Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste kjøpet akkurat nå?

Startet av Mippen, onsdag 06. desember 2017, klokken 18:58

« forrige - neste »

Mippen

Så denne herligheten i Bergen i går og jeg er sikker på hvilke elbil jeg skal ha når den kommer, men fram til det trenger jeg en "ventepølse". Hvilke elbil holder seg best i pris til jeg får min TM3? Tenkte en rimelig brukt bil. Trenger ikke å være så stor.
Fremtiden er elektrisk.

downlow

Akkurat dette har du spurt om i en annen tråd, fikk du ikke nok svar der?  :police:
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Gordon Retriever

#2
Sitat fra: downlow på onsdag 06. desember 2017, klokken 19:34
Akkurat dette har du spurt om i en annen tråd, fikk du ikke nok svar der?  :police:

Litt mer enn én: :)

Liten elbil - mest for pengene?

Ny vs Gammel Soul?

Tilbud på utående Leaf?

Erfaringer med e-Up?

Det er egentlig ikke så mye som har forandret seg siden disse trådene ble laget; fortsatt lange ventelister og få biler med kort leveringstid.

Bruk USA-Leaf kan være et alternativ.
Soul er gunstig hvis man skal ha ny bil - men i tvil om jeg ville brukt så mye på en ny bil uten automatisk nødbrems.
e-up - overpriset og underutviklet, men bruktprisen kan være god for det.


Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. desember 2017, klokken 18:58
fram til det trenger jeg en "ventepølse".

Kjøp Tesla Model S. :)

Jeg antar du har førstedagsreservasjon av Model 3, men det kan likevel gå 12 måneder før du får bilen.  "Ventepølse" er greit i 2-3 måneder, kanskje greit å strekke så lenge som 4-5 hvis bilen du venter på er helt enestående.  Men kaste bort ett år, kanskje mer på å kjøre noe du egentlig ikke har lyst på, blir for lenge.

Mippen

#4
Sorry hvis jeg bomber med tråder, er ikke meningen det. Dette er ment  mer mer generelt enn i de andre trådene mine. Har skjedd litt på bilfronten de siste par månedene, og vi går også inn i et nytt år om noen uker. Bilprisene vil vel falle litt når vi bikker 2018 hvis man ikke har en bil som er av året. Er vel normalt hvis man har en 2017 modell for eksempel at den faller litt i pris når det kommer 2018 modeller på bruktmarkedet. Er også ventet en del nyheter i januar om nye elbiler, noe som også kan påvirke bruktmarkedet.

Jeg vurderer ikke Model S igjen. Jeg var glad i bilen min og hadde den i nesten 3 år, men jeg fikk også nok på slutten. Bilen blir også for stor og klumpete. Liker bedre biler på størrelse med M3. Dilemmaet mitt er at vi har en vanlig stasjonsvogn, så egentlig trenger vi ikke en elbil med lang rekkevidde i hverdagen. Stasjonsvognen klarer langturene fint. Slikt sett kunne vi fint ha klart oss med en e-Ep, men så hadde det vært deilig å kunne bruke elbilen på langtur også. Med 30kWh kan vi kjøre til hytten med bare et ekstra stopp i forhold til Teslaen vi hadde før. Det vil jeg si er overkommelig.

Hvis vi ser på pris får du en e-up ned mot 130 tusen mens en Leaf 30 kwh koster fra  80-90.000 mer. Kan kjøre ganske mange turer til hytten med fossilen for det mellomlegget inkludert ferger og bompenger. Hvis man virkelig vil ha en billig bil får man trilling ned mot 60.000 kroner, omtrent halve prisen av e-up. Da har man riktig nok ikke alltid mulighet for å forvarme bilen, noe som er et must på vinteren på en så liten elbil.

Hvis man vil ha litt mer plass er en gen 2 Leaf eller 1 gen e-Golf gode alternativ. Golfen har mer utstyr enn Leafen, men prisen er på enkelte biler nesten 100 tusen høyere enn sin japanske konkurrent. Det er til og med mange i3 som er billigere enn e-Golf.

Kia soul er et godt alternativ, men de er dyre i forhold til Leaf og ligger seg litt under VW i pris. De hadde riktig nok klassens beste rekkevidde i sin tid, men i praksis er det ikke så mye som skiller for eksempel Golf gen 1 og Soul.

Jeg er også litt opptatt av rest kapasitet. Har ganske god kontroll på Leaf, men vet ikke hvordan jeg sjekker på andre elbiler. Ser at en del trilling og Leaf som selges har 10-20 prosent reduksjon, men jeg ser aldri for eksempel VW, BMW og Kia oppgitt med det. Skal jeg vurdere en e-Up for eksempel må jeg være trygg på at batteriet ikke har tapt seg slik at den ikke passer inn i mitt kjøremønster.

Så er det dette med paralell importører. Hva skjer med garantier og hvilke biler har best garanti i forhold til paralell import?

Dette er bare noen av mine tanker. Syns det er så vanskelig å velge... Hvis man ser på verdi er kanskje VW de som holder seg best. Det er vel ikke ventet ny modell av e-Up, og slike små bybiler vil alltid være populære. Det er ikke så vanlig å kjøre langt med de uansett. Leaf gir mye for pengene velger jeg en Tekna og 30 kWh, men det kommer ny modell over nyttår. Spøsmålet er hvor mye det vil påvirke markedet. Beste kjøpet av Leaf nå er kanskje gen 2 med varme pumpen og 24 kWh batteri. Har sett brukt tekna ned i 115.000 kroner. Da får du større plass en i e-Up og bedre rekkevidde, men hvor godt prisen holder seg i forhold til andre biler med nok en ny Leaf med større batteri på vei gjenstår å se. Kjøper man bil til under 150 tusen er vel uansett sjansen for at prisen faller mye liten.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Og din konklusjon til ditt eget spørsmål er?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#7
Noen som har erfaring med å kjøpe bil usett gjennom forhandler og få den transportert?

Er det Risky å kjøpe for eksempel en VW med 3 års garanti fra en parallell importør?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Her kommer du til å få innlegg om "undersøkelsesplikten"; men noe slikt finnes ikke i lovens forstand! Å kjøpe en bil usett fra en pålitelig forhandler som både kan, og vil, gjøre opp for seg hvis noe skulle inntreffe bør ikke være noe problem så lenge du har en skikkelig skriftlig kontrakt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

0 sjangs for at jeg hadde kjøpt en VW som ikke er solgt ny i norge, VW er dritkipe på garantien på de norske, og umulige på alle andre.

Garantien fra paralelimportør, er ofte ikke garanti...

Mippen

Var å sjekket ut en I-MIEV i dag, men den hadde ikke hurtiglader. Blir derfor neppe aktuell. Likte for øvrig bilen, så tror jeg kan klare meg med en trilling til jeg får en annen elbil om 6-12 md. Sett litt rundt, og i nærheten av meg er det mange biler fra 2011 til 2015 som ligger på mellom 80 og 100.000 kroner. Er 80.000 for en ion eller z-zero dyrt hvis det er en 11 eller 12 modell? De har bare gått rundt 30.000 kilometer. Klarer jeg meg uten forvarming? Bilen må stå ute... Er bare I-Miev som har denne muligheten.

Fikk for øvrig tilbud fra VW på en helt ny e-up til 210 tusen med vinterhjul og en del utstyr. Det er bare 10.000 mer enn parallell importøren. Hos parallell importøren må jeg også klare meg med 3 år mot 5 hos VW. 3000 km hadde den også gått.

Bilen jeg hadde tenkt å kjøpe usett blir sikkert ikke aktuell. Det var en Leaf Visia. Den har kortere rekkevidde og mangler en del utstyr.

Fremtiden er elektrisk.

arthur

Klarer man seg uten forvarmer? Ja, men vi bruker denne hver dag og var mye av grunnen til at vi kjøpte en Miev (2014), og det angrer vi ikke på. Denne er også en slags "ventebil" til vi får den nye Hyundai Kona neste høst.
Er faktisk blitt veldig glad i denne lille bilen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Er det alternativ hvis man ønsker å forvarme?
Fremtiden er elektrisk.

Initium

Det beste kjøpet er den bilen du LIKER og HAR LYST PÅ !

Jeg har brukt 120 000kr i utbedringer på en 21år gammel RangeRover siste 2,5 år. Det er det beste bilkjøpet jeg har gjort, noensinne. Jeg regelrett ELSKER den bilen.

Vi byttet også vår 4,5 år gamle Nissan Leaf i en flett ny BMW i3 for tre uker siden. Den I3en er defintivt det beste kjøpet av disse to, selv om den brukes til det samme, og koster mer enn 3ganger mer enn Leafen.

Enhvert fornuftig regnestykke basert på rasjonelle, etterprøvbare argumenter, hadde sikkert endt opp med at det " mest fornuftige " var å ta bussen, eller kjøpe en Skoda Octavia 1,4-Treg.

Livet er for kort til å kjøre Kjedelige biler. Jeg sitter mer enn 60timer pr mnd i bilen(e) mine,  og er mer opptatt av å eie noe jeg liker, enn hva som er økonomisk mest fornuftig.

Mippen

Sitat fra: Initium på torsdag 07. desember 2017, klokken 20:30
Det beste kjøpet er den bilen du LIKER og HAR LYST PÅ !

Jeg har brukt 120 000kr i utbedringer på en 21år gammel RangeRover siste 2,5 år. Det er det beste bilkjøpet jeg har gjort, noensinne. Jeg regelrett ELSKER den bilen.

Vi byttet også vår 4,5 år gamle Nissan Leaf i en flett ny BMW i3 for tre uker siden. Den I3en er defintivt det beste kjøpet av disse to, selv om den brukes til det samme, og koster mer enn 3ganger mer enn Leafen.

Enhvert fornuftig regnestykke basert på rasjonelle, etterprøvbare argumenter, hadde sikkert endt opp med at det " mest fornuftige " var å ta bussen, eller kjøpe en Skoda Octavia 1,4-Treg.

Livet er for kort til å kjøre Kjedelige biler. Jeg sitter mer enn 60timer pr mnd i bilen(e) mine,  og er mer opptatt av å eie noe jeg liker, enn hva som er økonomisk mest fornuftig.

Jeg er lei av å kjøre bare gøye biler. Jeg har eid flere biler som jeg har kjøpt pga. utseende, motor osv og felles for alle er at jeg har brukt tid, energi og penger på noe som egentlig ikke er verdt det. For meg er det viktigere at ting virker slik at jeg kan komme meg fra a-b på en trygg og komfortabel måte.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA