Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsøkte å kjøpe wall connector, fikk ikke lov.

Startet av Prebb, mandag 04. desember 2017, klokken 22:45

« forrige - neste »

Prebb

Har bestilt meg en TMS, og tenkte jeg skulle være i forkant med installering av type2-tilkobling hjemme for å få litt høyere effekt.
Jeg har allerede en e-golf, så hentet inn anbud fra flere elektrikere og det billigste alternativet er et hvor jeg må kjøpe en wall connector selv. Elektrikeren ble valgt og jeg gikk for å kjøpe TWC-en. Problemet var at jeg ikke fikk hverken kjøpe eller bestille uten bilen, eller VIN-nummer.

Siden bestillingen min er relativt fersk så har jeg enda ikke fått tildelt dette (ved bestilling fikk jeg beskjed om mars-levering).

Jeg burde jo selvsagt undersøkt dette i forkant, men jeg synes det er noe rigid at jeg ikke får kjøpt før jeg har VIN. Det er jo ikke akkurat som jeg har tenkt å betale et ikke-refunderbart depositum for å tuske meg til en vegglader.

Er det noen som har noe erfaring med dette, ev hvor lang tid det tar før jeg får VIN?

Ellemelle

Siden du har såpass god tid, kan du jo vente til det velter inn med TWC på Finn.no
Alle som gir bort en referal får en gratis, og med to referals får de to gratis.

Jeg tipper du får VIN 2-3 uker etter at bestillingen ble låst. Husk at du ikke får noe varsel, det dukker bare plutselig opp i MyTesla.

Hubroen

Hei, mener at enhver teslaeier kan kjøpe mer enn en wall connector. Kjenner du noen teslaeiere som kan "hjelpe deg" ved å bestille en connector ekstra på sit WIN-nummer?

Prebb

Jeg har egentlig ikke god tid. Jeg har allerede en e-golf jeg må lade med den.
Borettslaget jeg bor i har nylig sendt ut et skriv om at alle el- og hybrid-biler må lade på godkjente kurser eller via veggbokser. Jeg skal oppgradere til trefase i den anledning, og da er det bedre med veggboks enn å bare få industrikontakt. Avtalen med kraftselskapet og elektriker er rimelig låst. Dog har jeg en avtale om at veggboksen kan monteres på et annet tidspunkt.

Godt tips om at jeg kan spørre en teslavenn. Uansett ønsker jeg alt i mitt navn, og ikke kjøpe brukt for å ivareta reklamasjonsretten. Takk for tipsene uansett.

"Mytesla" er det bare å logge inn på tesla.com og trykke på "administrer"?

Ellemelle

Sitat fra: Prebb på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:27
"Mytesla" er det bare å logge inn på tesla.com og trykke på "administrer"?
Mulig. VIN står vel kanskje også oppgitt på forsiden ved siden av "Administrer". Se om du ser finner som starter med 5YJSA. Hvis du ikke har fått VIN ennå, står sikker RN-nummeret der i stedet.

Muffinman

Høres ikke ut som veldig god butikk av Tesla dette. I beste fall påfører de kunden ekstraarbeid med å omgå systemet, i verste fall kjøper kunden av konkurrentene. Uansett har de ikke oppnådd noe nyttig for noen.

Leafy

En Tesla-eier kan kjøpe så mange TWC han/hun vil. De trenger kun VIN nr. Har kjøpt 5-6 stk og aldri hatt noen spørsmål.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Amoss

Gå til en demo eller loaner i butikken, noter VIN som står i frontruta og bruk dette til å bestille ;)
Model S 85D

geear

Du kan jo alltids kjøpe deg noe annet enn TWC?

Det er flere representanter fra firmaer her inne, ladespesialisten.no, elbilhjelpen.no, nofuel.no, alle har vel ladere i prisklassen til TWC. Litt avhengig av om du tar med/uten fast kabel og evt. har kabel selv. EcoLite har f.eks. støtte for alt fra 1-fas til 3-fas 32A TN/IT, og kan konfigureres med ekstern bryter(e) for å justere ladestrøm i ett eller flere trinn, og siden den ikke har fast kabel kan man også lade type 1-biler. Det eneste den egentlig mangler kontra TWC er knapp for å løse ut støpselet fra Teslaen, men det kan du også gjøre med nøkkelen slik som du må på Golfen.

Prebb

Sitat fra: gr på tirsdag 05. desember 2017, klokken 20:52
Du kan jo alltids kjøpe deg noe annet enn TWC?

Det er flere representanter fra firmaer her inne, ladespesialisten.no, elbilhjelpen.no, nofuel.no, alle har vel ladere i prisklassen til TWC. Litt avhengig av om du tar med/uten fast kabel og evt. har kabel selv. EcoLite har f.eks. støtte for alt fra 1-fas til 3-fas 32A TN/IT, og kan konfigureres med ekstern bryter(e) for å justere ladestrøm i ett eller flere trinn, og siden den ikke har fast kabel kan man også lade type 1-biler. Det eneste den egentlig mangler kontra TWC er knapp for å løse ut støpselet fra Teslaen, men det kan du også gjøre med nøkkelen slik som du må på Golfen.

Har mulighet til 7,4kw (3-fas TN/230V), og jeg har ikke funnet noen andre veggbokser med kabel til samme pris, men jeg er selvsagt åpen for alternativer dersom de koster det samme eller mindre enn TWC.

daktari

Et lite håp for deg:
Jeg bestilte november i fjor, den ble produsert i romjula. Utlevert i Mars.
Dvs. VIN kom omtrent på disse dager. VIN ble endret rett før produksjon, gikk fra 2016-modell til 2017. Bare følg nøye med på MyTesla fremover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

echrist

Sitat fra: Prebb på tirsdag 05. desember 2017, klokken 21:51
Sitat fra: gr på tirsdag 05. desember 2017, klokken 20:52
Du kan jo alltids kjøpe deg noe annet enn TWC?

Det er flere representanter fra firmaer her inne, ladespesialisten.no, elbilhjelpen.no, nofuel.no, alle har vel ladere i prisklassen til TWC. Litt avhengig av om du tar med/uten fast kabel og evt. har kabel selv. EcoLite har f.eks. støtte for alt fra 1-fas til 3-fas 32A TN/IT, og kan konfigureres med ekstern bryter(e) for å justere ladestrøm i ett eller flere trinn, og siden den ikke har fast kabel kan man også lade type 1-biler. Det eneste den egentlig mangler kontra TWC er knapp for å løse ut støpselet fra Teslaen, men det kan du også gjøre med nøkkelen slik som du må på Golfen.

Har mulighet til 7,4kw (3-fas TN/230V), og jeg har ikke funnet noen andre veggbokser med kabel til samme pris, men jeg er selvsagt åpen for alternativer dersom de koster det samme eller mindre enn TWC.

Denne får du med innebygget b-vern. Den kan leveres med kontakt/støpsel som plugges i (7,4kw, 3-fas/230V).

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

geear

Sitat fra: echrist på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:27
Denne får du med innebygget b-vern. Den kan leveres med kontakt/støpsel som plugges i (7,4kw, 3-fas/230V).

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Men hvis du velger å kjøpe den med type B jfb integrert, droppe B-en i skapet, og plugge den inn med støpsel så er den ikke iht. forskriftene. Det blir da å anse som mode 2 lading og du må ha jfb type B på selve kursen...

echrist

Sitat fra: gr på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:30
Sitat fra: echrist på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:27
Denne får du med innebygget b-vern. Den kan leveres med kontakt/støpsel som plugges i (7,4kw, 3-fas/230V).

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Men hvis du velger å kjøpe den med type B jfb integrert, droppe B-en i skapet, og plugge den inn med støpsel så er den ikke iht. forskriftene. Det blir da å anse som mode 2 lading og du må ha jfb type B på selve kursen...

Ok. Da har tydeligvis jeg blitt villedet av selger :(. Hvoran stiller det seg om jeg får en elektriker til å koble ladestasjonen direkte på kursen, må jeg framdeles ha ekstra b-vern eller hodler det med det som er i ladestasjonen?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: echrist på torsdag 07. desember 2017, klokken 17:28
Sitat fra: gr på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:30
Sitat fra: echrist på onsdag 06. desember 2017, klokken 22:27
Denne får du med innebygget b-vern. Den kan leveres med kontakt/støpsel som plugges i (7,4kw, 3-fas/230V).

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Men hvis du velger å kjøpe den med type B jfb integrert, droppe B-en i skapet, og plugge den inn med støpsel så er den ikke iht. forskriftene. Det blir da å anse som mode 2 lading og du må ha jfb type B på selve kursen...

Ok. Da har tydeligvis jeg blitt villedet av selger :(. Hvoran stiller det seg om jeg får en elektriker til å koble ladestasjonen direkte på kursen, må jeg framdeles ha ekstra b-vern eller hodler det med det som er i ladestasjonen?

Du klarer deg med jordfeilvern kun i stasjonen så lenge det er dobbeltisolert kabel fra skapet og ut til ladestasjonen. I praksis betyr det enten PN i rør eller PFXP.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA