Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årets bil 2018... en vits?

Startet av navyelsen, tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:53

« forrige - neste »

navyelsen

Ampera-e er nylig kåret til årets bil 2018:
https://www.dinside.no/motor/ampera-e-karet-til-arets-bil-2018/68952389

Trodde ikke dette skulle være mulig etter Opels fiaskoer den siste tiden.
En bil det ikke lenger er mulig å bestille, og med mulig levering i 2020?
Kan den virkelig kalles årets bil???
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

zbk

Bilen er vel like bra fordi om GM har bestemt seg for å skvise PSA som best de kan. Rart hvordan folk tar ut frustrasjonene på bilen og ikke på selskapet bak.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:53
Ampera-e er nylig kåret til årets bil 2018:
https://www.dinside.no/motor/ampera-e-karet-til-arets-bil-2018/68952389

Trodde ikke dette skulle være mulig etter Opels fiaskoer den siste tiden.
En bil det ikke lenger er mulig å bestille, og med mulig levering i 2020?
Kan den virkelig kalles årets bil???
Problemstillingen har kanskje ikke vært så vanlig i bilverden på nye biler,
men et kriterie for å vinne bør være et minimum av leveringsdyktighet og antall.

Som det er nå har Opel Norge stoppet salget,
pleier ikke være greit i andre produktgrupper at vinnervaren ikke er tilgjenglig i rimelig antall.

hemi

Årets bil mangler det som er basics på andre biler, adaptiv cruise, batterivarmer, sikkert endel annet og?

jche

Den har både batterivarming og batterikjøling, noe svært mange av de andre elbilene mangler. Acc mangler dessverre ja...

AmocoCadiz

Uttalelsene fra Opel Norges direktør og infrmasjonssjefen i intervjuvet til kåringen provoserer godt,
han snakker om hvor stor åpenhet om pris og informasjon Opel hatt gjennom prosessen.

Og at denne utmerkelsen vil få kundene som sitter på gjerdet med frist 6 desember nå vil beholde kontrakten?!?

Opel har vært mye på topp i de kåringene , Ampera (uten E) , Astra og nå AmperaE,
uten at de ser ut til å ha hjulpet merket til suksess.

tuono

Kalles vel å gå ned med flagget til topps.

Bondeknøl

Sitat fra: zbk på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:33
Bilen er vel like bra fordi om GM har bestemt seg for å skvise PSA som best de kan. Rart hvordan folk tar ut frustrasjonene på bilen og ikke på selskapet bak.
Men er du ikke litt enig i at det er merkelig at den største fiaskobilen i 2017 blir kåret til årets bil i 2018? Bilen kan faktisk ikke leveres og de klarer ikke å lage den lenger.

zbk

#8
Jeg vil kalle leveringen for en fiasko, ikke bilen  8). Man kan selvfølgelig diskutere kriteriene for at en modell skal kunne nomineres, men det endrer uansett ikke på hvor bra eller dårlig selve bilen er, samme hvor mange (eller få) som faktisk kan få den.

Edit: Når det er sagt så hadde jeg hatt forståelse for om den hadde blitt utelatt fra nominasjonen pga. leveringssituasjonen...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zimon

Prøvekjørte Ampera-E før valget falt på en Hyundai Ioniq EV for min de. Ampera-E er en ok bil på flere måter, men årets bil vil jeg si nei til og det står ikke på levering/pris sirkuset for min del.
Bilen føles veldig plastikk ut innvendig, kjørekomforet er ok og de HK som bilen leverer er bra, god batteri kapasitet. Men setene er ikke gode å sitte i, nakkestøtte er som å legge hode til en planke nesten. ;) Skjermen til midtkonsollen er for skråstilt og så fort det kommer litt sol på himmelen så hadde jeg problemer med å se noe som helst der. Ble bare en grå skjerm, med lysende støvkorn etter sola. Det er mer jeg kunne ramset opp.

Selv om Ampera-E hadde kunnet blitt levert på maks 4-5mnd varsel så hadde jeg fortsatt valg Ioniq'en (som er nok en verdig vinner som årets bil 2017 i Norge og Sverige faktisk), men tror det er flere biler som fortjener tittelen som årets bil 2018 istedenfor Ampera-E.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

zbk

Og jeg kjører mine foreldres Ioniq i dag og tenkte at jeg definitivt foretrekker Ampera-e både for sittekomfort og kjørefølelse :o . Men denne tråden er vel kanskje ikke tenkt som en subjektiv sammenligning av biler, men mer om leveringssituasjonen burde diskvalifisere modellen fra vurdering?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zimon

Hva man synes er god sittekomfor, førermiljø og mye annet er selvsagt subjektiv. Smaken er som baken ganske så delt. Men ja, leverinsproblemer, prishopp etc er klart en ripe i lakken for å være årets bil. Litt "ironi" at årets bil er ikke å få tak i.... :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RuneW

Sitat fra: zbk på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:33
Bilen er vel like bra fordi om GM har bestemt seg for å skvise PSA som best de kan. Rart hvordan folk tar ut frustrasjonene på bilen og ikke på selskapet bak.

Vel, hvis det stemmer det som har kommet fram, at bilen selges for "100.000 under det det koster å produsere den", så bør det kanskje ha noe å si? Da har den kanskje vunnet på feil grunnlag? Det store batteriet koster og det er det store batteriet som gjør bilen unik (i sitt segment).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sylwester

Årets bil er gjerne noe bransjen kan bruke til å markedføre bilen, men Ampera-e er jo en død bil med ingen flere nysalg så som årets bil er den også død.
Det var den eneste elbilen som var nominert. Med så mange flott elbiler på markedet syns jeg en annen som faktisk kunne kjøper kunne fått tittelen.
Neste år er det 5+ nye elbiler, mange helt nye biler, som ruller på veiene med like store batterier som OA-e. Det blir et spennende år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

Ja det blir jo spennende å se om det blir så mange som 5+ nye elbiler med minst 60kw batteri som er leveringsklare med litt mengde i 2018. Det har jo på ingen som helst måte tatt av til nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA