Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tykkelse på ledning/antall B-vern

Startet av e-curious, onsdag 06. desember 2017, klokken 16:08

« forrige - neste »

e-curious

Kan man ha to ladebokser på samme kurs, og må de i tilfelle ha hver sitt B-vern?

Holder det med 4mm kabel til 20A ladeboks?  Fordeler med større tverrsnitt?
Hvilke type kabel bør jeg velge; PFSP eller PFXP?

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på onsdag 06. desember 2017, klokken 16:08
Kan man ha to ladebokser på samme kurs, og må de i tilfelle ha hver sitt B-vern?

Holder det med 4mm kabel til 20A ladeboks?  Fordeler med større tverrsnitt?
Hvilke type kabel bør jeg velge; PFSP eller PFXP?

Ja, du kan ha to på samme kurs, men samtidigshetsfaktor må være 1. Dvs. at de enten må være satt opp med lastdeling, evt. at de til sammen ikke trekker mer enn kursen kan levere (f.eks to bokser justert til 10A på en 20A kurs).
Du må ha separat jordfeilvern pr. boks. Kan være felles B-vern men da må du ha separat A-vern i tillegg. Enklere med bokser med innebygget B-vern.
Du bør (må) velge PFXP om du ikke skal ha jordfeilvern i sikringsskapet. PFXP er uansett enklere å koble.
4mm2 er nok til 20A. Fordel med større tverrsnitt er at du senere kan oppgradere kursen, evt. lavere spenningsfall om strekket er langt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

Takker for svar :) 

Blir nok ett b-vern i skapet med en ladeboks foreløbig. 
Setter kanskje opp boks nr.2 senere, da med hvert sitt a-vern til boksene.

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. desember 2017, klokken 18:37
Du må ha separat jordfeilvern pr. boks. Kan være felles B-vern men da må du ha separat A-vern i tillegg. Enklere med bokser med innebygget B-vern.
Mulig jeg har misforstått noe, men hvis man må ha separat jfb til hver ladestasjon, hvordan kan man da bruke en ladestasjon som ikke kommer med innebygd jfb med lastdeling? Mener du at med f.eks. ti ladestasjoner så vil de alle måtte ha separat kabel helt til sikringsskap hvor de står koblet til hver sin jfb type B som så går på felles automatsikring? Blir voldsomt komplisert (og dyrt) i stedet for å kunne parallellkoble de på samme kabel. Forstår heller ikke helt hva slags sikkerhet det gir at de skal ha separat jordfeilbryter?

bosonic

Litt generelle svar her.. Lengden på kabelen må tas i betraktning, og ikke minst forlegningsmetoden.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ingeniøren

Det er tydelig at noen skal sko seg på elbil bølgen....

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 06. desember 2017, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. desember 2017, klokken 18:37
Du må ha separat jordfeilvern pr. boks. Kan være felles B-vern men da må du ha separat A-vern i tillegg. Enklere med bokser med innebygget B-vern.
Mulig jeg har misforstått noe, men hvis man må ha separat jfb til hver ladestasjon, hvordan kan man da bruke en ladestasjon som ikke kommer med innebygd jfb med lastdeling? Mener du at med f.eks. ti ladestasjoner så vil de alle måtte ha separat kabel helt til sikringsskap hvor de står koblet til hver sin jfb type B som så går på felles automatsikring? Blir voldsomt komplisert (og dyrt) i stedet for å kunne parallellkoble de på samme kabel. Forstår heller ikke helt hva slags sikkerhet det gir at de skal ha separat jordfeilbryter?

Hvis du har buss-kabel så må du nesten ha jordfeilbryter i hver ladestasjon ja. Er dte bare to stk. på en kurs kan man sette jordfeilvern i kapsling der labelen splittes.

Uten separat jordfeilvern i en lastdelingsinstallasjom vil jordfeil i én bil kunne slå ut ladingen for kanskje 100 biler. Det kan vel neppe kalles en hensiktsmessig installasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. desember 2017, klokken 09:44
Uten separat jordfeilvern i en lastdelingsinstallasjom vil jordfeil i én bil kunne slå ut ladingen for kanskje 100 biler. Det kan vel neppe kalles en hensiktsmessig installasjon.

Om en installerer 100 ladestasjoner med lastfordeling på en busskabel; alle med jordfeilvern type A, og så et felles B vern vil sannsynligvis B vernet slå ut før A vernet. Er det da mer hensiktsmessig?



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. desember 2017, klokken 10:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. desember 2017, klokken 09:44
Uten separat jordfeilvern i en lastdelingsinstallasjom vil jordfeil i én bil kunne slå ut ladingen for kanskje 100 biler. Det kan vel neppe kalles en hensiktsmessig installasjon.

Om en installerer 100 ladestasjoner med lastfordeling på en busskabel; alle med jordfeilvern type A, og så et felles B vern vil sannsynligvis B vernet slå ut før A vernet. Er det da mer hensiktsmessig?

Nei. Så slike installasjoner vil neppe ha jordfeilvern på tilførselskabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-curious

Et worst-case ved installasjon med to ladebokser på et B-vern i sikringsskapet vil da altså kun være at begge bilene slutter å lade?

KjellG

Jepp, og for mange ville det være helt greit. Sannsynligheten for jordfeil er nær null. Om det opptrer, så kobler en fra den bilen med ladefeil og starter lading av den andre igjen. For mange vil dette være tilstrekkeligsett i lys av prisen på B-vern.

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på torsdag 07. desember 2017, klokken 14:27
Et worst-case ved installasjon med to ladebokser på et B-vern i sikringsskapet vil da altså kun være at begge bilene slutter å lade?

Ja, samt pålegg om utbedring om du får el-kontroll.

Reglene lages normalt ikke med unntak slik som "separat jordfeilvern ti hver ladestasjon unntatt om det bare er to ladestasjoner som disponeres av samme person" eller lignende. Og om den ene elbilen som slutter å lade tilhører en leieboer er det ikke sikkert han er like imponert når han ikke kommer seg på jobb på morgenen.

Ellers er det ikke et ukjent problem at jordfeilvern på ladekurser løser ut. Det holder med litt saltholdig fukt i ladekontakten det, noe som man fint kan få om man f.eks på en Leaf glemmer å lukke det orange lokket foran porten samt ikke lokker ladeluka helt og deretter kjører en tur på saltede veier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Jeg har tenkt at det er to forskjellige scenarioer hvor lastdeling er aktuelt - der man ønsker å lastdele på en enkelt kurs for å få maks utav kabling/kurs og der man ønsker å lastdele på grunn av begrenset hovedtilførsel. Hvis det er slik som det beskrives her føler jeg det første punktet i grunnen faller helt bort. Da må man uansett kable for hver stasjon eller bruke underfordeling med separate automatiskringer og jordfeilbrytere?

Jeg vet det står at det er krav om egen kurs og jordfeilbryter i mode 3, men har tolket det til at et lastdelt anlegg vil gå under samme som om det var en enkelt ladestasjon. Står dette med lastdelt anlegg klart noe sted?

TB

Her eg bur er det nylig montert ZapCharger Pro ladebokser mot Wago flatkabel. I tavle er det montert eit felles overspenningsvern og ein sikring på 63A pr kurs. Slik eg har forsåttt ligg jordfeil funksjonen innebygd i ZapCharger Pro.

Om det oppstår skade på tilførsel, eller Wago faltkabel vil er det kun 63A sikringen som kan avdekke dette. Burde det vore eit ekstra jf i tavle?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 07. desember 2017, klokken 18:10
Jeg har tenkt at det er to forskjellige scenarioer hvor lastdeling er aktuelt - der man ønsker å lastdele på en enkelt kurs for å få maks utav kabling/kurs og der man ønsker å lastdele på grunn av begrenset hovedtilførsel. Hvis det er slik som det beskrives her føler jeg det første punktet i grunnen faller helt bort. Da må man uansett kable for hver stasjon eller bruke underfordeling med separate automatiskringer og jordfeilbrytere?

Det holder med å splitte tilførselskabelen i en koblingsboks og bruke ladestasjoner med integrert jordfeilbryter type B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA