Skrevet av Emne: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)  (Lest 9170 ganger)

andy99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #30 på: torsdag 12. april 2018, klokken 15:28 »
Så må man trekke fra koreansk mva :-)

Hvis jeg skal spekulere litt, 352302kr pluss skattefordel på ca 6,5% (hentet fra ioniq)= 375201kr minus 10% moms = 341092 kr i startpris i norge.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1032
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #31 på: torsdag 12. april 2018, klokken 15:38 »
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?

andy99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 263
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #32 på: torsdag 12. april 2018, klokken 15:45 »
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.

Limodriver

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #33 på: torsdag 12. april 2018, klokken 16:22 »
Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.

Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1484
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #34 på: torsdag 12. april 2018, klokken 16:38 »
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.

Har nylig lest, hørt eller sett (?) at prisforskjellen i Korea på Kona med stort versus lite batteri ikke er mer enn 2.000 euro hvilket lover godt?

Vidar_S

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 26
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #35 på: torsdag 12. april 2018, klokken 16:48 »
Dersom man kan regne med at prisforholdet for Ionic Sør Korea / Norge også kan brukes for Kona kommer jeg frem til følgende:

Ionic:
Sør Korea - 44.889.750 KRW before tax benefits (for den dyreste varianten) 
Norge - 298.000 NOK inkl leveringstillegg og alle tilleggspakker 


Det magiske tallet blir da  44.889.750 / 298.000 = 150,6

Kona har en pris på  51.652.500 KRW  before tax benefits og skulle få en ca-pris i Norge for fullt utstyrt og levert bil på 51.652.500 / 150,6 = 342.978 NOK

Selvsagt gitt at jeg ikke har lest feil, at verden er helt svart/hvit og at ingen utenforstående forhold spiller inn  ;)

-vidar


Sørkoreansk pris for Ionic hentet fra google-oversatt side: https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fioniq-electric%2Fprice

Tilsvarende er pris for Kona i Sør-korea hentet fra:  https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fkona-electric%2Fprice

Norsk pris for Ionic hentet fra https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_electric_prisliste?e=27541921/55891047

AppleKnocker

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1497
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #36 på: torsdag 12. april 2018, klokken 16:56 »
Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.

Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.
Enig.
Premium er ikke bare hvilket symbol som er klistret på panseret. Etter mitt syn er Ioniq vesentlig mer premium enn Kona. Og det er ikke alle som kjøper rekkevidde for enhver pris. Ioniq holder på 99 av 100 turer for meg. Når den ikke holder, lader Ioniq nesten like raskt som Tesla. Så jeg har lav betalingsvilje for å få mer rekkevidde i en mindre attraktiv og trangere innpakning.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

navyelsen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 148
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #37 på: mandag 16. april 2018, klokken 11:04 »
Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.

Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.

Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.

Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-
Ser frem til 2018!
Venter i spenning på Tesla3/Niro/Kona

tangofor2

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 15
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #38 på: mandag 16. april 2018, klokken 12:51 »
Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.

Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.

Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.

Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-

Godt sagt, virkelig bare håpe på at du får rett selv om jeg tror prisen havner et sted i overkant av 300K.

e-curious

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 610
  • e-Golf
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #39 på: mandag 16. april 2018, klokken 20:03 »
En ting som er relevant for hva som er rett pris for Kona er jo hva fosilbilen koster, her kan man jo sammenligne direkte i forhold til hva bilen ellers er verdt.  Er jo begrenset hvor mye det er verdt rent økonomisk  å kjøre elbil tross alt.

trykkertor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 690
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #40 på: mandag 16. april 2018, klokken 20:39 »
Godt poeng e-curious.
Det er lett å glemme slikt i iveren, og bare tenke elbil, bomfri, og diverse andre goder som blir færre og færre av.
299.990,- blir nok eventuelt prisen for strippet versjon som vi ikke får kjøpe enda.
Så godt mulig at bilen uten pluss og teknikkpakker ville kunne bli solgt for 299.990,-
Men siden startsalget kun er biler med disse pakkene, så koster nok de pakkene 10.000 - 15.000 hver.
Så om tallene lyder 329.000,- før vi snakker skinn, takluke og vinterhjul, skulle ikke forundre meg.
Og da blir det fort 350.000,- igjen når vi går all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3645
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #41 på: mandag 16. april 2018, klokken 21:17 »
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.

trykkertor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 690
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #42 på: mandag 16. april 2018, klokken 23:08 »
Ai ai så da blir det ikke hud en gang.
Urk.....da går vi jo glipp av den herlige ny-bil-med-skinn lukten som vanligvis varer noen uker.  ;)

Crown

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 615
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #43 på: mandag 16. april 2018, klokken 23:23 »
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.

Den har ikke hud, men HUD  8)
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
Reservasjonsnr 1329 Audi e-Tron
+ dieselbil 4X4 og en veteranbensinbil

Limodriver

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 470
    • Vis profil
Sv: Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
« Svar #44 på: mandag 16. april 2018, klokken 23:48 »
Setetrekket i bensinversjonen fremstod som skinn og ikke kunstskinn. Jeg har videre også fått inntrykk av det er ekte skinn i setene. I Konabrosjyren er det heller ikke noe informasjon annet enn "skinn". En normal bruk av ordet  il tilsi skinn fra dyr ikke kunstskinn.

Dersom det et skaiseter er valget enkelt - stoffseter.