Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Antispinn

Startet av knilsen1, mandag 12. mars 2018, klokken 11:52

« forrige - neste »

knilsen1

Er det noen måte å slå av antispinn på? Antispinn og ESP er ikke det samme?
Jeg har en liten bakke opp til hovedveien. Når det er kommet litt nysnø, som i dag, trenger jeg litt fart for å komme opp bakken. Opplevde i dag at antispinn slo inn for aggressivt, slik at jeg ikke fikk nok fart til å komme meg opp i bakken. Måtte rett og slett gi opp. Noen andre som har erfaringer/kunnskap rundt dette?

tnilse

Hva jeg vet er esp og antispinn det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jman76

#2
Jo, du kan slå av ESP/antispinn i en av hovedmenyene. Husker ikke helt i farten hva den heter, men det er vel noe tilsvarende kjøreinnstillinger. Bla med piltastene høyre-venstre.

Jeg bor i en veldig bratt bakke med skikkelig vinterføre for tiden. Bilen har piggdekk, men jeg må si at jeg inntil videre er veldig imponert over fremkommeligheten. Men man må ha med seg litt fart oppover. Står bilen stille, blir det mye vekt å dra oppover.

Jeg kjører opp min brattbakke med Eco på og ESP avslått. Savner inntil videre ikke min gamle Subaru Forester...

E-pedalen er for øvrig genial når man skal ned den samme bakken. Lett å justere fart og holde hjulene jevnt rullende med så lav hastighet man egentlig ønsker. Unngår å låse hjulene og skli på glatt vinterføre.

tnilse

Sitat fra: jman76 på mandag 12. mars 2018, klokken 12:11
Jeg kjører opp min brattbakke med Eco på og ESP avslått. Savner inntil videre ikke min gamle Subaru Forester...

Det er godt å høre! Jeg gjør akkurat samme overgang fra forester til leaf 2018. Overgangen fra permanent 4x4 til forhjulsdreven er stor i seg selv. Overgangen fra diesel til elektrisk på toppen gjør dette ekstra spennende! Kommer dog til å beholde foresteren, da en skal lete lenge etter en bedre vinterbil enn den!

Er det et poeng å ha ECO påslått for å unngå hjulspinn? ECO reduserer vel noe av pådraget?

knilsen1

Sitat fra: tnilse på mandag 12. mars 2018, klokken 13:02
Sitat fra: jman76 på mandag 12. mars 2018, klokken 12:11
Jeg kjører opp min brattbakke med Eco på og ESP avslått. Savner inntil videre ikke min gamle Subaru Forester...

Det er godt å høre! Jeg gjør akkurat samme overgang fra forester til leaf 2018. Overgangen fra permanent 4x4 til forhjulsdreven er stor i seg selv. Overgangen fra diesel til elektrisk på toppen gjør dette ekstra spennende! Kommer dog til å beholde foresteren, da en skal lete lenge etter en bedre vinterbil enn den!

Er det et poeng å ha ECO påslått for å unngå hjulspinn? ECO reduserer vel noe av pådraget?

Fant den på første innstilling i menyen. Da skal jeg prøve å slå av ESP. Opplever du at det har effekt å slå på ECO? Blir jo mindre "umiddelbar kraft", så mulig det også vil hjelpe. Får teste litt ut.

jman76

#5
Nei, det gir kanskje ikke så mye å ha på Eco, det viktigste er å være følsom på gassen. Det var et tips fra "gamle Leaf-førere", men den har jo svakere motor, så dette er kanskje lettere å fintune for nye Leaf. Jeg har aldri kjørt den gamle.

Jeg trodde jeg måtte rett på bestilling av kjetting for å ha de i beredskap, men det ser det ikke ut til at jeg trenger å stresse voldsomt med så lenge kommunen opprettholder et greit servicenivå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA