Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Ford Focus electric i 2019?

Startet av Agmuns, tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

Agmuns

Det er snart tid for ny Ford Focus.  :+1:



Til tross for likheter: dette er ikke en facelift av dagens modell - som er en facelift av den som kom rundt 2011 en gang. Dagens modell bygges på C1-plattformen, mens den nye blir bygget på en helt ny C2-plattform.

Dagens C1-plattform ble designet for vanlige biler med bensin- og dieselmotor, men i følge InsideEVs[1], så skal den nye C2-plattformen være designet fra bunnen av for å ta høyde for elektrifisering
SitatThe compact car will be Ford's first "dedicated" hybrid – that is a vehicle designed to be marketed exclusively as a hybrid, rather than a variation of an existing gasoline model

Det er hybrid (og plug in hybrid) de nevner i artikkelen, men ryktene skal ha det til at akselavstanden øker med 50mm for å få bedre plass til batterier under setene i stedet for i bagasjerommet slik elbilen har i dag. Det at de planlegger å bake inn batterier under setene til en hybrid og at Ford (sier de) satser på elbiler, så er det naturlig å anta at de også planlegger plass til en elbilbatteripakke under setene.

Det store spørsmålet er når den nye Focusen eventuelt kommer til Norge. Nyeste Mondeo fikk en ekstremt trang fødsel her i Europa, og USA har faktisk vært på en facelift av dagens Mondeo i over et år allerede. Forhåpentligvis vil ikke Focus bli like forsinket over dammen etter den skal vises frem på nyåret en gang.

Jeg vet ihvertfall at jeg gleder meg veldig til å lese mer om bilen som er avbildet på toppen her, for Ford lager fantastisk bra biler  :)

[1] https://insideevs.com/compact-ford-plug-hybrid-coming-new-c2-platform-2018/

Trond.m

Tror Ford skal slite med å få noen markedsandel innen elbiler.
De har vel «driti på draget» med Focus EL, og det har vel også mistet store markedsandeler på fossil-biler. Focus har vært en bil som burde kunne klart konnkurransen mot Golf bedre, så der er nok salgsapparatet som har mye av skylden.

hsa77

Det blir jo helt feil å dømme en stor produsent som Ford nedenom og hjem på grunn av en dårlig compliance modell som Focus electric. Hva skal man da si om nesten alle andre bilprodusenter som ikke har levert en eneste skikkelig elbil? Mercedes B klasse electric lader kun med 11kw, helt håpløst, betyr det at Mercedes aldri kommer til å lage en skikkelig elbil? Tror nok ikke det, nei... Dersom Ford nå kommer med en brukbar versjon av Focus electric ønsker jeg at de virkelig lykkes, dersom elbilen skal ta over helt og fullt for fossilbilen må alle de store bilprodusentene levere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kaiat

Focus Electric har solgt sånn halvgreitt i USA - ikke akkurat som Leaf eller Tesla, men omtrent på nivå med e-Golf og Soul EV. En kan selvsagt klage over at bilen kunne vært bedre, men noen elektrisk versjon var neppe på tegnebrettet når denne Focus-generasjonen ble utviklet noen år i forveien. Da blir det fort noen kompromisser. Dessuten, hva hadde vært alternativet? Sannsynligvis at Ford ikke hadde lagd noen elektrisk bil. Nå lagde de Focus Electric - greitt, den er ikke perfekt - men de har fått dyppet tærene i vannet og skaffet seg litt erfaring med elbil og kan bruke de erfaringene i konstruksjonsarbeidet på neste generasjon elbil.

Cowboystrekk

Må dog si at kvalitetsfølelsen, ytelsene og styrerespons på Focus EL er veldig bra, langt over f.eks Leaf. Ja, de har bygga om en bensinbil og fått idiotisk bagasjerom, dårlig ladehastighet etc, men som bil er den meget god å kjøre :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

AppleKnocker

Focus Electric er kanskje ikke en optimal elbil, men fullt på høyde med f.eks Soul Electric. Bagasjerommet er vel omtrent like stort. Rekkevidden ca den samme. Focus er morsommere å kjøre og ser ikke ut som en stabel murstein...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knut Røe


Agmuns

Dette er trolig den nye 2019 Ford Focus.

Dette er sikkert bensinutgaven, siden elbilinteressen ikke er så stor i utlandet enda. Skal jeg gjette så er elversjonen tilnærmet identisk fra siden. Kanskje ikke den store spoileren som er avbildet her og litt trangere grill i front. Stor bakspoiler på MK3 (dagens modell) var bare til pynt, så skal ikke se bort i fra at det samme gjelder spoileren på bildet.

Må innrømme jeg synes den ser litt asiatisk ut, men det gjør også de andre bilene til Ford som har fått det nye designspråket (f.eks. Fiesta). Uansett en flott bil og en fabelaktig lanseringsfarge!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kilde: Autosport

Agmuns

Av en eller annen grunn får jeg alltid feilmelding når jeg forsøker å redigere et innlegg med bilde.

Korrekt kilde er Autoexpress: http://www.autoexpress.co.uk/ford/focus/98262/new-2018-ford-focus-first-official-picture-released

andy99

Broom melder at det kommer ny versjon neste uke.
https://www.tv2.no/broom/9783235/

Spennende å se om de har gjort jobben riktig denne gangen.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Agmuns

Til å være Nordens største bilnettsted har de vært overraskende trege i avtrekkeren på nye Focus.


jokr

Så en reklame her forrige uke om at 10/4 er datoen. Var en eller annen nedtelling.
Forøvrig uttalte en Ford selger til meg i fjor at det skulle komme ny focus i 2018, og at de også skulle slippe EcoSport som EL, han nevnte i tillegg 40Kwt batteri, hvor mye hold det er i dette er jeg ikke sikker på da det jo ikke er skrevet noen ting om det på den store verdensveven. Noen som holder kortene tett til brystet kanskje?
2018 Nissan Leaf Tekna

jokr

2018 Nissan Leaf Tekna


andy99

Skuffende, kommer ikke som elbil.
"Dagens elektriske Focus forsvinner og Ford satser alle pengene på en helt ny elbil – foreløpig kalt Mach 1 – men den kommer ikke før i 2020. Ford har imidlertid annonsert et omfattende elektrifiseringsprogram med tunge investeringer frem mot 2022, med planer om flere nye elbiler de neste årene."

https://www.dinside.no/motor/mangler-n-ting-for-a-sla-golf/69693516
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA