsen Ellen :-)

Initium

har ingen tro på at Golfen går lengre enn I3 med den store batteripakka.  Ellers er jo dette litt forskjellige biler, den ene er en helt vanlig, kjedelig Golf med elmotor, på godt og vondt.
I3 har jo dratt den helt ut, og turt å lage noe som er veldig spesielt både i form og funksjon.  Enten så liker du det, eller så gjør du det ikke. Prøv begge før du bestemmer deg, og tenk også på antall sitteplasser ( I3 har bare 4 seter ) bagasjerom,  ettermarkedstjenestene til Møller  ( god nok grunn for meg til å droppe Golf bare der ) osv.

En I3 klarer kravet ditt store deler av året  tror jeg, iaf om du ikke MÅ kjøre i 120 hele veien. Vi ser vel rundt 200km som praktisk rekkevidde året som rapportert, og 250-280km er mulig under gode forhold, og lengre også, om du er bevisst. Samtidig er vel ikke fasongen på I3 perfekt optimal for å ligge i 120 på motorvegen akkurat.

Skulle JEG valgt noe så kjedelig som en E-Golf, ville jeg heller valgt Soul. Den er iaf morsom og søt, en Golf er bare snork-kjedelig.... ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA