Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tidens tann tærer

Startet av leafnor, lørdag 02. desember 2017, klokken 16:15

« forrige - neste »

Ingeniøren

Får håpe du har loddebolt med nok effekt slik at du ikke får tørrlodding eller svir isolasjonen. Personlig pleier å på "mette" ledningsstumpen først før setter den inn. Bare pass på at den ikke sveller så mye at du ikke får den inn...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Pussig, jeg har aldri hatt behov for å rense et 230V støpsel hele mitt liv. Kontakten er en glidekontakt. Det innebærer at kontaktflatene «renses» hver gang kontaktpinnen skyves inn.

leafnor

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. desember 2017, klokken 09:44
Får håpe du har loddebolt med nok effekt slik at du ikke får tørrlodding eller svir isolasjonen. Personlig pleier å på "mette" ledningsstumpen først før setter den inn. Bare pass på at den ikke sveller så mye at du ikke får den inn...
Har tenkt det samme. Virker overkommelig med det jeg har tilgjengelig av loddebolt(er).
Tenket å forvarme litt med butanbrenner. Så frem med loddebolten jeg laget på maskin/mek på 80-tallet. Vært trofast den i mange år.
Prosess blir å mette ledning, forvarme pinne, så benytte loddebolt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

KjellG

Legger litt tinn på utsiden av hylsa mellom loddebolt og hylse, så får du bedre termisk kobling under oppvarmingen.

leafnor

#19
 :+1:, ny pistol på plass, og det hele fungerer :angel:

Var heldig på sett og vis. Strekkavlaster og gummimansjett fra den gamle kunne beholdes. Måtte kun skjære av litt på gummimansjetten for at den skulle passe i sporet på dekslingen i den nye.
Laget meg merkelapper ut av plastbiter jeg skar ut fra en tom kanne spylervæske. Etter som jeg holdt på så fikk jeg "bilde" i hode hvor ledningene skulle være, så hold å merke N og CP.
Uten butanbrenner til forvarming skulle det blitt arbeidssomt. Tror det skulle vært enklere å latt være å mette tråden, for nå gikk den ikke i hulla uten å file av tinn
Alt i alt fornøyd.
Har ladet på 10A kladd fra vanlig stikk uten noe B-vern. Alle i live, og huset står, og greit at ting nå er på plass igjen.
Kladden jeg brukte leverte 1,8 kW, så det ladet sakte. Er en del kjøring på ettermiddager, og på vinterføre med behov av varme går det mye strøm. Med "halv fart" på ettermiddagslading enn hva ladestasjonen ga, ble det noen dager med lovlig lav SOC ved hjemkomst. Ikke langt mellom hurtigladere i Trondhiem nå, så ble noen klattladinger for sikkerhets skyld.
La merke til at med den sakteladingen virker det som bilen tar til seg mer, den har ladet 5-6 GIDS mer med 1,8kW sakltelading enn hva den gjorde innen med ladeboksen.

Pistolen er noe større enn den forrige, så den passer ikke i "parkeringen" på ladeboksen. Fjerner jeg material der det tar i, blir det åpning inn i boksen, og det er vel ikke greit med tanke på fukt etc. Får skru opp en parkeringsplugg for Type1..

Ellers, takk for råd.




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ingeniøren

Ser ikke ut at det var nødvendig  med så mye hjelp her. Stålkontroll heter det vel. :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

leafnor

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. desember 2017, klokken 14:51
Ser ikke ut at det var nødvendig  med så mye hjelp her. Stålkontroll heter det vel. :+1:
Hadde nok fått det til på egen hånd, men greit med bekreftelser og på at en gjør og tenker noen lunde riktig.


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA