Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ESA’s avgjørelse

Startet av Råde, mandag 04. desember 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

Fanafjord

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 19. desember 2017, klokken 11:07
Bare det at vi selv ikke rår over hvordan vi vil støtte overgang/stimulering til mer miljøvennlige biler er klart eksempel på at vi må få avsluttet EØS tullet.

Du ser jo hvordan det går med UK for tiden. Jeg er jammen glad for at ESA/EU holder våre politikere litt i ørene når "nasjonalstatene" holder på å tulle ting til. Det må da være bra at vi få tre nye år med momsfritak for elbiler og noen må jo lage rettferdige konkurransevilkår for europeisk industri. 

Rollep

Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.

bno

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.

På hvilket grunnlag kan du hevde dette. Ditt personlige syn eller?

Rollep

Sitat fra: bno på tirsdag 19. desember 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.

På hvilket grunnlag kan du hevde dette. Ditt personlige syn eller?
Jeg hevder ikke, jeg tipper :) Grunnen for at jeg tipper slik er at subsidieringen begynner rett og slett å koste mer enn det smaker, både politisk og økonomisk.

Råde

Tja jeg vet ikke det. Temaet er ypperlig som forhandligskort hvilket vi så med den såkalte «teslaskatten».

Her kan opposisjon og små støttepartier meske seg med handler som legges ut som åte fra en regjeringsposisjon som har gått til valg på å kutte avgifter.
e-Golf | X75D

bno

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:01
Sitat fra: bno på tirsdag 19. desember 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:59
Tipper 0% mva i 2 år og deretter gradvis innfasing til full mva etter 3 år.
Jeg tipper det blir innført en grense på ca. 400 000 verdigrunnlag langt før 3 år har gått. Folk begynner å bli kraftig irritert over at det brukes milliarder på fullt momsfritak for millionbiler.

På hvilket grunnlag kan du hevde dette. Ditt personlige syn eller?
Jeg hevder ikke, jeg tipper :) Grunnen for at jeg tipper slik er at subsidieringen begynner rett og slett å koste mer enn det smaker, både politisk og økonomisk.
Her gikk det litt for fort i svingen ja, men sånn er det når man kjører elbil :-) Beklager, men det står da vitterlig at du tipper. Herved er min kommentar trukket.

Amoss

Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:42
Temaet er ypperlig som forhandligskort hvilket vi så med den såkalte «teslaskatten».

Og "Teslaskatten" er ett utmerket eksempel. Det regjeringspartiene EGENTLIG ønsket var en modell ala det Rollop foreslo, men som jeg har påpekt her flere ganger når dette har vært på banen så er det ikke "bare" å innføre MVA på beløp over en viss grense. Enten må man ha MVA på hele beløpet og betale tilbake så mye staten vil betale tilbake av avgiften, eller så må avgiften være X% uansett pris.

DERFOR måtte de ty til en nødløsning og bruke vekta som en unnskylding for å innføre avgift på dyre Tesla biler. At det kun var en unnskylding viste seg klart da de som skulle innføre denne ikke hadde gjort forarbeidet sitt, og derfor trodde at de kunne slippe unna med å påstå at tyngre biler sliter mer på veiene, noe som ble prompte tilbakevist av faginstanser.
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:09
Sitat fra: Råde på tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:42
Temaet er ypperlig som forhandligskort hvilket vi så med den såkalte «teslaskatten».

Og "Teslaskatten" er ett utmerket eksempel. Det regjeringspartiene EGENTLIG ønsket var en modell ala det Rollop foreslo, men som jeg har påpekt her flere ganger når dette har vært på banen så er det ikke "bare" å innføre MVA på beløp over en viss grense. Enten må man ha MVA på hele beløpet og betale tilbake så mye staten vil betale tilbake av avgiften, eller så må avgiften være X% uansett pris.

DERFOR måtte de ty til en nødløsning og bruke vekta som en unnskylding for å innføre avgift på dyre Tesla biler. At det kun var en unnskylding viste seg klart da de som skulle innføre denne ikke hadde gjort forarbeidet sitt, og derfor trodde at de kunne slippe unna med å påstå at tyngre biler sliter mer på veiene, noe som ble prompte tilbakevist av faginstanser.

Det handlar kun om å endra ein regel - og det er det Stortinget som har kompetanse til. For staten er det ikkje prosentsatsen som er viktig, men pengesummen. MVA er ikkje ein prosentsats. 

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:27
Det handlar kun om å endra ein regel - og det er det Stortinget som har kompetanse til.

Så klart at Stortinget har kompetanse på å endre lover/regler. Den kompetansen forteller dem at de ikke kan endre reglene for MVA slik at den differensierer på pris. De har nemlig lest lovene/reglene for EU/EØS og vet at det ikke vil gå igjennom der. Så altså, selv om de har *kompetanse* som du sier, så har de ikke *myndighet* til dette. Denne myndigheten har de gitt i fra seg til EU.
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 20. desember 2017, klokken 12:51
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:27
Det handlar kun om å endra ein regel - og det er det Stortinget som har kompetanse til.

Så klart at Stortinget har kompetanse på å endre lover/regler. Den kompetansen forteller dem at de ikke kan endre reglene for MVA slik at den differensierer på pris. De har nemlig lest lovene/reglene for EU/EØS og vet at det ikke vil gå igjennom der. Så altså, selv om de har *kompetanse* som du sier, så har de ikke *myndighet* til dette. Denne myndigheten har de gitt i fra seg til EU.

Som du er godt kjent med er det subsidiar og statsstøtte dette handlar om. MVA-fritak har vore ei enkel og praktisk ordning for administrasjon av denne statstøtta/subsidieringa - i og med bilforhandlar slepp å krevja MVA inn frå kjøpar - ein fordel for begge partar. I EU og andre land er det andre ordningar for subsidiering av elbilar - då gjerne er knytta til beløpsgrenser. ESA har gitt si godkjenning, og enkelte forstår nok intensjonen i innhaldet betre enn andre.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 20. desember 2017, klokken 17:51
Som du er godt kjent med er det subsidiar og statsstøtte dette handlar om.

Vær nå så snill å ikke starte opp den diskusjonen nå igjen...  Dette er IKKE subsidier!


Sitat fra: Øystein16 på onsdag 20. desember 2017, klokken 17:51
MVA-fritak har vore ei enkel og praktisk ordning for administrasjon av denne statstøtta ...
I EU og andre land er det andre ordningar for subsidiering av elbilar - då gjerne er knytta til beløpsgrenser.
ESA har gitt si godkjenning, og enkelte forstår nok intensjonen i innhaldet betre enn andre.
Ja, MVA fritaket er en enkel og praktisk ordning.
Ja, andre land har ANDRE incentiver, også med beløpsgrenser.
Ja, ESA har gitt sin godkjenning til videre MVA fritak.

Som jeg skrev over så sier jeg ikke at det ikke kan finnes ordninger med incentiver for elbilkjøp der en beløpsgrense kan medvirke. Det jeg sier at denne formen for diskriminering basert på pris ikke kan skje i form av MVA fritak. Det vil ikke bli godkjent av ESA. Skal Norge innføre incentiver eller subsidier på elbilkjøp med en beløpsgrense så må de finne andre mindre enkle og mindre praktiske ordninger. Slik de har måttet gjøre i andre EU/EØS land.
Model S 85D

Mobileum

Sitat fra: Amoss på onsdag 20. desember 2017, klokken 18:05
Skal Norge innføre incentiver eller subsidier på elbilkjøp med en beløpsgrense så må de finne andre mindre enkle og mindre praktiske ordninger. Slik de har måttet gjøre i andre EU/EØS land.

Slik som Tyskland. Biler som koster over 60.000.- EUR får ingen premiering. I 2017 får biler under 60.000.- en reduksjon på 4.000.- EUR. I 2018 reduseres dette til 3.000.- EUR.

SitatGrundsätzlich gibt es eine Förderung nur für Fahrzeuge mit einem Basislistenpreis von maximal 60.000 Euro. Was teurer ist, also als Basismodell über 60.000 Euro kostet, erhält keine Kaufprämie. Für Batterie-elektrische Autos (abgekürzt BEV für Battery Electric Vehicle) gilt eine Elektroauto-Prämie von 4.000 Euro bis Ende 2017. Die Förderung fürs Elektroauto sinkt hier ab 2018 auf 3000 Euro – immer noch lohnenswert.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

ludwig_holberg

Veldig liten grunn til å tro at ESA har noe imot en beløpsgrense - sannsynligvis vil dette passere innenfor den godkjenningen Norge har (man har nå godkjenning for 0% uten beløpsgrense - ESA har neppe noe imot at man innskrenker støtteordningen til 0% med beløpsgrense). Vanskelig å hevde at dette skaper problematisk diskriminering.

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 20. desember 2017, klokken 19:41
Veldig liten grunn til å tro at ESA har noe imot en beløpsgrense - sannsynligvis vil dette passere innenfor den godkjenningen Norge har (man har nå godkjenning for 0% uten beløpsgrense - ESA har neppe noe imot at man innskrenker støtteordningen til 0% med beløpsgrense). Vanskelig å hevde at dette skaper problematisk diskriminering.

Poenget er at MVA avgiften skal være ikke-diskriminerende.

Det er for eks. uproblematisk å ha en redusert mva på f.eks. kino, så lenge det gjelder alle kinoer, både kommunale og private, og uavhengig av billettprisen.
Det er også uproblematisk å ha redusert mva på varegruppen "næringmidler" så lenge det gjelder alle næringmidler, uansett hvor de kommer fra og hvor dyre de er.
Det hadde også vært uproblematisk å ha 0% mva på varegruppen "personbiler" så lenge den hadde vært ikke-diskriminerende og gjaldt alle personbiler, uansett hvor de kom fra, hvor dyre de er eller hvilken drivlinje de skulle være utstyrt med.

Men å diskriminere og bare gi en lavere MVA for biler med en gitt drivlinje er IKKE lov. Det er derfor vi må BE om lov til å få ett unntak fra denne reglen slik at vi kan ha den incentivordningen vi har. Og som det har fremkommet i denne tråden har vi nå altså fått dette unntaket i enda 3 år nå. Dette unntaket får vi fordi dette har et miljø-/kima-mål som vi deler med EU.

Så skulle vi ønske å endre MVA avgiften til å både være diskriminerende på drivlinje OG diskriminerende på pris, så måtte vi be om lov til dette også. ESA vil neppe se at det gavner hverken miljø eller kima at vi diskriminerer på pris. Spesielt ikke nå som vi kanskje snart vil se også biler fra EU/EØS som ville bli negativt diskriminert av denne ordningen. Alle forstår at det er ett unntak vi aldri i verden hadde fått innvilget, og det er derfor også helt unødvendig å prøve.

Danmark prøvde på noe tilsvarende (jada, jeg VET det ikke var helt det samme - men det gikk i samme retning) og fikk avslag, og måtte derfor gå tilbake på dette.

Men som jeg også har sagt mange ganger før - at de ikke tillater dette på Merverdiavgiften betyr ikke at det ikke er mulig å få til på andre måter. Det er alt jeg nå gang på gang prøver å fortelle: Jada, man KAN sette inn en beløpsgrense på subsidier og/eller andre støtteordninger, men ikke via en diskriminerende beløpsgrense på ett MVA fritak.

... og nei, ESA vil neppe protestere dersom Norge bestemmer seg å innskrenke dagens incentiver til en høyere MVA sats enn 0% selv om vi har fått denne godkjent. Så lenge den altså er flat uavhengig av prisen på bilen.

Det de muligens KAN gjøre er å si at basisprisen på bilen er MVA fritt, mens alt ekstrautstyr er belagt med MVA. Men tror alle her forstår hva som da kommer til å skje...
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 20. desember 2017, klokken 18:05
Vær nå så snill å ikke starte opp den diskusjonen nå igjen...  Dette er IKKE subsidier!

"«EØS gjør det mulig for Norge å subsidiere elbiler for å verne miljøet. Men staten må passe på at den får miljø for hver krone», sier ESA-president Sven Erik Svedman."

Staten evner nok fint å finne ei praktisk ordning med bilnæringa for enkel håndtering av dette.







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA