Skrevet av Emne: Ny Ford Focus electric i 2019?  (Lest 257 ganger)

Agmuns

• Full Member
    • Vis profil
Ny Ford Focus electric i 2019?
« på: tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:26 »
Det er snart tid for ny Ford Focus.  :+1:

Til tross for likheter: dette er ikke en facelift av dagens modell - som er en facelift av den som kom rundt 2011 en gang. Dagens modell bygges på C1-plattformen, mens den nye blir bygget på en helt ny C2-plattform.

Dagens C1-plattform ble designet for vanlige biler med bensin- og dieselmotor, men i følge InsideEVs[1], så skal den nye C2-plattformen være designet fra bunnen av for å ta høyde for elektrifisering
Sitat
The compact car will be Ford’s first “dedicated” hybrid – that is a vehicle designed to be marketed exclusively as a hybrid, rather than a variation of an existing gasoline model

Det er hybrid (og plug in hybrid) de nevner i artikkelen, men ryktene skal ha det til at akselavstanden øker med 50mm for å få bedre plass til batterier under setene i stedet for i bagasjerommet slik elbilen har i dag. Det at de planlegger å bake inn batterier under setene til en hybrid og at Ford (sier de) satser på elbiler, så er det naturlig å anta at de også planlegger plass til en elbilbatteripakke under setene.

Det store spørsmålet er når den nye Focusen eventuelt kommer til Norge. Nyeste Mondeo fikk en ekstremt trang fødsel her i Europa, og USA har faktisk vært på en facelift av dagens Mondeo i over et år allerede. Forhåpentligvis vil ikke Focus bli like forsinket over dammen etter den skal vises frem på nyåret en gang.

Jeg vet ihvertfall at jeg gleder meg veldig til å lese mer om bilen som er avbildet på toppen her, for Ford lager fantastisk bra biler  :)

[1] https://insideevs.com/compact-ford-plug-hybrid-coming-new-c2-platform-2018/
2018 BMW i3 94Ah | Melbourne Red & Lodge
Motorsport er livet og detailing er hobbyen.